Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Travar – ett stort steg bakåt

Tråden skapades och har fått 76 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-27 21:11

Travar är en hemsk funktion. Ett enormt steg bakåt.

I alla tidigare versioner av OS X har man kunnat ha mappar i Dock. De låg då där och hade sin riktiga symbol (hemkatalogen hade hus-symbolen, tex). Klickade man på mappen, kom man direkt till den i Finder. Högerklickade man, fick man upp mappens hela innehåll, samt några alternativ, i en vanlig enkel meny. Pekade man på en mapp i denna enkla meny, fick man upp en undermeny med dess innehåll och kunde därmed alltid använda Dock för att navigera sig fram i filsystemet snabbare än i Finder.
En perfekt lösning.

Nu är funktionen omgjord och kallas numera för "travar". Man drar en mapp till Dock och där hamnar då inte mappens symbol, utan symbolen från en slumpmässigt (?) vald fil i mappen (drar man hemkatalogen dit, hamnar Bibliotekets symbol där - wtf?) eller bara en vanlig mappsymbol. Klickar man på mappen får man se en jättehäftig men helt meningslös animation och sedan har man en överdrivet designad lista på ett fåtal objekt i mappen. I denna lista kan man inte bläddra in i mappar i flera nivåer. Denna lista går att få i två lika överdrivet designade utseenden, men det går inte på något sätt att visa hela mappens innehåll i listan och det går inte att bara få upp mappjäveln i ett vanligt fönster (som väldigt många använder Dock till) om man inte först drar upp den flashiga listan och trycker på "126 fl... i Finder".

Så här trodde jag att travar skulle fungera (detta hade varit mycket användbart):
"Man har sina mappar i Dock. Dessa är, som vanligt, alias som pekar på riktiga mappar någonstans i filsystemet. Men vill man ha en grupp filer tillgängliga snabbt via Dock utan att behöva organisera in dem i en mapp, kan man lägga dem i en trav där, genom att markera dem och dra dem dit. I Dock hamnar då en bild av en "hög", en trave, med dessa objekt."

Funktionen blev nu inte alls ett användbart komplement till de vanliga mapparna i Dock. Istället har vi nu en helt förstörd och meningslös funktion:
- Man kan inte ha den som snabbtillgänglig programstartare (om man har fler än 80 program)
- Man kan inte använda den för att snabbt hitta en fil i sitt filsystem
- Man kan inte ha den som snabbgenväg till en mapp man använder ofta
- Man kan fortfarande bara göra travar av befintliga mappar

Kan någon berätta för mig:
1. På vilket sätt är "travar" en ny funktion?
2. På vilket sätt är "travar" bättre än att ha mappar som vanligt i Dock?
3. Vad kan man överhuvud taget ha funktionen till nu?
4. Vilka Dock-hack finns det som fixar till detta?

Propellerklicka på din trave, eller vad du kallar det för...

För er andra, notera att Tab fungerar för att välja inne i en trave.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-27 21:51
Ursprungligen av Claes Magnusson:

Propellerklicka på din trave, eller vad du kallar det för...

Detta är samma sak som att högerklicka och välja "Visa i Finder". Man får se var travens orignalmapp ligger.
Man får alltså inte se mappens innehåll när man kommando-klickar (som jag kallar det för ).

Att behöva kommando-klicka på traven och sedan dubbelklicka på mappen är värdelöst. Då är det lättare att bara ha alias på skrivbordet, som på den gamla Mac OS 9-tiden.
Är det inte märkligt? De har tagit bort en funktion som de lovordade väldigt mycket när Mac OS X och Docken var ny: slipp ha massa skräp på skrivbordet och ha istället dina alias i Dock för snabb åtkomst.

Ursprungligen av Claes Magnusson:

Propellerklicka på din trave, eller vad du kallar det för...

För er andra, notera att Tab fungerar för att välja inne i en trave.

Smidigt! Tack för tipset!

Ursprungligen av Claes Magnusson:

För er andra, notera att Tab fungerar för att välja inne i en trave.

