Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Klock-ljud från Macbook

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Jag har ett ganska irriterande litet fel på min Macbook.
Efter ett tags användning börjar det komma ett klock-ljud ca var 5:e till 10:e sekund. Ljudet kommer från högra sidan av datorn och försvinner om jag stänger av den en stund och sen startar igen. Jag har haft felet i lite över ett halvår men aldrig klurat ut vad det kan vara. Känns ju inte som det är speciellt allvarligt då inget hänt hittils.

Någon som upplevt samma sak, eller har någon teori om vad det kan vara?

Senast redigerat 2007-10-29 08:52

Jag har något liknande på min MacBook, om du menar att det låter "klock" och inte något annat. Fast för mig så är det på högra sidan som det kommer ifrån och inte lika frekvent. Jag har ingen aning om vad det kan tänkas vara men det känns som att det har något att göra med avkylningen av datorn.

Ursprungligen av monkey_man:

Jag har något liknande på min MacBook, om du menar att det låter "klock" och inte något annat. Fast för mig så är det på högra sidan som det kommer ifrån och inte lika frekvent. Jag har ingen aning om vad det kan tänkas vara men det känns som att det har något att göra med avkylningen av datorn.

Kan ju vara systemet som kollar CD-spelaren...?
Mekaniken som justeras pga av värme?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-28 19:17

Menar du klock som i klonk? Då skulle jag börja ta backup regelbundet och kanske gå till en reparatör och få det undersökt. Har du otur kan det vara hårddisken som börjar ge upp.

Jag tror även jag har detta problem på min nya en vecka gamla MacBook. Det är dock så diffust att jag bara hör det när det är tyst runtomkring. Låter som en visare eller liknande som flyttar sig på en gammal analog väggklocka. Intressant att flera har detta problem!

Kan vara en hårddisk som kalibrerar om pga värme?
Hårddiskar gör detta när de har en "paus i arbetet".

Om det är detta ljud så är det ett normalt ljud från en frisk hårddisk.
Ökar frekvensen innebär det att hårddisken har problem att läsa och skriva data och att detta upptäcks av dess egna program, då kailbrerar den om hela tiden...då är den på väg rasa.

Se om du kan få tag på ngn erfaren tekniker som kan "låna den ett öra".
Du kan även kolla med ngn programvara som kan läsa "SMART"-data, med andra ord läsa av en massa data i din hårddisk och kolla hur den mår.

SMART är en bra grej, den försöker sig på att sia om hårddisken öde... lyd rådet.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-10-29 00:17

Eller så kan det vara så att det är datorns klocka som börjat arbeta:d

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-10-29 08:10

Nja... Varken hårddisken eller den optiska enheten sitter i den vänstra delen av datorn... Vad kan det vara? Hmm..

Oj, jag tror jag borde korr-läsa vad jag skriver. Menade den högra sidan. Skulle också tro att det kommer från hårddsiken. Kanske kan stämma att det är mer frekvent när den blir varm, inte tänkt så noga på det.

Edit:
SMART verkar tycka att den mår fint.

2007-10-29 08:53:53.946 SMARTReporter[412] Drive: 'FUJITSU MHV2080BHPL (HD | NWBPT6A25L28 | disk0)' Status: SMARTOK (S.M.A.R.T. condition not exceeded, drive OK)

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-10-29 20:38

Samma (troligtvis) ljud har funnits på min Dell Inspiron 8600 laptop sedan jag köpte den för 3,5 år sedan och det kommer från hårddisken (Hitachi).

SMART har inte alltid koll på läget. Ta klonken som ett varningstecken för disk-krash och gör ordentlig backup!

Jo, jag har ju backup o så, men ändå. Den har klockat i ett halvår minst. Sen den nästan var ny. Är det verkligen något att oroa sig över, specielllt som det försvinner när den får vila en stund. Vore intressant att få veta vad det är iaf.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2007-10-29 23:37

Min Helt nya Samsung hm250ji låter sådär åtminstone 5 ggr per dag. Det är helt nytt för denna disken, den gamla gjorde aldrig så. också macbook. Självklart orolig att det kan vara något fel... hmm..tur att jag inte lagt in så mycket nytt på den. Ska leta efter något smart-verktyg och läsa av

  • Medlem
  • 2007-10-30 01:53

Jag bytte disk i min macbook direkt när jag fick den. Satte in en 7200-varvare från Seagate istället. Det klonkar till litet då och då, inte så ofta dock. Har ännu inte börjat oroa mig. Kvaliteten på Seagaten verkar ändå mycket bättre än den skramliga Hitachin som satt i original. Den får nu bo i ett externt kabinett istället.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-02-25 21:07

Återupplivar denna tråden. Jag har en MB (enkla modellen för 10k) som köptes för snart ett åt sedan. Jag har använt den friskt och är väldigt nöjd med den. Datorn har hela tiden varit knäpptyst fram tills idag då hd:n börjat klicka!! Jag har av den uppfattningen att av gamla pc-burkar med klickande hd (ca var 30:e sek) att de precis kommit in på sista refrängen? Jag har kört Apples testprogram som ligger på installationsskivan. Inga fel hittades. Är min diagnos av den tickande hårddisken tillräcklig för att jag skall få HD:n utbytt på garanti? Jag vill ju inte stå med skägger i brevlådan 6 månader efter garantin gått ut, vet ju hur hårda Apple är med reklammationsrätten (typ obefintlig).

1
Bevaka tråden