Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Externa hårddiskar till Time Machine - vad är bäst?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-10-27 18:40

Precis som topicen undrar jag vad ni kan rekommendera för externa diskar till Time Machine som precis lanseras iochmed Leopard. Jag söker efter något som är passande till en svart Macbook, liten men med mycket utrymme. Priset får inte heller vara allföt högt. Vad rekommenderar ni för något?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-27 21:25

WDs MyBook diskar verkar vara poppis, och finns i svart som passar macbooken..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-28 02:30

WD MyBook-serien är populär. I den serien finns många olika storlekar på hårddisk och överföringsmetod att välja mellan. Funkar bra med Mac/OS X. Tror att man får mest MB för pengarna, när det gäller den serien.

Undvik USB 2.0 då de tar alltför stor kraft drån processorn, lägg hellre till par hundringar extra och köp Firewirehårdiskar. Snabbare dessutom

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-10-28 11:01

Enda anledningen till att MyBook är poppis, är att den är billig. Det finns rejält mycket bättre prestanda för pengarna att hämta i form av marginellt dyrare diskar. Och som Poca säger, undvik usb-diskarna!

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2007-10-28 12:41

Tycker MyBook fungerar väldigt bra, bättre än de LaCie-diskar jag har.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-10-28 12:58

Jag funderar köpa en mybook. frågarn är om man ska köpa den gammla ellr den nya serien?

Satsa på en 2.5" så du slipper matningen från extern klump. Tex IOMEGAs portable ego. 160Gb för under 1000kr.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-29 10:59

Roligt att folk alltid vill ha mycket utrymme, till liten storlek men får inte kosta något.
Att vara snål när man köper backup hårddisk känns inte smart.

Så här ser jag det med backuphårddiskar.
Liten eller stor (i centimeter): Varför behöver jag en liten. Jag ska ändå inte ta med mig min backup någonstans. Dels för risken att tappa den, dels för att jag bara ska använda den till backup. Den står så fint på mitt skrivbord.

Liten eller stor (i MB):
Tycker att en backup-hårddisk alltid ska vara minst 3x sin interna hårddisk. Speciellt nu med Time Machine då man riskerar att bara ha en kopia av varje dokument om hårddisken är för liten.

USB vs FW:
Har man en modern HD så tycker jag inte att det segar ned dator speciellt mycket. Eftersom det är en backup som ligger på i bakgrunden och bara kopierar små filer i taget (efter första backupen) så spelar inte hastigheten någon jätteroll.

Tips:
Backup är inte att ta en stor mapp som man inte får plats med på datorn och lägga över den på en annan. Backup är att ha samma fil på två ställen. Kom i håg, även en backup hårddisk är en hårddisk som kan gå sönder.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-29 11:19

Utmärkta tips, Acke!

Själv har jag köpt många olika externa hårddiskar, men köper numera MyBook eftersom jag vet att dessa automatiskt går in i sömnläge och blir HELT TYSTA då de inte används. En bra egenskap för en mojäng som alltid ska vara inkopplad...

Det finns säkert andra diskar som gör detta men det är helt omöjligt att veta eftersom tillverkarna aldrig berättar om denna lilla detalj.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-10-29 11:43

Har man en dator med FW - vilket alla Macar har - så finns det ingen anledning till att satsa på b-varianten USB. Det finns ingen ursäkt att skaffa en HDD med ett interface som belasta processorn (mycket eller litet är skit samma). Är man osäker och fantiserar om att man en vacker dag kanske måste köra disken med en peze utan FW, så har dom flesta FW-diskar även ett USB-uttag.
Märke/tillverkare? Dom är alla likvärdiga i kvalitet - fråga tusen pers och man får tusen svar och tusen rykten om usla diskar och bra diskar. Inuti dessa vackra lådor sitter dock själva hårddisken - och dom kommer nästan allihopa från samma kinesiska fabriker. Det är ett lotteri m.a.o. Otur(5%)=måndagsex. Tur(95%)=en disk som går och går och går och går...år efter år efter år...
Jag säger: Låt börsen bestämma när alla andra parametrar är uppfyllda.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-29 12:10
Ursprungligen av mjg:

...Märke/tillverkare? Dom är alla likvärdiga i kvalitet...

Mja...
Av mina olika HDDar är det endast MyBook som automatiskt går i vila.

Sedan har två av mina HDDar gått sönder. Den ena glappade strömsladden på vilket ledde till att kontrollkortet förstördes. Datat kunde dock räddas genom att själva hårddisken kunde flyttas. På den andra så fanns det en liten på/av-knapp som slutade fungera. Hårddisken kunde efter felsökning med voltmeter räddas genom att tjuvkoppla knappen. Båda dessa diskar var av "noname"-brand som jag köpt till lägsta kostnad.

Jag har aldrig varit med om att själva hårddisken gått sönder (även om det naturligtvis kan hända). Precis som mjg säger är hårddiskarna generiska komponenter som är i stort identiska mellan olika externa HDDer. Det som jag tror är mest sannolikt att gå sönder är kabelanslutningar och strömförsörjning.

Det är inte lätt för en konsument att avgöra vilket märke som har högst kvalitet. Men kanske kan det ge ett visst skydd att köpa ett "känt märke", därför att de inte kan riskera sitt brand genom att köpa billiga kringkomponenter som går sönder vilket leder till många returer. Vad vet jag?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-10-29 20:52

Jag skulle bara vilja tillägga att om du vill köra på Firewire bör du undvika företagets Formac's Disk Mini. Den har både USB2 och Firewire, men man är mer eller mindre tvungen att köra den via USB2, då den inte har någon spin down (stänger aldrig av sig), inte ens när datorn sover (!), när du kör den via Firewire. Med USB2 funkar det dock som det ska med de energisparande funktionerna.

Har två stycken Lacie Porschar som fungerar extremt bra, en av dom kommer funka som en backupdisk.

Står mycket dåligt om dom men funka har funat helt perfekt.

  • Medlem
  • 2007-10-29 22:20

Jag har en en WD pro 500GB men den för ett hiskeligt oväsen. Betalade dess bättre inget för den.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2007-10-31 20:23

Har haft 2 st LaCie Porschar, tyvärr var mina inte bra. Körde Raid 1 med dem så de stod på hela dygnet. Men jag kan ju haft otur. Jag tror att de blev alldeles för hotta.
Använder nu WD Book. De är betydligt coolare.
Men en HD som verkar bra är "LACIE 2BIG TRIPLE 1TB USB2/FW800/400" och perfekt till backup.

1
Bevaka tråden