Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera Mac OS X på rätt sätt!

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag hittade ingen specifik tråd om ämnet så jag skriver en här.
Den kanske borde göras klibbig så kommer många att kunna undvika problem.

1. koppla ur FireWire- och USB-diskar.

2. Starta från installations-DVD'n - eller öppna skivan i Finder och klicka på "Installera Mac OS X"

3. Klicka på "Verktygsprogram" i menyraden högst upp och välj "Skivverktyg".

4. Markera din skiva (hårddisk) i spalten till vänster och klicka på knappen "Reparera skiva", när det är klart skall du "Reparera skivbehörigheter".
- Upprepa för alla hårddiskar.

5. Avsluta Skivverktyg.

6. Gå vidare med installationen, välj vilken hårddisk det ska installeras på etc.

7.När det gäller typ av installation ska du välja "Arkivera och installera", enklast är att spara användare och inställningar, då sparas nätverksinställningar, användare, bakgrundsbilder, programinställningar etc..

8. När installationen är färdig och du har startat om och loggat in kan du börja lyfta in de speciella inställningprogram (PreferencePanes) och extragrejor du har haft installerat tidigare. Lägg inte till allt på en gång, då gör du det lättare att spåra vad som orsakar eventuella problem.

Hela det gamla systemet ligger på hårddisken i "Previous Systems", PreferencePanes ligger i Bibliotek (Library) och i Användare/xxx/Library.

För att drastiskt minska storleken på systemet kan du vid installationen klicka på "Anpassa" och välja bort skrivardrivrutiner och språkversioner (du behöver väl inte kunna köra hela systemet på t.ex kinesiska), detta påverkar inte vilka språk systemet kan visa på t.ex. internet eller i ett dokument.

Fyll gärna på om ni har fler tips!

Senast redigerat 2007-10-29 21:09

Jag har precis installerat Leopard och det verkar som om alla PrefPanes följde med användaren till det nya systemet.

1
Bevaka tråden