Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lägga på extra minne i Mac mini

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2007-10-29 16:41

Tjenare!

Är på väg att införskaffa en Mac mini som "alla andra" Det känns nästan så nu när man har efterforskat här i forumet ett tag för att betrygga mitt köp av en Mac mini 2Ghz C2Duo modellen.

Undrar några grejer:
Är det knepigt och uppgradera internminnet själv från 1 till 2 GB? Mao, finns det en enkel lucka att öppna för att lägga på det extra minnet eller måste man öppna lådan för det?

(Anledningen till denna fråga är att jag vill veta om ???direkt ska välja 2 GB från Apple Store eller vänta).

2. Installerar man OS X själv? Kan man under installationen partionera hårddisken? tänkte ha en primär för OSet och en för filer. Hur mycket ledigt HD minne krävs för att köra Leopard så optimalt som möjligt?

3. Måste man använda sig av specialkablar för både bild och ljud för att det ska bli så klockrent som möjligt? D.v.s. special DVI-HDMI, optiska m.fl.

Snart kommer väl jag so idag är en tvättäkta indowsproffs att gilla Mac bättre. Är Leopard som Apple påpekar så är Vista slagen för längesen :)..

Tack på förhadn!

Lucky

Ja jag valde att beställa 2GB från början då jag redan vet att jag kommer behöva det och slipper på så sätt öppna upp datorn och bli av med garantin, för jag antar att den försvinner så fort jag lossat på skalet. Sen när garantin gått ut så kan du ju peta in lite mer minne, har för mig att jag såg nånstans här i forumet att det går att klämma in 3GB ram. Det ska inte vara allt för svårt att stoppa in ett minne om man är lite teknisk och har pillat med sånt innan.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-10-29 18:02

Ja okej, men anledningen är att jag vill slipa betala 1,350 kr extra för att få 1 GB extra jämfört med standard närman kan få 1 GB för under 450 kr. Så därför frågar jag hur enkelt resp svårt det är att själv trycka in det extra minnet man köpt separat.

Oavsett om jag vill ha kvar garantin eller inte, så slipper jag gärna lägga ut en tusing extra bara för att Apple ska sätta in extra minnet.

Men kul om det verkligen går att skjuta in 3 GB!!!

Tänk också på att om du köper en Mac mini med 1 GB RAM så är det två 512 MB-moduler i den, eftersom den nyttjar Dual Channel. Så köper du en 1 GB-modul får du ändå bara 1,5 GB RAM och ingen Dual Channel. Bättre då att köpa två 1 GB-moduler själv och trycka i. Notera dock att det inte finns någon "lucka" och att garantin ryker. Om det inte görs riktigt snyggt kan det synas att du varit och bänt i chassit och då får du nog ingen garanti om du skulle behöva skicka in den. Däremot är det inte SVÅRT att uppgradera minnet.

Jag kikade lite på youtube förut o hittade lite guider för att byta minne, de är ju av varierande kvalitet så använd ditt goda omdöme.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-10-29 20:18

Capeman:

Ahh! Tack för förvarningen! Det där räknade jag inte med als! Jag trodde snarare att ett minnesplats skulle vara tillgänglig och att ett 1GB minne skulle fylla den ena platsen. Där fick jag något att fundera på. Känner dock att 2GB är att satsa på eftersom grafikminnet delas med det interna minnet. Men jag är desto mindre sugen på att hosta upp nästan 10 000 för en mac mini inkl 2 GB och trådlös tangentbord och mus. Man får ju en Macbook för det priset.

Anser ni att 1 GB duger tillräckligt eller är det värt att hosta upp pengar för 2 GB hos AppleStore? Faktum är att om jag väljer att köpa minnen separat så kostar det ändå inte mycket mer och därefter har jag två st 512 minnen som får ligga och skrä istället för att göra nytta..

headwires

Får ta en titt där på YouTube och utvärdera om jag är fingerfärdig nog för sådant pill.

http://www.youtube.com/watch?v=FOJrmdRTeEg

tyckte att den verkade vettig, finns en del 2 oxå.

Det är faktiskt inte så svårt att öppna en mini om man bara har rätt verktyg. Guider brukar det finnas på www.ifixit.com. Jag köpte två TwinMOS 1 GB-moduler från Komplett, tror de kostade 275,- st och de fungerar klockrent. Jag gick från 512 MB till 2 GB och det gjorde all skillnad i världen, det är en helt ny dator.