Inte bara tab, utan även piltangenterna, vilket är smidigt. Dock, som sagt, hade jag också velat gå vidare in i mappstrukturen via traven.

Jag håller med dig, Rajje, "travar" är inte det bästa. jag gillar verkligen att få upp Programmen eftersom alla mina får plats i rutnätet. Dock undermappar som AppleScript, Burn, TeX och Verktygsprogram öppnas ju i Finder när man klickar på dem. Hade hellre sett att de visades i traven.
De gånger man har för många filer och man inte får se alla är ju kasst. Det var bättre förut med en enda lång rullista. Hoppas att vi får möjligheten att välja detta snarast!
Jag ska iallafall skriva feedback till Apple och säga detta, gör det du med så blir vi fler klagar!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-28 06:41

Travar eller stacks tycker jag är rätt värdelöst. Ser flashigt ut men nu kan jag inte ha en mapp i docken med alias till alla mina program. Tyckte det var rätt praktiskt i tidigare versioner av Mac OS X när man kunde skapa en mapp och den visade alla filer som var i mappen.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-28 07:36
Ursprungligen av Robo-X:

Travar eller stacks tycker jag är rätt värdelöst. Ser flashigt ut men nu kan jag inte ha en mapp i docken med alias till alla mina program. Tyckte det var rätt praktiskt i tidigare versioner av Mac OS X när man kunde skapa en mapp och den visade alla filer som var i mappen.

//Rob

Det kan man väl fortfarande antar jag, om man gör en mapp med "aliases" till de program man vill ha och lägger i docken?
Har inte provat, men tycker att det låter rimligt att det är så.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-29 09:51
Ursprungligen av Konrad:

Det kan man väl fortfarande antar jag, om man gör en mapp med "aliases" till de program man vill ha och lägger i docken?
Har inte provat, men tycker att det låter rimligt att det är så.

Ja du kan göra så men om du klickar på mappen så får du stacks fönstret som kan endast visa 50 objekt. Har du fler objekt i mappen så måste jag öppna alias mappen och välja programmet som jag vill öppna. I Tiger räckte det med högerlick på alias mappen och direkt välja ett programm från listan, som kunde vara nästan hur lång som helst.

//Rob

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-10-28 07:20

Jag gillar travar men jag skulle gärna se möjligheten till den gamla mapp-funktionen också.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-10-28 07:41

Rajje, jag tycker nog att du ska ge dig själv några sekunders lugn och ro med stacks, så du vet hur det fungerar innan du dömer ut det. Här får du några svar som jag själv listade ut efter två sekunders prövande.

Ursprungligen av Rajje:

Man drar en mapp till Dock och där hamnar då inte mappens symbol, utan symbolen från en slumpmässigt (?) vald fil i mappen

Du väljer lätt sortering av traven genom att ctr-klocka på den.

Ursprungligen av Rajje:

Denna lista går att få i två lika överdrivet designade utseenden, men det går inte på något sätt att visa hela mappens innehåll i listan och det går inte att bara få upp mappjäveln i ett vanligt fönster (som väldigt många använder Dock till) om man inte först drar upp den flashiga listan och trycker på "126 fl... i Finder".

Överdrivet designade? Låt gå, du är frustrerad. Fast det kanske inte är konstigt att man inte kan visa 126 ikoner i listan? Hur överdjävligt små skulle inte de ikonerna och deras beskrivande text bli då? En skärm och dess upplösning har (tyvärr) fysiska begränsningar.

Och joho då, du kan visst få upp hela mappen i ett Finder-fönster utan att få upp listan. Bara att äpple-klicka på den!

Ursprungligen av Snooze:

Och joho då, du kan visst få upp hela mappen i ett Finder-fönster utan att få upp listan. Bara att äpple-klicka på den!

Men det är ju just det han säger att han inte vill. Om det ligger en mapp i "traven", så vill han, direkt i "traven", kunna gå vidare ner i mapp-hierarkin, utan att behöva öppna ett Finder-fönster.

