Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skivverktyg kan inte ändra ARDAgent

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Västerås
  • 2007-10-28 09:55

På våra 2 datorer jag märkt en sak i skivverktyg på 10.5 varje gång man kontrollerat skivbehörigheter står det

Varning: SUID-fil ”System/Library/CoreServices/RemoteManagement/ARDAgent.app/Contents/MacOS/ARDAgent” har ändrats och kommer inte att repareras.

Det står även så om man installerar om 10.5 å kör skivverktyg direkt efter install.
Nått som Apple ändrat vad är detta?

Har inte fått det meddelandet, men märkt att det tar otroligt lång tid att Reparera Skivbehörigheter. Skrev en Feedback till Apple nyss om detta.

Har du indexerat Spotlight?

  • Medlem
  • Västerås
  • 2007-10-28 10:16

Har inte indexerat spotlight.
När installationen av 10.5 är färdig finns bara en automatiskt uppdatering remote controll client. Är det den uppdateringen från apple som krånglar?

& Ja det tar enormt lång tid att kontrollera både skiv/disk behörigheter & även att ansluta till afp-protocoll.

Kommit ännu en uppdatering från Apple idag, för Nyckelringen

  • Medlem
  • Västerås
  • 2007-10-28 10:20

Kanske är lite små buggar då med 10.5 som gör detta?

Jag tog fram mitt tidtagarur, 11 minuter och 10 sekunder för att reparera skivbehörigheterna på min Mac Pro. Leoparden installerades som en clean install.

Det meddelande som visas när reparationen är färdig:

Reparerar behörigheter för ”Leopard”
Varning: SUID-fil ”System/Library/CoreServices/RemoteManagement/ARDAgent.app/
Contents/MacOS/ARDAgent” har ändrats och kommer inte att repareras.
ACL hittades men väntades inte på ”Applications”.
ACL hittades men väntades inte på ”Library”.

Behörighetsreparation slutförd

ACL står för Access Control List.

http://en.wikipedia.org/wiki/Access_control_list

Snoopy: jag får samma fel när jag kör skivverktyget. Annars funkar det bra.
Kommer du på något så skriv ner lösningen.

Fler som har problemet..
http://forums.macrumors.com/showthread.php?p=4402546

Apple remote desktop kanske inte behövs nu när screen sharing..

Jag har en MBP C2D med 2GB RAM.
Leopard, körd skivverktyget igen och de tog ca 20 min.
jag får bara felet med:

”System/Library/CoreServices/RemoteManagement/ARDAgent.app/
Contents/MacOS/ARDAgent”

Mitt har nu hållt på i 30 minuter och det återstår 28 minuter står det, och har fått samma meddelanden som nämnts här ovan...SUID-fil " System/Library/Core Services ....osv har ändrats och komer inte att repareras..

Dett kom inte förra gången jag körde Skivverktyget...

Fy bubblan Apple..

Försökte radera ARDAgent. men sen läste jag denna:
http://www.macosxhints.com/article.php?story=20060322114241519

Nu vågar jag inte tabort den hehe.
Tänkte att man kunde tabort den så man slapp felet.
Nu tänkte jag köra leopards inbyggda Screen Sharing istället för Apple Remote Desktop

Diskuteras lite varstans detta felet, förhoppningsvis kommer väl Apple med fix snart

http://discussions.apple.com/message.jspa?messageID=5649427#5649427

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-28 13:40

Om man inte kör med Apple Remote är det väl bara att skita i det.

Ursprungligen av Konrad:

Om man inte kör med Apple Remote är det väl bara att skita i det.

Skit i o skita i... Den slöar ju ner skivverktyget om man nu vill köra den.
Antar att det är den om inte det är skivverktyget i leopard som är seg som sirap.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-11-05 17:26

Samma fel här tar en evighet att köra skrivverktyget.
Kör man Applejack så saknar man behörigheter även och tror det beror på detta.

