Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp! "RSA key" är fel. Kommer inte åt datorn.

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-03-16 02:20

Hej och i hopp om hjälp.
Fick nedanstående meddelande när jag skulle via ssh kontakta min andra dator.
Den andra datorn är omformaterad och "godkänns" inte av Terminalen. Jag kan koppla upp mig den vanliga vägen, Connect to server, men behöver ssh:a för att starta upp vissa saker.
Har i övrigt bytt switch från 100kille till Giga kille. Inget annat mig veterligen.

mvh
Lennart

LW-G5:~ lennart$ ssh [email protected]
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
@ WARNING: REMOTE HOST IDENTIFICATION HAS CHANGED! @
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
IT IS POSSIBLE THAT SOMEONE IS DOING SOMETHING NASTY!
Someone could be eavesdropping on you right now (man-in-the-middle attack)!
It is also possible that the RSA host key has just been changed.
The fingerprint for the RSA key sent by the remote host is
33:98:11:47:46:63:a5:1a:1c:25:f9:7b:05:ef:58:d9.
Please contact your system administrator.
Add correct host key in /Users/lennart/.ssh/known_hosts to get rid of this message.
Offending key in /Users/lennart/.ssh/known_hosts:1
RSA host key for 1.1.1.3 has changed and you have requested strict checking.
Host key verification failed.
LW-G5:~ lennart$

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-03-16 02:28

Du kan gå in i mappen .ssh i din hemkatalog på maskinen du ansluter från och ta bort filen know_hosts så ska det fungera igen.

Mvh
Steve

  • Oregistrerad
  • 2004-03-16 03:00

Gudars tack! Jag försökte leta rätt på den filen i Finder utan framgång. Sedan sökte jag den (uppe i sökfältet) och då minsann fanns den! Är det ngn typ av osynlig fil?

Tack än en gång!
mvh
Lennart

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-03-16 03:11

Finder visar inte filer eller kataloger som börjar med en "."
kör du kommandot ls i terminalen visar inte de filerna heller.
Filer som börjar med punkt är oftast inställningsfiler och är dolda, kör du kommandot ls med växeln a så visas alla filer i terminalen inklusive de dolda "." filerna.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-16 03:26

Hm. Vilken tur att Sökningen i finder funkade. Har inte kommit så där -väldigt- långt med Terminalen.
"ls med växeln a" har jag t.ex inte kommit till :). Växeln?

mvh
Lennart

Ursprungligen av tcastudios:

Hm. Vilken tur att Sökningen i finder funkade. Har inte kommit så där -väldigt- långt med Terminalen.
"ls med växeln a" har jag t.ex inte kommit till :). Växeln?

mvh
Lennart

Växel? Det uttrycket har jag aldrig hört förut. Men ordet flagga används i min omgivning.

"la -a"

Sen kan det vara värt att veta att du inte behöver ta bort hela filen know_hosts, räcker om du öppar den och tar bort raden med ipnummret/hostname till den aktuella datorn.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-16 11:19
Ursprungligen av Johan S:

"la -a"

Sen kan det vara värt att veta att du inte behöver ta bort hela filen know_hosts, räcker om du öppar den och tar bort raden med ipnummret/hostname till den aktuella datorn.

OK. Då undrar man lite oroligt, hur öppnar man en osynlig fil i t.ex. TextEdit? (som jag antar att man använder till detta) Jag tror säkert att man kan göra det direkt i Terminalen, men då kommer man ,för tillfället, ut på osäker mark igen för min del.

mvh
Lennart

Ursprungligen av tcastudios:

OK. Då undrar man lite oroligt, hur öppnar man en osynlig fil i t.ex. TextEdit? (som jag antar att man använder till detta) Jag tror säkert att man kan göra det direkt i Terminalen, men då kommer man ,för tillfället, ut på osäker mark igen för min del.

mvh
Lennart

Du kan söka efter mappen som heter .ssh som egentligen är den osynliga filen. known_hosts är i sig synlig. Lägg bara till ett kriterie: "Synlighet" - "Osynliga objekt" när du söker så dyker mappen .ssh upp.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-16 11:00

[begin messerschmitter trams]
Växel är windows-svenska och bör endast användas om man vill framstå som illiterat mongo.
Oj, nu var jag hård men vafan 'växel' - kom igen. Flagga är okej. Parameter är ännu mer okej.
[end messerschmitter trams]

vänliga men hårda hälsningar jensa

  • Oregistrerad
  • 2004-03-18 01:07

Varför så krångligt? I Findern gå till Gå menyn och välj Go to Folder... (Kör engelsk system språk så jag vet inte svenska uttrycket för menyn). I fönstret som kommer upp skriv /Users/dittkortaanvändernamn/.ssh/ och tryck ok. Findern har nu öppnat den osynliga mappen .ssh och du kan nu se known_hosts filen och editera den med en texteditor. Se bara till att spara filen som en ren text fil och inte som rtf.

//Rob

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-03-18 05:08

Schmuck, förutom att jag inte uppskattar att bli kallad illiterat mongo så kan jag säga att jag jobbat med UNIX i många år och jag och alla andra av mina tekniker-vännner kallar det växel. Hur som helst, har det någon större betydelse?
Och Windowsfolk, vad är det? Jag använder Windows i jobbet såväl som Sun Solaris, FreeBSD och ett gäng Linux distributioner. Är jag "Windowsfolk" för det?

Om du vill använda terminalen för att radera i filen så är det ganska lätt. Starta Terminalen och skriv " sudo pico /Users/dittkortaanvändernamn/.ssh/known_hosts " Ange ditt lösenord när terminalen frågar efter det. Då kommer du in i en textedit i terminalen. Leta reda på rätt rad med pil-tangenterna och sudda ut den. Spara din fil med ctrl+o tryck enter, avsluta pico med ctrl+x tryck enter. Nu ska du kunna ansluta till den andra datorn via ssh.

varför kör du sudo? det är ju dina egna filer, ska inte behöva wheel access till dom..

Är ju iofs sant..... Har jag inte tänkt på Har fått lära mig så en gång i tiden och det sitter bara i

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-10-28 17:40

Osynliga objekt???

Nybörjare i branschen. Jag behöver byta en osynlig fil i MS Office 2004. Hur gör man?

Tänkte att jag skulle kunna ta mig dit med Terminal men hittar inte mappen. Hur skall jag göra?

Anders

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-29 03:09

Om du hittar mappen i Findern så kan du göra så här:

Öppna terminalen och skriv in "cd ". Gå till Finder mappen och dra den till terminal fönstret och tryck sen på enter knappen.

//Rob

1
Bevaka tråden