Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min menyrad är inte genomskinlig

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-27 21:55

Oj vad mycket folk pratar om hur hemsk den nya genomskinliga menyraden i Leopard är.
Ptja, jag tycker väl inte att det är en speciellt bra idé jag heller.

Som tur är, är min menyrad inte genomskinlig.

Någon förklaring?

Kanske beror på vilken dator/processor du har?

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-10-27 22:36

Har märkt att Time Machine ser lite olika ut på mina datorer. Den gammla ibooken har inte "ljuset" i tunneln medan den nya Macbooken har det. Dock har båda transparent menyrad.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-10-27 22:41

Min Mac mini G4 har inte heller genomskinlig menyrad, min iMac (aug 2007) har det, min macbook har det... Powermac G4 (Quicksilver) hade det inte.

Verkar helt enkelt bero på grafikkortet.

Ursprungligen av bogg:

Verkar helt enkelt bero på grafikkortet.

Jag kan dryga ut den hypotesen. Eftersom det inte finns drivrutiner för mitt Radeon 9600 Pro i Mac OS X så petade jag in ett gammalt ATI Rage 128 (PCI-kort) i min G4 MDD när jag installerade, och då noterade jag att menyraden var helt opastisk, och alltså inte genomskinlig.

Så kanske krävs Quartz extreme. Hmm... QE kan man ju stänga av, och se vad som händer.. hmm....

Edit: CONFIRMED!! Stäng av Quartz Extreme (mha developer's tools) och din menyrad förlorar sin genomskinlighet! Sen förlorar du visserligen en massa annan grafik också, men det är ju en helt annan sak. O:-)

Ursprungligen av marcushedenstrom:

CONFIRMED!! Stäng av Quartz Extreme (mha developer's tools) och din menyrad förlorar sin genomskinlighet! Sen förlorar du visserligen en massa annan grafik också, men det är ju en helt annan sak. O:-)

Teorin håller nog inte...

Jag har ett grafikkort som klarar Quartz Extreme (GeForce FX 5200 64 MB AGP, i en PowerMac G5). Och jag har inte stängt av Quartz Extreme. Och min menyrad är inte genomskinlig.

Citat:

Edit: CONFIRMED!! Stäng av Quartz Extreme (mha developer's tools) och din menyrad förlorar sin genomskinlighet! Sen förlorar du visserligen en massa annan grafik också, men det är ju en helt annan sak. O:-)

jag såg ju det på en helt ny imac, med apples orginalbakgrund, är intresserad av svaret eftersom uppgradering är på gång och jag har en känsla av att jag inte kommer gilla den genomskinliga menyraden...the hunt goes on

var inne på pccity i Linköping idag för i klämma lite på leopard och upptäckte där till min förvåning att deras nya imac 24" inte hade genomskinlig menyrad heller, kanske finns någon inställning eller liknande, ruskigt lurigt tycker jag...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-27 23:29

Detta är på min Mac min G4. På min iMac C2D 20" är den genomskinlig.
Men det känns lite konstigt att grafikkortet inte skulle klara av en sådan simpel sak.
De flesta animeringar, t.ex. när man klickar på travar, flyter på mycket bra.
Nja.

Vad jag vet finns det ingen enkel inställning för menyradens transparens.

Det man kan göra är att använda en skrivbordsbakgrund som har en jämn färg på de övre 20 pixelraderna (tror de är just 20). Då uppleves menyraden som opastisk. Dessutom finns det ett program som ritar en enfärgad bakgrund bakom menyraden; googla på "leopard" och "menu bar" så dyker det upp som första träff.

Rajje, du har alltså ett äldre grafikkort som inte stödjer Quartz Extreme. Det skulle kunna vara ett pre-Radeon-grafikkort från ATI, eller villket PCI-grafikkort som helst då QE kräver AGP-baserad grafik med 16 MB minne eller mer, antingen ATI Radeon eller Geforce av liknande kaliber.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-28 00:11

Jag har ett AGP-anslutet ATI Radeon 9200 med 32 MB VRAM på min Mac mini G4, så visst har jag Quartz Extreme. Det krävs en ganska gammal dator för att inte ha stöd för det – alla datorer där pekaren har skugga, har Quartz Extreme-stöd.

Men det kanske har med Core Image att göra? Det är bl.a. vad som krävs för vatteneffekterna i Dashboard. Det har jag inte stöd för. Kan man stänga av det manuellt för att testa?

Fast PM G5 har ju stöd för Core Image och någon ovan hade ju observerat en sprillans ny iMac utan genomskinlig menyrad. Jag tror att det är någon helt annan anledning till detta – mjukvarurelaterad.

Ursprungligen av Rajje:

Fast PM G5 har ju stöd för Core Image och någon ovan hade ju observerat en sprillans ny iMac utan genomskinlig menyrad. Jag tror att det är någon helt annan anledning till detta – mjukvarurelaterad.

Ja, jag har Core Image (t.ex "vatteneffekten" i Dashboard), men ingen genomskinlig menyrad. Så jag håller med om din teori. Det är mjukvarurelaterat - en inställning någonstans.

Men jag klagar egentligen inte - jag tycker det är bra att menyraden inte är genomskinlig.

Men man är ju nyfiken på varför vissa har genomskinlig, och andra inte.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2007-10-28 00:45

Det är inte så att dom som har ogenomskinlig menyrad har satt utseende: grafit i systeminställningar?
Jag kan tyvärr inte testa det eftersom jag fortfarande har Tiger p g a ett slött TNT...
Kom att tänka på det eftersom trådskaparens bild visade ett fönster som hade gråa knappar...(om inte fönstret var i bakgrunden..)