2007-11-05 06:33:58 +0100: Varning: SUID-fil ”System/Library/CoreServices/RemoteManagement/ARDAgent.app/Contents/MacOS/ARDAgent” har ändrats och kommer inte att repareras.

Ingen som hittat ngt vettigt om detta? fix?

edit:
hittat detta:
http://discussions.apple.com/thread.jspa?messageID=5705186&#5705186

Men det är ingen lösning. Utan mer att en anv. bekräftar att apple vet om detta och en fix kommer att komma.

Wtf:

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=306925

Tycker inte ni som har samma problem att skivverktyget är mycket långsammare?

10.5.1 gav mer problem och en hel del ytterligare felmeddelanden

Update.

Ni som har haft detta symptom. har ni det fortfarande eller har ni löst det?
Min har tuggat nu 17 min o det är samma som innan.

Citat:

Repairing permissions for “Macintosh HD”
Warning: SUID file "usr/libexec/load_hdi" has been modified and will not be repaired.
Warning: SUID file "System/Library/PrivateFrameworks/DiskManagement.framework/Versions/A/Resources/DiskManagementTool" has been modified and will not be repaired.
Warning: SUID file "System/Library/PrivateFrameworks/DesktopServicesPriv.framework/Versions/A/Resources/Locum" has been modified and will not be repaired.
Warning: SUID file "System/Library/PrivateFrameworks/Install.framework/Versions/A/Resources/runner" has been modified and will not be repaired.
Warning: SUID file "System/Library/PrivateFrameworks/Admin.framework/Versions/A/Resources/readconfig" has been modified and will not be repaired.
Warning: SUID file "System/Library/PrivateFrameworks/Admin.framework/Versions/A/Resources/writeconfig" has been modified and will not be repaired.
Warning: SUID file "usr/libexec/authopen" has been modified and will not be repaired.
Warning: SUID file "System/Library/CoreServices/Finder.app/Contents/Resources/OwnerGroupTool" has been modified and will not be repaired.
User differs on "Library/Internet Plug-Ins/Flash Player.plugin/Contents/Resources/English.lproj/Localized.rsrc", should be 0, user is 501.
Permissions differ on "Library/Internet Plug-Ins/Flash Player.plugin/Contents/Resources/English.lproj/Localized.rsrc", should be -rw-rw-r-- , they are -rw-r--r-- .
User differs on "Library/Internet Plug-Ins/Flash Player.plugin/Contents/Resources/English.lproj", should be 0, user is 501.
Permissions differ on "Library/Internet Plug-Ins/Flash Player.plugin/Contents/Resources/English.lproj", should be drwxrwxr-x , they are drwxr-xr-x .
User differs on "Library/Internet Plug-Ins/flashplayer.xpt", should be 0, user is 501.
Permissions differ on "Library/Internet Plug-Ins/flashplayer.xpt", should be -rw-rw-r-- , they are -rw-r--r-- .
Warning: SUID file "System/Library/CoreServices/RemoteManagement/ARDAgent.app/Contents/MacOS/ARDAgent" has been modified and will not be repaired.
Permissions differ on "Library/PreferencePanes", should be drwxr-xr-x , they are drwxrwxr-x .

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2007-12-18 01:42

Men herregud! Läs vad meddelandet säger. Några filer har SUID på sig som där det inte var väntat. Inget direkt fel och om du verkligen inte vill ha SUID på filerna kan du ta bort det genom att använda chmod. Om skivverktyg är slött har det nog inget med denna saken att göra heller förmodligen.

Ursprungligen av twiggz:

Men herregud! Läs vad meddelandet säger.

Varför denna attityd?

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2007-12-18 12:51
Ursprungligen av Emanuel L:

Varför denna attityd?

