Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddiskbyte. Hur?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vet att det finns 500 sådana posts redan här, men hittar inte helt det jag vill ha.
Jag vill veta:
1 Kan man installera leopard på en hårddisk (intern i chassi) genom usb?
2 Om ja, vad ska jag tänka på?
3 Hur går man till väga?

Jag vill köpa en 250gb hårddisk. Läst en del om div problem med vissa hårddiskar, så det skulle kännas säkrare att göra all installation från en extern enhet. Alla tips är välkomna.
Tack

Jag förstår inte varför du skulle vilja göra installationen på en extern disk. Jag vet inte om det går...

Det finns alltid en viss procent av alla hårddiskar som har fabrikationsfel, och det är ofta den procenten du hör om på forum osv. 99% (nåja, de flesta iaf ^^) av alla hårddiskar fungerar prima.

Att byta hårddisk är en enkel match.
a. Ta ut batteriet.
b. Skruva upp de tre skruvarna som sitter längst metallskenan, och ta bort skenan.
c. Dra ut hårddisken som sitter på vänster sida, med hjälp av den lilla plastbiten som sitter fast i hårddisken.
d. Skruva loss det lilla höljet plastbiten sitter i och sätt det kring den nya hårddisken.
e. Sätt tillbaka den nya hårddisken, skruva på skenan (lite trixigt) och sätt i batteriet.

Sen är det bara tuta o köra!

Han kanske vill installera den externt av samma anledning som jag: ifall något går fel slipper man skruva ur den och i med den gamla igen för att ha en fungerande dator.

Jag gjorde i fredags just detta. Köpte en WD 250Gb och ett chassi för 249kr. Kopplade in chassit med USB till datorn, installerade Leopard och i slutet av Leopard lät jag installeraren flytta över alla mina inställningar från den gamla (interna) hårddisken.
Sen bootade jag från den nya externt och kollade att allt funkade som det skulle, vilket det sjorde. Så då bytte jag diskarna i datorn. Enkelt och bra!

Så vad ska du tänka på?... ja, de var inte så mycket mer än det jag skrev ovan faktiskt. Riktigt simpelt var det. Och jag köpte som sagt en disk av märket Western Digital och har inga problem alls.
Det du kanske kan behöva tänka på är att du behöver en lite (väldigt liten) stjärnmejsel för att komma åt disken och en liten torxmejsel för att lossa disken från höljet. (jag hade ingen torxmejsel hemma, så jag fick köra den externt i två dagar extra innan jag hade tid att köpa ett set)

Ursprungligen av Archangel:

Han kanske vill installera den externt av samma anledning som jag: ifall något går fel slipper man skruva ur den och i med den gamla igen för att ha en fungerande dator.

Precis, du fattar. Jag har såklart en macbook. Men då undrar jag hur man gör för att installera. Är det bara att plugga in hårddisken via usb medan man kör datorn och sen???
Mer instruktioner om själva installationen och sen om booten tack. Bra svar annars.

Det kan ju vara bra att i sammahanget (underforumet ibook och macbook) nämna att det är endast Intelmacar som kan starta från både USB- och Firewirediskar. PPC-macar, dvs alla iBook, kan endast starta via Firewire. Frågeställaren skrev aldrig vilken modell (iB/MB)han har.

Stoppa i Leopard skivan i datorn, koppla sedan in USB-disken och starta om datorn. När startljudet kommer upp så trycker du ned "c" och håller den intryckt några sekunder. Datorn kommer då att bota från CD-skivan, dvs från Leopard-installationen.
När den kommer upp ska du starta installationen. Programmet kommer då att fråga vilken disk du vill installera på, då är det bara välja USB-disken.
Om den disken inte kommer upp att välja kan du behöva initialisera den. Det kan du också göra från den bootade skivan. Finns i menyn (kommer inte ihåg vilken dock) tillgång till "disk utility" programmet. Därifrån kan du formatera den nya HDD:n. Sen är det bara att starta installationen.

Sen är det bara låta den stå och puttra! Efter att den installerat Leopard kommer den fråga om du vill överföra inställningar, etc från en annan disk, välj då bara den gamla. Detta kan ta lång tid beroende hur mycket du har på gamla disken (för mig tog det ca 1h45min).

När allt är klart så är det bara köra.
För att välja vilken disk datorn ska boota från håller du bara ned "alt" när starljudet kommer.

Jag har läst att samsungs 250 gb:are ibland behöver nån drivrutinskiva. Hur gör jag då? Först den skivan, eller märker jag det när jag kopplar in den med usb?
Tack för alla svar

1
Bevaka tråden