Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Två frågor om Time Machine

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-25 00:09

Kan man ha andra saker på hårddisken samtidigt och kan man ha flera datorers backup på samma hårddisk?

http://www.appleinsider.com/articles/07/10/12/road_to_mac_os_x_leopard_time_machine.html&page=2

Enligt artikeln allt som man själv lägger på Time Machines disk kan inte inkluderas is backuppen.

http://www.apple.com/macosx/features/timemachine.html skriver att det går utmärkt att ha olika dators BU på samma Time Machine enhet.

Du kan ha andra filer på samma volym som du använder till Time Machine.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-10-25 19:59

Time Machine skapar en mapp med undermappar - du kan lägga vad du vill i vilka mappar du vill i diskens rot, men låt mapparna som Time Machine vara. Så svar: ja.

hur stor HD behöver time machine?

  • Oregistrerad
  • 2007-10-26 01:26
Ursprungligen av rosen888:

hur stor HD behöver time machine?

Minst lika stor som du har använt utrymme på den skivan du tänker kopiera.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-26 06:56

Sen skadar det väl inte att ha lite till eftersom filer man tagit bort på datorn inte försvinner från backupen, om jag förstått det hela rätt. Jag hade tänkt att ha en extern HD med 100gb mer än jag har på min hårddisk i datorn.

Om jag minns rätt så hoppar Time Machine över vissa cache och det går att exkludera mappar manuellt från backuppen, dvs inte precis hela datorn läggs över på Time Machine. Men det kan vara vettigt att ha extra utrymme för backup. Sen när det behövs kan man köpa en större hd för Time Machine och spara den första som en offline backup upp till den tiden man bytte till den nya.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2007-10-26 14:35

Det finns ingen komprimering inblandad i TM?
Kan man ta backup på TM.
Är det vettigt att köra backup denna väg?

Läste någonstans att den inte komprimerar men använder avancerad teknik för lägga till ändringar.

Senast redigerat 2007-10-26 15:01
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-27 07:21
Ursprungligen av Sten_n:

Det finns ingen komprimering inblandad i TM?
Kan man ta backup på TM.
Är det vettigt att köra backup denna väg?

Läste någonstans att den inte komprimerar men använder avancerad teknik för lägga till ändringar.

Filerna på TM disken ligger som i vilket filsystem som helst, dessutom skapas under en katalog, under den kataloget ligger sen en katalog per dator som kör mot den disken eller nätverksenheten. TM verkar skapa ett alias i roten på varje "datorkatalog" som heter latest som pekar pp den senaste backupen. Om du vill ha ytterligare backup kan du peka valfritt backupprogram mot det aliaset och du får en backup av det senaste "snapshottet" som TM tagit.

Att köra en "normal" backup via TM till tape, dvd eller annan disk är nog smart eftersom filerna i TM inte ändras medan backupen körs, inte heller någon riska att dom är låsta av någon annan applikation.

TM komprimerar inte men om en fil inte har ändrats mellan TM backuperna så skapas enbart en länk till den fil som redan ligger på TM disken.

Om du sitter och ändrar i gigantiska filer på många GB så bör du kanske ha en riktigt stor disk eftersom TM tar backup en gång i timmen.

En lösning på det kan vara att man slår av TM medan eller att man skapar en temporärkatalog som man exkluderar från TM.
Tyvärr mister man ju då "set and forget" vinsten med TM. Risken finns ju alltid att man glömmer kopiera filen tillbaka från tempfoldern eller att slå på TM igen.

Ingen komprimering.

http://www.apple.com/macosx/features/timemachine.html

"Anatomy of a backup.

For the initial backup, Time Machine copies the entire contents of the computer to your backup drive. It copies every file exactly (without compression), skipping caches and other files that aren’t required to restore your Mac to its original state. Following the initial backup, Time Machine makes only incremental backups — copying just the files that have changed since the previous backup. Time Machine creates links to any unchanged files, so when you travel back in time you see the entire contents of your Mac on a given day.

