Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Långsam filöverföring i hemmanätverket PC -> MBP med leopard

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
Fick precis hem min MBP och Leopard.
Efter att ha installerat leopard o pillat lite med inställningarna var det dags att kopiera över videoklipp mm från min gamla dator (random pc med 10/100-nätverkskort).
Har testat att använda min bredbandsrouter/switch och en kabelmojäng som korskopplar kablarna för att koppla ihop de två datorerna men jag lyckas aldrig komma upp i mer än 500kbyte/s (räknade på att klipp på 70mb tog ca 2 minuter).

Har testat min internetanslutning på båda datorerna och båda lyckas komma upp i ca 20mbit downstream på internet, så varför skulle de inte lyckas göra de inom mitt hemmanätverk?

Till råga på allt så hängde sig leopard och bad mig starta om datorn när jag drog ut nätverkskabeln en gång för mycket. Finns det nån bugg med nätverket i leopard eller?

Har det något med att den måste "översätta" filerna till osx filsystem? Jag har NTFS på pcn och default på macen.

All hjälp uppskattas!

Nu kör jag Vista via Bootcamp på MBP och i Vista fungerar nätverkshastigheten normalt.
Så Internet -> MBP (OSX) fungerar 16mbit internet
Internet -> MBP (Vista) fungerar 16mbit internet
Internet -> Gamla PC'n fungerar 16mbit internet
Gamla PC'n -> MBP (Vista) fungerar 100mbit nätverk

Gamla PC'n -> MBP (OSX) fungerar INTE 100mbit nätverk

Någon som vet varför?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-30 21:37

http://www.99.se/naetverk-saekerhet/216572-vart-aer-flaskhalsen-osx-xp-hastigheter.html

Dock är det tänkt att Leopard skall kunna anpassa anslutningen automatiskt nu mer, vilket inte Tiger kunde så sysctl ändringarna kanske inte tar på samma sätt som tidigare. Har inte testat själv då jag inte kör Leopard så YMMV.

1
Bevaka tråden