Jag har också använt mappar (med mappar i mappar) i docken på det sättet. Man vänjer sig vid det nya sättet. Allt blir inte bättre i en ny version, tyvärr...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Men det är ju just det han säger att han inte vill. Om det ligger en mapp i "traven", så vill han, direkt i "traven", kunna gå vidare ner i mapp-hierarkin, utan att behöva öppna ett Finder-fönster.

Jag har också använt mappar (med mappar i mappar) i docken på det sättet. Man vänjer sig vid det nya sättet. Allt blir inte bättre i en ny version, tyvärr...

Exakt, det är en begränsning. Hade jag haft alla mina dokument direkt under dokument-mappen hade det varit bra, men så går ju inte att ha det med 300+ filer.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-10-28 13:11
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Men det är ju just det han säger att han inte vill. Om det ligger en mapp i "traven", så vill han, direkt i "traven", kunna gå vidare ner i mapp-hierarkin, utan att behöva öppna ett Finder-fönster.

Jag har också använt mappar (med mappar i mappar) i docken på det sättet. Man vänjer sig vid det nya sättet. Allt blir inte bättre i en ny version, tyvärr...

Aha! Ja, då förstår jag. Och håller med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-28 13:18
Ursprungligen av Snooze:

Du väljer lätt sortering av traven genom att ctr-klocka på den.

Javisst, men man kan inte på något sätt få mappens symbol att hamna i Dock. Det är alltid en symbol från något objekt i mappen. Detta kan jag garantera blir förvirrande för många, som t.ex. brukar ha "huset" där nere. Förut såg man där huset, man klickade på huset och upp kom då huset. Nu ser man där Biblioteket, som man inte vet vad det är, klickar man får man bara se de översta mapparna i huset.
Nu kommer man vara tvungen att fixa ett alias till hemkatalogen på skrivbordet åt folk för att de ska se att det är "huset" och dessutom inte blir förvirrade varje gång de öppnar det. Och om det inte är ett stort steg bakåt – säg mig vad som är.

Ursprungligen av Snooze:

Överdrivet designade? Låt gå, du är frustrerad. Fast det kanske inte är konstigt att man inte kan visa 126 ikoner i listan? Hur överdjävligt små skulle inte de ikonerna och deras beskrivande text bli då? En skärm och dess upplösning har (tyvärr) fysiska begränsningar.

Det gick alldeles utmärkt att visa 126 ikoner i listan för två dagar sedan, när jag hade Tiger. Just tack vare att de inte hade gjort en överdrivet designad lista/rutnät, utan bara visade dem i en vanlig popupmeny som gick att scrolla i, precis som vilken meny som helst.

Ursprungligen av Snooze:

Och joho då, du kan visst få upp hela mappen i ett Finder-fönster utan att få upp listan. Bara att äpple-klicka på den!

Som jag skrev tidigare: Det stämmer inte.
Kommando-klick motsvarar "Visa i Finder". Kommando-klickar man på Program-mappen, tas man till hårddisken och Program-mappen markeras. Inte på något sätt kan man få upp Program-mappen direkt. Vill man öppna mappen som vanligt i Finder, är det alltid två moment att utföra: Antingen klicka och sedan klicka på "xx fler i Finder", eller kommando-klicka och sedan dubbelklicka.

Så extremt farligt är allt detta inte just för mig. Jag kommer att hitta hack som gör att det fungerar som jag vill. Men vanliga användare kommer att lida. Nybörjare kommer att bli mycket förvirrade. Travar må vara coolt och ha sina små fördelar för en del, men de kan inte ersätta den vanliga mappfunktionaliteten. Travar är inte ett dugg användarvänligt – egentligen bara coolt. Inget fel på att det är coolt, men hade de fungerat som jag beskrev ovan, hade det varit riktigt användbart också.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-10-28 07:59

Det jag hittills gillar bäst med stacks är att jag nu kan få fram de åtta senast ändrade dokumenten riktigt snabbt och med bra överblick, utan att ens behöva öppna findern. Visst, det kunde jag med smart-mapp lagd i dock också, men detta är mycket smidigare och snyggare.