"

Jag vet inte om det går att göra backup på TM. Själva TM hd-n är exkluderad från backup, enligt http://www.appleinsider.com/articles/07/10/12/road_to_mac_os_x_leopard_time_machine.html&page=2

"Apple recommends against using Time Machine on a disk used for other purposes. You can do this, but files copied to the time Machine disk are not backed up (because the system automatically excludes the Time Machine backup drive from backing itself up). Putting other files on the Time Machine drive also obviously eats into the space available for backups."
Jag tänker köpa en RAID 1 enhet för TM, så att backup är speglad. En liten extrainvestering i säkerheten, och det skulle jag har gjort med precis vilken backuplösning som helst.

TM är ett annat sätt att sköta backup, bara att detta verktyg är inbyggd i os. Varför skulle det vara inte vettigt, gentemot andra backup lösningar?

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2007-10-26 15:41
Ursprungligen av QuickEye:

Jag tänker köpa en RAID 1 enhet för TM, så att backup är speglad. En liten extrainvestering i säkerheten, och det skulle jag har gjort med precis vilken backuplösning som helst.

Det intressanta med TM jämfört med vanlig sync program är att TM även spara flera versioner. Om den sparar tillräckligt långt tillbaka så är ju en R1 lösning perfekt.

Hur menar du att TM funkar som R1? Jag får för mig att TM sparar bara olika versioner, dvs alla kopior av samma fil är annorlunda. Spegling för mig betyder att det finns 2 kopior av samma fil.

Måste man välja allt som ska göras backup på manuellt, eller finns det förval, t.ex. "Alla inställningar & Dokument"?

Nej. När du aktiverar Time Machine tar den säkerhetskopior på allt förutom det du markerar i inställningarna att du inte vill ha med.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-10-27 11:52

Jag passar på och lånar tråden om det är okej. En schyst extern hårddisk, som är snygg, bar pris per prestanda, och passar till Mac. Vad har ni för tips? Gärna så liten fysikt, men gärna mycket utrymmet inuti den.

TM kan väl inte ställas in så att den bara tar backup på dokument och bilder och givetvis på Os X. Varför jag frågar är att jag inte har 1-2 TB extern HD för att ta backup på allt.

  • Medlem
  • Gotland
  • 2007-10-27 14:52

Tm funkar riktigt, riktigt bra. Tar tid för första backupen att köra klart bara.

I alternativ kan du ställa in vilka mappar du vill exkludera från backupen, det är inga bekymmer att backa en mapp med bilder och en med dokument. Testa att göra en smart mapp och backa bara den, borde funka.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-28 09:17

- Man kan inte boota från en TM disk?
- Kan man installera om till en ny dator från en TM backup?

---

Svarar på mina egna frågor:
- Nej man kan inte boota från en TM disk.
- Nej, man måste först installera en fresh Leopard.

Vilket gör att jag kommer också att ha en disk för varje viktig mac med en klon (Carbon Copy Cloner eller SuperDuper). Då kan jag snabbt få tillbaka en fungerande mac om disken krashar.

Ser det också som viktigt att fortsätta att ha en eller flera externa diskar, förvarade på säker plats vilka är klonande med Superduper .
TimeMachine kräver ju så gott som att man har den externa ansluten jämt, hur bra är det vid brand, stöld osv...

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-10-28 10:59

En viktig grej att tänka på, är att Apple precis innan lanseringen raderade den text från hemsidan, som talade om att Time Machine även fungerade trådlöst via HD ansluten till AirPort Extreme. Mao: det kommer garanterat i en uppdatering när de fixat vad det nu var som hindrade dem från att ha med den i release-versionen.

Och bara en tanke: om man kan göra backupen via AirPort Extreme, borde man ju kunna göra det över nätet också. Och då kan man göra backup från hemmet till jobbet och vice versa. Bra vid brand/stöld. Första backupen tar ju år och dar så klart, så den kanske man får anstränga sig att ta med disken och göra på plats. Men sedan tuffar det nog på helt ok tror jag.

