Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Raderad användare vs delade filer

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-10-29 11:22

Jag har ett underligt problem... Det hela började med att jag inte längre kunde ladda ned köpt musik. När jag skapade ett nytt bibliotek för musiken gick det bra. Skillnaden mellan gammla och nya iTunes biblioteken är att på gammal finns det en användare kallad "okänd" som har läs/skriv behörighet. När jag försöker radera användaren från listan går det inte. Några tips på hur jag får bort?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-10-29 11:51

Den okända användaren du försöker radera från listan, menar du från Finder då?
För att tvinga en radering av en katalog så är det nästan alltid terminalen man får använda sig av.

Starta upp en terminal från Verktyg och sedan programmet terminal.
Därefter skriver du sudo -s och sedan lösenordet på den användare du är inloggad som.
Du måste ha adminstratörsbehörighet på ditt konto för att detta ska funka...

Skriv sedan rm -rf ~/music/iTunes/(katalogen som du vill ta bort) (f växeln tvingar att ta bort en katalog)

OBS!!! Använd rm kommandot med försiktighet

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-11-05 08:23

Hej!

Det jag ville göra var att ta bort användarens (kallad okänd) rättigheter på katalogen, inte själva katalogen. Det blev kommandot sudo chmod -R 700 [katalogens namn] som fick bort användaren. Dock löste det inte grundproblemet att jag inte kan ladda ned musik till katalogen ifråga...

1
Bevaka tråden