Ursprungligen av Snooze:

Det jag hittills gillar bäst med stacks är att jag nu kan få fram de åtta senast ändrade dokumenten riktigt snabbt och med bra överblick, utan att ens behöva öppna findern. Visst, det kunde jag med smart-mapp lagd i dock också, men detta är mycket smidigare och snyggare.

Tyvärr har jag varit för nitiskt med min dokumentmapp och sorterat in allt i underkataloger, och då förlorar traven sin funktion.

Det jag också uppskattar är att det direkt går att dra ut ett dokument från sin utfjädrade trave så att den direkt läggs på skrivbordet.

("...sin utfjädrade trave", låter som en strof ur en kärringnovell från Harlequin...)

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-10-28 13:48

Tja, det bästa hade väl varit en kombination, inte ett tvingat val mellan stacks och mappar antar jag...

  • Medlem
  • 2007-10-28 14:52

snart lär det väl komma ett hack. Stacks låter ju värdelöst.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-28 14:55
Ursprungligen av Baron:

snart lär det väl komma ett hack. Stacks låter ju värdelöst.

Precis. Bara flashigt. Kul att visa för peze-tomtar dock.

Hittills har FruitMenu varit den perfekta lösningen på det här ( http://unsanity.com/products ), men nu står det på deras webbplats att den inte fungerar med 1.5 ännu. Så länge det är så, kommer jag att vänta med uppgraderingen, den saken är klar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-28 18:30
Ursprungligen av elgenper:

Hittills har FruitMenu varit den perfekta lösningen på det här ( http://unsanity.com/products ), men nu står det på deras webbplats att den inte fungerar med 1.5 ännu. Så länge det är så, kommer jag att vänta med uppgraderingen, den saken är klar.

Ja, alla klassiska "haxies" har slutat fungera i 10.5.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-10-28 18:34
Ursprungligen av elgenper:

Hittills har FruitMenu varit den perfekta lösningen på det här ( http://unsanity.com/products ), men nu står det på deras webbplats att deninte fungerar med 1.5 ännu. Så länge det är så, kommer jag att vänta med uppgraderingen, den saken är klar.

Va!? Då är det bara att ge upp. Vi är ju redan uppe i 10.5... verkar inte som att de kommer komma upp i 2.0 innan vi dör av åderdom.

PS. Ja, jag har för mycket tid över nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-28 19:43

Varför kan vi inte få ha båda. Stacks är bra i vissa fall men i andra är det bättre med mappar. Speciellt när en mapp har undermappar.
En annan sak som skulle göra det användbart är om man kunde välja filer från olika ställen på hårddisken och göra en stack av dem. Dvs, ha alla filer som hör till ett projekt i en virtuell mapp.

Varför i h*lvete kan man inte "borra" sig ned i undermappar i stacks?

Tycker det finns bra delar i båda sätten. Här har Apple missat tycker jag.

Jag tycker stacks tillsammas med quicksilver funkar jättebra.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-28 19:58

Tillsammans med quicksilver? För att starta program eller för att göra något med travarna?

Ursprungligen av Spiken:

Tillsammans med quicksilver? För att starta program eller för att göra något med travarna?

QS for att starta program. Stacks for att de e fina att se pa[;)

Jag har aldrig använt mappgrejen särskilt mycket så stacks blev för mig en bra introduktion till idén. Och jag älskar det.. speciellt för nedladdning. Men när jag upptäckte att man inte kunde gräva ner sig i mapparna i stacks blev jag lite besviken. Men det funkar ändå tycker jag, förhoppningsvis fixar apple detta vid nån uppdatering.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-10-29 00:17

Jag tycker stacks fungerar bra, speciellt den för hämtade filer, då det ibland blev lite oordning på skrivbordet Det jag inte tycker om eller skulle vilja ändra är att kunna få fram mappens/stackens ikon, som vissa redan nämnt i tråden. När man har sjuttielva filer i en stack som hela tiden ändrar utseendet efter tillagda filer så kan det bli lite förvirring. Men detta är kanske något Apple löser med en liten uppdatering eller så kommer något hack.

Bevaka tråden