Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Göra sig en kopia av Leopard

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Många bränner sig en startbar DVD-skiva av sin köpta installationsskiva (för eget bruk) och undviker på så vis att slita på sin dyra originalskiva, och förvarar den på säker plats.

Nu läste jag, och följde ett bra tips på
http://www.macfixit.com/
under rubriken : Installing Leopard to an external firewire drive

om hur man smidigt gör sig en startbar firewiredisk istället för DVD-skiva som ni vet är så ruskigt seg.

Tog en stund, och man får följa exakt vad som står där ..
Kan meddela att det blev riktigt bra.
Gjorde som så att jag delade av den externa disken och gjorde en partition på 12 GB som jag nu kan installera min Leopard med de ggr man är i behov av att göra en Arkiv/Install snabbt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-28 20:36

Det är en bra idé med bootbar extern FW-disk och mindre slitage av OS X-skivan. Undra vilket som är bäst, enklast och smidigast, en bootbar extern FW-disk eller en backup av ett nyinstallerat system, som man kan återställa till? Jag funderar själv på olika lösningar i samband med nyinstallation av Leopard.

Så har jag gjort sedan länge. Jag har helt enkelt använt Skivverktyg för att köra återställning av en volym från Mac OS X-skivan. Det har alltid fungerat utmärkt och installation går betydligt snabbare än från DVD.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-28 21:29
Ursprungligen av Marcus K:

Så har jag gjort sedan länge. Jag har helt enkelt använt Skivverktyg för att köra återställning av en volym från Mac OS X-skivan. Det har alltid fungerat utmärkt och installation går betydligt snabbare än från DVD.

Menar du när du skriver "...från Mac OS X-skivan" att du har t ex en skivavbild av ett nyinstallerat system som du sedan använder Skivverktyget för att återställa systemdisken? Eller använder du extern FW-disk där du har som huvudinlägget berättar om?

Nej. Jag använder i det här fallet en extern hårddisk inkopplad på FireWire, men det går också bra med interna. Jag har en volym på den hårddisken som jag med Skivverktyg gör till en kopia av installations-DVDn från återställningsfliken i Skivverktyg. Den volymen går då att starta från precis som om det vore en DVD, med skillnaden att det går betydligt snabbare.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-28 21:41
Ursprungligen av Marcus K:

Nej. Jag använder i det här fallet en extern hårddisk inkopplad på FireWire, men det går också bra med interna. Jag har en volym på den hårddisken som jag med Skivverktyg gör till en kopia av installations-DVDn från återställningsfliken i Skivverktyg. Den volymen går då att starta från precis som om det vore en DVD, med skillnaden att det går betydligt snabbare.

Aha, nu förstod jag! Det var ju smidigt också. Ska nog fixa en sådan kopia till min ena lagringsdisk, där jag har allt som jag inte vill bli av med. Den lagringsdisken backar jag sedan upp med SuperDuper till en annan hårddisk som fungerar som backupdisk.

1
Bevaka tråden