Tankar? Är det inte en bra idé?

Ursprungligen av Pocahontas:

TimeMachine kräver ju så gott som att man har den externa ansluten jämt, hur bra är det vid brand, stöld osv...

Du behöver inte alls ha volymen för Time Machine monterad hela tiden. Om det inte körts en säkerhetskopia nyligen körs det en då man återigen monterar den. Vill man kan man montera den då och då och ändå få fungerande säkerhetskopior. Eller kräver inte SuperDuper att man har den monterad då det körs?

Jovisst krävs det att man har den externa monterad när man kör SuperDuper, men då sitter man på plats förhoppningsvis när man gör det. Kör man Smart Backup som går snabbast, tar det inte lång stund sedan ser man till att koppla bort disken och åter lägga den i säkert förvar.

Jag har mina backup i kassaskåp. Alla har ju inte tillgång tll det, men man bör inte förvara sina backup på samma ställe som sin dator med tanke på brand, stöld, översvämmning och liknande.
Hårddiskkrasch kan ju komma när som helst, och det kan ju vara lämpligt att ha ytterliggare en backup på nära håll för den händelsen.

Sedan är det upp till var och en hur ofta man tar backup, vad man anser sig ha lust att förlora. Time Machine är ju toppen i det läget.
Men det bör ju inte hindra att man tar fler backups än med Time Machine

Ursprungligen av Pocahontas:

Jovisst krävs det att man har den externa monterad när man kör SuperDuper, men då sitter man på plats förhoppningsvis när man gör det. Kör man Smart Backup som går snabbast, tar det inte lång stund sedan ser man till att koppla bort disken och åter lägga den i säkert förvar.

Vilket är precis vad som händer om du använder Time Machine och bara kopplar in (i det här fallet) en extern hårddisk då och då. Den stora skillnaden är att Time Machine gör det automatiskt då du kopplar in den.

Men man kan inte starta upp från Time Machine om den externa har kraschat väl..det kan du med en klonad hårddisk, från vilken Mac som helst, (förutsatt att det är samma, PPC eller Intel)

Just det, det är anledningen att ha båda systemen. Kloning (för snabb återställning om något går fel) och Time Machine mot en nätverksdisk (för alla filer som man vill ha en backup kopia gjord av varje timme).

Detta kommer att spara mig mycket arbete. Det gillar jag.

FYI: Jag har testat att köra TimeMachine från min MacBook över AFP till min Mac Pro, där båda datorernas TimeMachine delar på en hårddisk. MacBookens backup sparas i en sk. Sparse Image i roten på hårddisken (Döpt efter "datornamnMACaddress.sparseimage"). Den ligger mountad på MacBookens skrivbord under tiden som TM körs. Tyckte att det hela gick segt och har för tillfället stängt utav TimeMachine på min MacBook.

Något som är galet..jag har 3 st hårddiskar i min PowerMac MDD och valt den ena som är helt tom (60 GB) som backup för TimeMachine

Den hårddiskspartition som Leoparden ligger på är 55 GB och använder 17 GB av denna, så säger Time Machine att utrymmet inte räcker till på den med 60 GB

Och jag förstår varför..den tar med allt på de andra diskarna och övriga partioner..
Varför håller den sig inte till vad som finns på Leopardpartitionen??

Får kolla igen..kan jag ha missat något i inställningarna..

Jag undrar om man kan få TM att begränsa hårddisken till en viss mängd data t.ex. 40 GB. För det jag har backup på är inte mer än 8 Gb inkl allt efter att jag har plockat bort allt som är onödigt. Jag har en 750 GB hårddisk som jag inte vill att TM ska ta hela disken till backup. Tanken är att jag ska kunna ha disken till annat.

Bevaka tråden