Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.5 ”Leopard” kommer den 26 oktober

Tråden skapades och har fått 345 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Dals-Ed
  • 2007-10-28 00:13

Agreed. QuickLook är väldigt bra. Bara det i sig betalar en stor del av det man fick ge

Senast redigerat 2007-10-28 01:54

är det bara jag som vill kunna göra så här med mappar i dock'en?

i övrigt börjar jag bli "kär" i quickview

När MacPro 3 GHz kom så var den inte så snabb som man kunde förvänta sig.

Hur är hastigheten nu med 10.5? Är den någon skillnad?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-10-28 10:51

Har apple inte något förtroende alls för sina butiker? Jag var inne i en butik igår och tänkte köpa mig en mac.
-Nej,nej. Macdatorerna levereras med 10.4, men du kan uppgradera till Leopard.
- Ok, då tar jag en mac med upgradering.
- Nej det går inte. Du kan bara upgradera för 85 kronor hos apple.
- Men du har ju en hel hylla med leopard.
- Ja men...

Varför kan butiken inte få skeppa en leopard till kunder som köper macar med 10.4 installerat?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-10-28 11:07
Ursprungligen av pme:

Har apple inte något förtroende alls för sina butiker? Jag var inne i en butik igår och tänkte köpa mig en mac.
-Nej,nej. Macdatorerna levereras med 10.4, men du kan uppgradera till Leopard.
- Ok, då tar jag en mac med upgradering.
- Nej det går inte. Du kan bara upgradera för 85 kronor hos apple.
- Men du har ju en hel hylla med leopard.
- Ja men...

Varför kan butiken inte få skeppa en leopard till kunder som köper macar med 10.4 installerat?

Var det Apples butiker du var inne i eller var det en återförsäljare? Om det var återförsäljaren säljer de antagligen maskinen med det system de fick datorn med, eftersom det kostar dem extra annars skulle jag tippa på.

Men Apple bryr sig inte mycket om deras återförsäljare alls. Däremot är det en helt annan service på Applestores...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-10-28 15:10

Leopard med Mac:ar?

Ursprungligen av Sidde:

Var det Apples butiker du var inne i eller var det en återförsäljare? Om det var återförsäljaren säljer de antagligen maskinen med det system de fick datorn med, eftersom det kostar dem extra annars skulle jag tippa på.

Men Apple bryr sig inte mycket om deras återförsäljare alls. Däremot är det en helt annan service på Applestores...

Mjaaee...
På både svenska och amerikanska AppleStore så levereras alla Mac:ar med "Mac OS X 10.4 Tiger - världens mest avancerade operativsystem...". Jag som trodde "10.4 Tiger" sedan 26/10 bara är världens näst bästa/mesta OS?
Skämt åsido, märkligt att inga av Apples web-butiker "bundlar" 10.5 Leopard med Mac:arna.

Senast redigerat 2007-10-28 16:31
  • Medlem
  • Dals-Ed
  • 2007-10-28 17:08
Ursprungligen av hego99:

Mjaaee...
På både svenska och amerikanska AppleStore så levereras alla Mac:ar med "Mac OS X 10.4 Tiger - världens mest avancerade operativsystem...". Jag som trodde "10.4 Tiger" sedan 26/10 bara är världens näst bästa/mesta OS?
Skämt åsido, märkligt att inga av Apples web-butiker "bundlar" 10.5 Leopard med Mac:arna.

Det stämmer inte helt. På vissa ställe står det Tiger, vissa Leopard.

Apple wireless keyboard

Sedan jag installerade Leopard så händer det titt som tätt att datorn tappar kontakt med mitt "Apple Wireless Keyboard".

Måste stänga av det och sätta på det igen så funkar det efter någon minut.

Och ja, jag har nya batterier i.

Någon mer som har fått samma problem?

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2007-10-28 18:11
Ursprungligen av hego99:

Mjaaee...
På både svenska och amerikanska AppleStore så levereras alla Mac:ar med "Mac OS X 10.4 Tiger - världens mest avancerade operativsystem...". Jag som trodde "10.4 Tiger" sedan 26/10 bara är världens näst bästa/mesta OS?
Skämt åsido, märkligt att inga av Apples web-butiker "bundlar" 10.5 Leopard med Mac:arna.

Det stämmer väl inte: http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/wa/RSLID?nnmm=browse&mco=7B723661&node=home/shop_mac/family/imac

Där finns denna bilden

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-10-28 18:19
Ursprungligen av iggy:

Det stämmer väl inte: http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/wa/RSLID?nnmm=browse&mco=7B723661&node=home/shop_mac/family/imac

Där finns denna bilden

Jo, men ännu längre ned till höger på samma sida som du länkar till ..... bland "programvara som ingår" .... Mac OS X 10.4 Tiger ... inte direkt konsekvent info i deras webshop alltså! Men jag känner mig säker på att det verkligen är Leopard som ingår, ser fram emot att beställa en ny iMac i veckan.

Ursprungligen av iggy:

Det stämmer väl inte: http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/wa/RSLID?nnmm=browse&mco=7B723661&node=home/shop_mac/family/imac

Där finns denna bilden

Det där avser väl egentligen Apples onlinebutik Applestore och inte diverse auktoriserade återförsäljare såsom Macoteket, inLife, Humac, Postero etc och framför allt inte alla andra såsom Onoff, Siba, Elgiganten, Expert, Mediamarkt. Dessa lär nog inte sälja nya Macar med Leopard förrän de fått nya datorer levererade från Apple. Deras innevarande lager lär nog bara säljas med Tiger.

...Det blev lite fel citat men det blir för omständigt att rätta till det. Varför i helsefyr går det inte att få en full citatstruktur när man väljer att citera dvs citering av citat med kommentar av citerat citat :/?

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2007-10-28 18:41

Jag tror (läs: Hoppas ) att det bara är slarv att de glömt bort att ändra det där nere också. Bilden ovan fanns inte när jag beställde vad jag minns, men den fanns där några timmar senare. Jag gissar på att de fick för mycket frågor om det hela och slängde in den bilden snabbt

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-10-28 19:15

Man har ju sagt att från och med releasedagen så medföljer Leopard varje dator köpt från Apple Store, även om det kanske inte blir förinstallerat.

Spaces är riktigt användbart

.. å jag gillar det inte alls. Tänk så det kan vara!

  • Medlem
  • Varberg
  • 2007-10-29 00:52

Jag tycker att Spaces endast är bra om jag arbetar i Fusion, samtidigt som jag vill surfa, och kanske ha igång adium också... Annars känns det som att Exposé fortfarande är underbart!

Bevaka tråden