När jag köpte min mini köpte jag den i den enklaste konfiguration som fanns då, med en Core Solo, 512 MB RAM och 60 GB HDD. Jag valde dock till en Superdrive vilket man kunde göra på den tiden. Jag visste att jag skulle få tillgång till bättre CPU, större hårddisk och mer minne framöver. Sparade en hel del på detta. Att byta CPU är inte det absolut enklaste, det är ganska lätt att ha sönder grejerna om man inte är försiktig. Byta minnen är dock inga större problem om man bara är försiktig, inte stressar och följer guider/manualer.

Det där med att du får två minnen över, tänk inte på det. Du sparar ju ändå pengar på att bara "låta dem ligga". Men är du osäker på att göra uppgraderingen, läs igenom guiderna på ifixit och tänk noga över det. Garantin kan som sagt ryka om man inte är väldigt försiktig.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-10-30 12:14

Okej, tack! Det blir nog en 2.0 i den enkla konfigurationen. På tal om garantin så lär jag troligtvis inte ha det behovet att uppgradera mig direkt. Utan jag kan alltid vänta ett tag.

Har du fortfarande samma burk där din Solo CPU var en gång? Vad har du tryckt in i den nu?

Kanske kan man trycka in två (2) st 2 GB internminnen framöver i denna :-).. (Tot. 4GB).

Ja, i burken där det satt en Core Solo sitter nu en Core 2 Duo 1,83, 160 istället för 60 GB HD och 2 GB RAM istället för 512.

Tror inte chipsetet som används i Mac mini kan adressera mer än 3 GB RAM, därför kan du nog aldrig få i 4 GB i den.

Om jag vill köpa två 1gig minnen, snabbare CPU och en större HD vad ska jag köpa för att det ska kompatibelt? Satsar på minnen och CPU först men vore fint med större HD så småningom.

Har en 1,66 core duo med 512 ram just nu om det spelar nån roll?

Minnena skall vara SO-DIMM DDR2 667 MHz. CPUn skall också ha en busshastighet om 667 MHz och vara en Mobile-variant. Den som sitter i dagens "enkla" Mac mini är en T5600. Hårddisken är en vanlig 2,5" SATA.

tackar! Ska kolla lite priser så blir det nog nån slags uppgradering.

Är också på G att köpa en Mini. Ska ha den som mediacenter.

Men hur gör man med minne egentligen? Om jag köper en ny nu så är det ju inte så roligt om garantin försvinner när man byter minne.
Vad kostar det att få det fixat?
Hur rekommenderar ni att man gör?

Tack!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-09 12:34

Jag har precis köpt mer minne (2GB) enligt rekommendationen i denna tråd och bytte själv med hjälp av den excellenta guiden på Youtube (länk finns här ovan).

Förutom det faktum att det var lite läskigt första gången att öppna själva lådan, så var det mycket enkelt, bara man går lugnt och metodiskt till väga. Totalkostnaden blev 429 kr (för minnena).

Jag tycker du ska göra det själv, om du inte har tummen mitt i handen. Garantin ryker väl inte bara för att man öppnar datorn (skulle jag tro), men om något går sönder som kan relateras till din installation så är antagligen garantin hej då. Och man kan väl tänka sig att Apple gärna relaterar till ditt utbyte av komponenter om något senare går sönder i datorn. Jag kände iallafall att jag kunde leva med risken.

Däremot kan jag tycka att fläkten låter en aning mer efter ominstallationen, men det kan ju vara så enkelt som att mer minne utvecklar mer värme. Eller att jag är extremt känslig för ljud.

Lycka till, hur du nu än väljer att göra!

Dottern har en Mac Mini PPC G4 1.5 med 512 mb minne, hur mycket minne kan man uppdatera den med? vilken typ av minne ska man köpa? pris?

Ursprungligen av xrayed:

Dottern har en Mac Mini PPC G4 1.5 med 512 mb minne, hur mycket minne kan man uppdatera den med? vilken typ av minne ska man köpa? pris?

Den modellen kan ha 1 GB RAM som mest. Du behöver ett 1 GB DDR PC2700 184-pin. Vad de kostar kan du se på vilken nätbutik som helst. Notera att det självklart går att använda snabbare minne också, men det körs ändå på 333 MHz.

nice - lite pilligt men u-tub filmen är bra att följa.

1
Bevaka tråden