Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

fildelning med leopard PC - Mac

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Administratör
  • Lund
  • 2007-10-27 15:40

Hej, Undrar om det är någon som kan hjälpa mig på den här punkten.

Jag kan inte få min Pc laptop att dyka upp i vänster kolumnen i finder i leopard.

På min Pc kan jag dock gå in på min mac överallt.
Igår dök Pc'n upp i finder, först ville den ha ett lösenord. sen blev jag inloggad automatiskt som gäst och fick tillgång till delade mappar på Pc'n. Men när jag startade upp båda datorerna idag så syns inte Pc'n till alls på Macen. Medan Pc'n fortfarande kan se allt på macen

Ska kanske tilläggas att det trådlösa nätverket är upprättat genom mac mini.

Någons som vet hur jag ska göra?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-27 21:39

frågan är ju om PC annonserar sig, OS X letar inte aktivt efter maskiner utan visar bara de som annonserat att de finns på nätverket.

kan du ansluta till den med vanliga "anslut till server" menyn som är under "gå" iaf på Tiger, och "smb://<ip till PCn>" i adress fältet?

  • Medlem
  • Haninge
  • 2007-10-28 13:29

Jag försöker få ihop min MBP med leopard och frugans LG med Vista på, men jag den dyker inte upp i min finder? Och jag hittar verkligen inte i Vista - kan ju inte ens se IP:t som den burken har?

Skulle någon vilja slänga ihop en enkel steg-för-steg guide för att lyckas med detta - tror det kommer vara fler än jag som undrar över hur man gör. Vista är ju en djungel...

Startmeny->kör-> skriv cmd-> enter -> skriv ipconfig i dosprompten.

Extern ip kan du kolla på www.myip.se t ex

  • Medlem
  • Haninge
  • 2007-10-28 13:43

Hittade ip:t, men när jag väljer "Gå" i findern och "anslut till server" så frågar den efter användarnamn och lösenord?

En av featuresen i Leopard var ju att delade datorer automatiskt dyker upp i finderns vänsterkolumn - det är det jag vill åstadkomma. Så hur måste jag ställa in min Leopard och hennes Vista för att åstadkomma det? Är som sagt vad helt vilse i Vista...

Det är en bugg i leopard som gör att den inte kan hitta andra datorer.

Vissa verkar ha löst problemet genom att stänga av leopards brandvägg.

Läs mer om problemet här:
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=374336

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-10-28 19:06

Skönt att man nu enkelt kan dela ut kataloger i Leopard... slipper man köra sharepoints som va betydligt krångligare än det är nu

  • Administratör
  • Lund
  • 2007-10-29 02:29

Det är det som är kruxet, eftersom det är mac minin som upprättar närverket så säger den "Anslutning Misslyckades
Servern körs på den här den här datorn. anslut till volymerna och filerna lokalt."

  • Administratör
  • Lund
  • 2007-11-17 15:49

finns det någon guide någonstans för hur man upprättar ett nätverk med fildelning?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2010-02-01 21:32

GRUNDRECEPT:
Klicka på Systeminställningar > Internet o trådlöst : Delning>Fildelning.
Välj sedan vilka mappar du vill dela ut OCH vilka användare som skall komma åt mapparna.

RESULTAT i mitt fall:
Jag kommer åt Macens (Snow Leopard) alla filer från PC: men INTE från MacBook (laptop) som har operativsystem LeopardMacarna kommer också åt PC:ns filer

1
Bevaka tråden