Tog väl i lite väl mycket för att jag tycker det är så mycket ståhej över ingenting och folk misstolkar bagateller för att vara större buggar och smutsar ner mac. Men det var inget illa menat iaf

Är slött skivverktyg påkommande på alla olika datorer eller är det specifikt på din sort? Funkar allt annat så får du väl försöka att inte bry dig för det är inget verktyg som man ofta behöver, men det kan behövas väldigt sällan. Så gott som alltid är permissions ändrandet bara för att lätta trycket på psyket istället för att fixa systemet

Hej Emanuel

Tyvärr har inte Apple kommit ut med någon fix för detta ännu, min visar liknande symptom, och Skivverktyget tar närmare en halvtimma innan det kört klart.

Inte mycket att bry sig om ifall din dator fungerar utan några problem.
Skulle tro att Apple kommer med en julklapp snart, för visst är det irriterande.

Pocahontas: tack, jag har hittat en hel del, men ingen med lösning. visst funkar MBP bra men man är ju perfektionist o vill att allt ska se snyggt ut.

Tviggz: Ok, Lugnt Det är bara på min.
Tjejen fick en MB med santa rose och den funkar fint. på min mac mini kör jag fortfarande med tiger och den funkar fint också. allt funkar bra annars. men vill att allt ska se bra ut iaf

tack

samma problem

jag har samma problem
men mitt problem är att datorn är skit slö 2,6ghz mbp den är mycket slöare än min gammla 2,16 jag fattar ingenting det verkar som att det är lep som är roten till allt det onda

Varning: SUID-fil ”System/Library/CoreServices/RemoteManagement/ARDAgent.app/Contents/MacOS/ARDAgent” har ändrats och kommer inte att repareras.

Ursprungligen av kimmens:

jag har samma problem

Varning: SUID-fil ”System/Library/CoreServices/RemoteManagement/ARDAgent.app/Contents/MacOS/ARDAgent” har ändrats och kommer inte att repareras.

Jag har uppenbarligen också detta problem fast felmeddelandet är ju bara ett av flera rörande SUID-filer (som jag inte vet vad det är)

Varning: SUID-fil ”System/Library/CoreServices/RemoteManagement/ARDAgent.app/Contents/MacOS/ARDAgent” har ändrats och kommer inte att repareras.

I övrigt kraschar Safari för mig med viss regelmässighet - ibland föregivande att det kan vara Flash som spökar (men bara ibland, annars inget meddelande alls annat än att Safari avslutats).

Ursprungligen av Peter karlberg:

Jag har uppenbarligen också detta problem fast felmeddelandet är ju bara ett av flera rörande SUID-filer (som jag inte vet vad det är)

Varning: SUID-fil ”System/Library/CoreServices/RemoteManagement/ARDAgent.app/Contents/MacOS/ARDAgent” har ändrats och kommer inte att repareras.

Nu har jag fått bort alla andra SUID-varningar men den ovanstående kvarstår. Enligt Apple så gör det ingenting tydligen. Felet är att Skivverktyget helt enkelt inte har vissa ändringar registrerade och vilka behörigheter de skall ha och alltså inte vet vad den skall göra med dessa filer. Vill man ha bort dem (utom ARDA) så kär man den fullständiga 10.5.1-uppdateringen.

http://www.apple.com/support/downloads/macosx1051update.html

Problemet sen jag fick detta är ju att det tar en evighet att kontrollera disken.
Kan ta 20-30 min att kolla igenom en 120GB disk.. Det ska gå mycket fortare än så.

Ursprungligen av Emanuel L:

Problemet sen jag fick detta är ju att det tar en evighet att kontrollera disken.
Kan ta 20-30 min att kolla igenom en 120GB disk.. Det ska gå mycket fortare än så.

Kan inte påstå att mitt Skivverktyg är särskilt snabbt - det står beräknad tid 1 minut i så där en 5-7 minuter men det tar inga 20-30 och jag har en 160GB-disk.

Precis.. jag irriterar mig på problemet och vet inte hur jag ska lösa det..

Fler som har samma problem:
http://discussions.apple.com/thread.jspa?messageID=6386419

1
Bevaka tråden