Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MetroTeknik recenserar (sågar) Leopard

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Borlänge
  • 2007-10-30 02:09

Problemet är bara att reportrarna aldrig verkar ha suttit vid en mac tidigare. Hela artikeln är av lägsta tänkbara kvalitet. Ta t.ex. bildtexten: "Kartongen till nya OS X påminner om en Pink Floyd-skiva från 90-talet, det vill säga den är anpassad för alla hästsvansförsedda Appleafans."

Resten av artikeln finns på: http://www.metro.se/se/article/2007/10/29/15/2946-48/index.xml

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-30 02:35

Herregud, hur kan de ens publicera en sådan dålig och partisk skriven text. Redan efter inledningen var jag väldigt väldigt skeptisk. Jag som t.o.m. brukar välja Metro framför Stockholm City när det gäller gratis morgontidningar, nu kanske det är dags för en bojkott?

Usch fy och blä Metro Teknik!

Riktigt dålig artikel....borde veta lite mer fakta innan man yttrar sig.

"Funktionen "Spaces" gör det möjligt att dela upp skrivbordet i fyra separata skrivbord."

hmm....ja jag kan ha mycket mer än så i alla fall.

Det som slår mig är den uppenbara okunskapen om vad operativsystem och program är för någonting...

""Time Machine" är i grunden ett backupscript med snyggt gränssnitt." - nja, det är lite mer än så och lite mindre än så, men det är inte specifikt vad som påstås.

"Det rör sig snarare om en make-over som knappast är total eller nödvändigt för genomsnittsanvändare." - Jasså? Om det var en makeover det handlade om hade jag nog stannat med Tiger, tack och lov handlar det huvudsakligen om andra saker.

"Lite märkligt blir det dock när Finder letar igenom mappar på andra datorer som delats ut på ett nätverk. Vips ser man kollegornas privata foton direkt i sin egen Finder." - Eh.. privat och privat.. du har ju monterat en disk och har därmed tillgång till innehållet..

Tja, jag predikar för frälse, jag vet, jag ville väl helst skriva på metrosidan, men det fick man tji..

OT:

Något trevligt hittade jag i a f på Metro Teknik:

http://www.metro.se/_internal/cimg!0/ny4fcbr6lnia8p2syhwr3rqegajzs8s

För att inte snacka om den här:

http://www.metro.se/se/article/2007/10/24/08/4712-48/index.xml

(e o spam)

Intressant att dom sätter sådana personer på att recensera operativsystem.

Tror jag ska börja recensera opera och tjeckisk folkdans!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-10-30 16:59

Man märker iallfall att personen som skrivit recensionen om Leopard är en Windows människa som aldrig suttit vid en Mac förut, typiskt en person som inte vågar skaffa en Mac och inse hur bra dem är.

Gammal tråd, jag vet. Men jag kunde inte hålla mig.

Riktigt usel artikel och det bästa är att många utav "buggarna" är heldumma användarmisstag. Att mapparna ser tomma ut när man sparar från vissa program beror på att man ställt in Leopard att inte visa dokument utav andra filtyper när man sparar. Man kan gilla det eller inte.. Själv tycker jag om när det inte ser så rörigt ut och har man någorlunda koll på sin dator vet man ju var man ska spara och om man sparat där tidigare...

Själv har jag aldrig upplevt någon utav de nämnda "buggarna" i Leopard. Undrar hur tjommen fick jobb som journalist.

Jag tror de borde uppdatera statistiken lite:

Uppgifter om hur många Macanvändare som finns varierar beroende på vem som anger uppgifterna. AppleInsider har angett att drygt 3,2 procent av alla datorer som säljs är Macar. Andra siffror anger att antalet totala Macanvändare är mellan 5 och 6 procent. Enligt Omniture, ett av världens största trafikmätningssystem för internettrafik, utgör Macanvändare mellan 6 och 8 procent av alla som surfar på nätet. Windows Vista och XP utgör tillsammans över 80 procent. Av de som surfar på Metroteknik.se är cirka 6,4 procent Macanvändare. Apples egna webbläsare Safari utgjorde den 29 oktober 3,4 procent av all trafik på Metroteknik.se

Jag vet inte, artikeln är väl kanske inte direkt det bästa jag läst. Men att såga den så hårt som vissa här gjort är ju rätt löjligt.Apropå det där med filvisning, så tycker jag till exemepel att det är grymt idiotiskt att systemet inte visar alla filer från start, utan att man måste gå in i terminalen och knappa för att se alla systemfiler och liknande. Enkelt för oss som kan, inte lika lätt som Windows mapp-alternativ som switchers och "vanligt folk" är vana vid.

1
Bevaka tråden