Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är rimligt som arvode?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Driver en liten reklambyrå med 2 st anställda. Nu behöver jag en person till, men vill inte anställa. Jag önskar köpa en halv/heltid av en person med enskild firma. Personen i fråga är en erfaren och duktig grafisk formgivare. Vad är rimligt arvode och vad bör jag tänka på?

Tacksam för svar!

jag tar gärna frilansjobb, innehar f-skattesedel.

Då är ju frågan; hur mycket tar du för 80 eller 160 tim i månaden?

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2007-10-01 20:57

Jag har hört att om man dubblar den lön som hade varit rimlig vid anställning inklusive moms så blir det ungefär rätt.

Dvs. om man skulle jobbat för ungefär 120 kr / tim som anställd så kan man fakturera 240 kr / tim inkl moms.

Detta förutsatt att man själv inte står för någon utrustning osv. utan att det är en ren uthyrning.

Själv undrar jag om detta verkligen kan stämma eller om man kanske förlorar på det, ex semesterersättning. Tycker det verkar lite.

Hade varit intressant att höra någon ha synpunkter på det.

Ursprungligen av Drummer:

Då är ju frågan; hur mycket tar du för 80 eller 160 tim i månaden?

Brukar jobba för ca 180, 200 kr i timman.

alltså 80 tim/mån ca 15 500 exkl. moms

160 tim/mån ca 31 000 exkl. moms

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-04 06:22
Ursprungligen av maikiboy:

Brukar jobba för ca 180, 200 kr i timman.

Är inte det väldigt lågt?

Ursprungligen av Sissy:

Är inte det väldigt lågt?

+1

?

Jag skulle fakturera det jag vill ha i handen + 100% + moms...

OK, Maikiboy. Det var där nånstans jag trodde vi skulle hamna. Tack!

varsegouud

Vae menar du raZmus?

raZmus menar att han också tycker att det verkar väldigt lågt, och det gör jag också. De flesta designers jag jobbar med ligger runt 700 kr/h.

Ursprungligen av capojava:

raZmus menar att han också tycker att det verkar väldigt lågt, och det gör jag också. De flesta designers jag jobbar med ligger runt 700 kr/h.

700 kr x 160 tim/mån. Det blir ganska bra arvode. Kanske funkar i Stockholm, men inte i en småstad. Om jag formulerar frågan så här i stället: Vad är en normal månadslön för en grafisk formgivare på en liten reklambyrå? Har läst mig till på nätet någonstans att medellönen ligger på ca 30 000:-/mån. Kan det stämma?

Om medellönen är 30 000:- får du ju dubbla den för en frilansare
som fakturerar. Alltså ca. 400 kr/h , men det är i lägsta laget.

Ursprungligen av Drummer:

700 kr x 160 tim/mån. Det blir ganska bra arvode. Kanske funkar i Stockholm, men inte i en småstad. Om jag formulerar frågan så här i stället: Vad är en normal månadslön för en grafisk formgivare på en liten reklambyrå? Har läst mig till på nätet någonstans att medellönen ligger på ca 30 000:-/mån. Kan det stämma?

Det är sant, jag räknade inte med 100% beläggning.

det är väldigt lågt pris, jobbar för referenser mer då jag har ett annat jobb vid sidan av.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-10-15 00:34

Precis, man måste ta beläggningen i anspråk vid frilans. Jag skulle inte klara mig på 200-300 kr/tim med den arbetsomfattning jag har nu. Hade jag suttit på heltid hade det dock varit en annan femma.

Har svarat dig på annat ställe, men vill bara kommentera diskussionen om vad en timma bör kosta: det beror helt och hållet på hur många timmar kunden köper om man klarar sig på en viss timpeng eller ej (men det är klart att det finns en gräns). Att ha en enda kund som köper 40 timmar i veckan för 700 kr per timme är ju ett drömläge som är få förunnat. Men att sälja ett par timmar i veckan till en kund för den pengen är ju inget orimligt.

Tack för alla svar. Känns som att man skulle kunna diskutera detta hur mycket som helst. Fortsätt gärna att skicka in funderingar kring detta.

  • Medlem
  • 2007-10-29 10:35

200, så lågt kan man gå men bara om köparen garanterar en viss beläggning.

700 kr kan vara rimligt om det är ett par timmars jobb men osannolikt när vi i det här fallet pratar halv/heltid.

Halv/heltid tolkar jag som att köparen förpliktar sig att köpa en halvtidstjänst men vill kunna gå upp till en heltid vid behov. Då börjar vi i den änden... bör fakturera 40.000 för att kunna leva på det rimligt. 80 timmar, 40K -> 500kr /h.

/hpe

Man måste ju sätta arvodet i relation med vad man tar ut mot kund. Jag är medveten om att vi egentligen är för billiga, men i en småstad går det inte att ha storstadspriser. Vi tar 600:-/tim + moms och då är det svårt att betala ut 700:-/tim till en frilansare.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-10-31 11:36

Egenfirma är inne på helt rätt spår, ju mindre tid och flexiblare desto högre timarvode. Ett sätt att få ner detta är att timanställa personen med en visst garanterat timantal/månad samt att personen får ta enskilda uppdrag från andra.

Hittar men sedan någon som vill bygga upp en portfolio så kan man också få ner detta arvode, vilket ngn nedan också nämnt.

Viktigt att tänka på är att det faktiskt är dyrt att köpa in extra arbetskraft och detta tär ibland mer än det smakar på marginalen för affären. Se långsiktigt över behoven och anställ om det finns utrymme för detta, det är oftast billigast om det rör sig om ett kontinuerligt samarbete dessutom kan detta vara ett sätt att utveckla verksamheten Mer resurser ger mer möjligheter!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-31 11:54

För att få en lön på 30.000:- före skatt så krävs det 255:-/h plus moms... och då finns det inga utrymmen för att köpa in något på firman.
När jag hade egen firma så klev jag inte ur sängen under 600:-/h... för om man inte kör full beläggning så finns det verkligen inget utrymme för marginaler. Sen är det mycket omkostnader att ha företag också, helst revisor bland annat.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-05 09:06

Hur fick du något sålt över huvud taget om du inte klev ur sängen innan du fick betalt?

1
Bevaka tråden