Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Saknade funktioner i svenska leopard

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag skaffade Leopard igår och saknar vissa saker som finns i videon på apples hemsida om Leopard, har jag missat någon inställning? Jag ger två exempel:

Funktionen travar: om man klickar och håller inne knappen skall man kunna välja hur man vill att travar skall visas: Fan eller grid - valet går inte ens att göra i den svenska versionen

I finder skall det finnas en knapp för att plocka upp dokument i quickview (ett öga typ) knappen finns inte i svenska versionen. (OK, mellanslag funkar också jag vet men visst är det konstigt?)

Har någon svar på varför det är så här?

Quicklook: Du uppgraderade från en tidigare version av OS X? I så fall har Finder kvar sina gamla inställningar från då (vilket är precis som det ska vara), och i dem finns inte Quicklook-knappen med, då den inte fanns då. Från ett Finder-fönster väljer du att anpassa verktygsraden från Visa-menyn. Där kan du dra Quicklook-knappen till verktygsraden eller dra dit Leopards standardinställningar.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-10-28 09:17
Ursprungligen av nallebjoern:

Jag skaffade Leopard igår och saknar vissa saker som finns i videon på apples hemsida om Leopard, har jag missat någon inställning? Jag ger två exempel:

Funktionen travar: om man klickar och håller inne knappen skall man kunna välja hur man vill att travar skall visas: Fan eller grid - valet går inte ens att göra i den svenska versionen

I finder skall det finnas en knapp för att plocka upp dokument i quickview (ett öga typ) knappen finns inte i svenska versionen. (OK, mellanslag funkar också jag vet men visst är det konstigt?)

Har någon svar på varför det är så här?

Det finns då visst i svenska versionen

Ursprungligen av nallebjoern:

...valet går inte ens att göra i den svenska versionen...

...knappen finns inte i svenska versionen...

Och ännu en gång måste det påpekas: Det finns ingen "svensk version". Funktionsmässigt är det en och samma version. Att man kan välja att visa menyer m.m. på olika språk, har ingenting med funktionerna i systemet att göra.

Följ Marcus tips om att anpassa verktygsraden, så får du fram de saknade knapparna.

Eller så finns det inte:

Nåt fel verkar jag ju göra.
Fler tips!

Ursprungligen av nallebjoern:

Eller så finns det inte:

Nåt fel verkar jag ju göra.
Fler tips!

Det fungerar tyvärr bara om man har Dock i nedre kant, inte om man har den på vänster eller höger sida. Prova att lägga Dock där så kommer menyn att komma fram.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-10-28 10:07

Precis som Marcus K säger är det.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2007-10-28 10:12
Ursprungligen av Marcus K:

Det fungerar tyvärr bara om man har Dock i nedre kant, inte om man har den på vänster eller höger sida. Prova att lägga Dock där så kommer menyn att komma fram.

... vilket är minst sagt märkligt. Mitt tips: Kommer åtgärdas i 10.5.1.

Men det är ju så på den engelska också ska nog inte vara möjligt att ha solfjäder på sidan.

Ursprungligen av adamsen87:

Men det är ju så på den engelska också...

Ja, självklart är det så på "den engelska" också. Har du läst mitt inlägg ovan?

Det blir inga skillnader funktionsmässigt bara för att man väljer ett annat språk!
Om menyvalet finns där, så finns det där alltid, oavsett vilket språk du har valt.
Och om menyvalet inte finns där, så kommer det inte fram bara för att du byter språk.

Ja jag vet jag ville bara göra det tydligt med en bild, för dom som inte förstod att det inte är någon skillnad förutom att texten byts ut.

1
Bevaka tråden