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-10-28 00:47
Ursprungligen av Hjopek:

Det är inte så att dom som har ogenomskinlig menyrad har satt utseende: grafit i systeminställningar?
Jag kan tyvärr inte testa det eftersom jag fortfarande har Tiger p g a ett slött TNT...
Kom att tänka på det eftersom trådskaparens bild visade ett fönster som hade gråa knappar...om inte fönstret var i bakgrunden..

Nix, påverkar ej menyraden.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-10-28 01:09

Jag har sett en Core Image-kapabel dator som haft icke-genomskinlig meny också, så det är inte Core Image-relaterad iallafall (detta fall en dator m. Geforce 5200)

Okej, då blir det hela ju lite mer komplext. Hm...
Dock stämmer det för min dator att QuartzExtreme på/av helt styr genomskinligheten av menyraden i Leopard.'

Ser visserligen att "stäng av QE med hjälp av Quartz debug" även stänger av vågorna i Dashboard, men själva Widgeten man släpper ut gungar fortfarande. Udda.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-28 01:38

Jag vill minnas att menyraden på min iMac också var icke-genomskinlig ett tag innan den blev det. Jag hade en teori om att det var relaterat till Spotlight-indexeringen, men den är klar nu på Mac minin och inget har förändrats.
Nu har jag även installerat på PowerBook G4:an och där är den inte heller genomskinlig.

Jag har installerat alla uppdateringar också ...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-28 01:45

Det verkar ha att göra med Core Animation.

http://forum.insanelymac.com/index.php?showtopic=67658

Har man inte genomskinlig meny, blir inte heller bilden bakom menyerna suddig.
Denna suddighet är en typisk Core Animation-funktion. Så denna teori kan stämma.

Men har verkligen Core Animation så extremt höga systemkrav att inte ens en PM G5 klarar det?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-28 06:45
Ursprungligen av Rajje:

Det verkar ha att göra med Core Animation.

http://forum.insanelymac.com/index.php?showtopic=67658

Har man inte genomskinlig meny, blir inte heller bilden bakom menyerna suddig.
Denna suddighet är en typisk Core Animation-funktion. Så denna teori kan stämma.

Men har verkligen Core Animation så extremt höga systemkrav att inte ens en PM G5 klarar det?

Jag vet inte om det år så enkelt. I alla fall min 1.25GHz Powerbook har en genomskinlig menyrad. Däremot en 1.2GHz iMac (Lampan) som oxå har Coreanimation aktiverat har ingen genomskinlig menyrad.

//Rob

Hehe, sorry my bad! Måste helt enkelt läsa bättre innan jag skriver då....

Men hur hänger det här ihop då?
Det var det som förvillade mig antar jag:

Ursprungligen av Robo-X:

Jag vet inte om det år så enkelt. I alla fall min 1.25GHz Powerbook har en genomskinlig menyrad. Däremot en 1.2GHz iMac (Lampan) som oxå har Coreanimation aktiverat har ingen genomskinlig menyrad.

//Rob

Senast redigerat 2007-10-30 08:58
  • Medlem
  • Borås
  • 2007-10-28 02:14

Man kan också köra med en bakgrundsbild som e svart upptill så syns det inte att den är genomskinlig.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-28 07:05

Jag hade "opaque" menyrad först efter installationen, sedan när jag bytte skrivbordsbild så blev den transparent. Och förblev så även om jag bytte tillbaka till den ursprungliga.
Jävla skumt.

Ursprungligen av Konrad:

Jag hade "opaque" menyrad först efter installationen, sedan när jag bytte skrivbordsbild så blev den transparent. Och förblev så även om jag bytte tillbaka till den ursprungliga.
Jävla skumt.

Precis tvärtom här.., ibook g4.

jag kör med den stålblå färgen i "enfärgade" som skrivbordsbil, och då ser den inte transparent ut, förutom ett litet stålblått skimmer i nederkant.
det kan jag leva med.

edit: oj, jag kör visst med den mörkgrå färgen, med den stålgrå blir den dock lite ljusare vilket är positivt...

oj, installerade opaqueMenuBar, vilken himmelsk skillnad!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-29 19:43

Hmm... Nu när jag var inne på InLife tyckte jag att genomskinlig menyrad trots allt kan blir ganska snyggt ... Synd ...
Finns det inget skojigt terminalkommando för att aktivera detta, ungefär som det där kommandot för att ta bort 3D-docken?

Min iMac har genomskinlig menyrad, men inte min PMG5. Verkligen konstigt!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-10-29 22:47

Jag har genomskinlig på min MacBook.

Saxat från John Siracusas artikel för Ars Technica:

Citat:

Completing the troika of insane, unnecessary changes for the worse made to Mac OS X's most prominent interface elements is the Leopard menu bar which is, inexplicably, incomprehensibly translucent.

The Leopard menu bar. Really.
It's more of a "menu smear" than a menu bar, as if someone painted it onto the screen with Vaseline. (It's actually using Core Image to filter the background, if you care.)

Word Up John!

Här får vi alltså fram att menybarens "transparens" anvämder sig av Core Image. Kanske är det något som vissa grafikkort klarar av medan andra inte gör det?

Vidare skriver han:

Citat:

I already need several "hacks" to be happy in Tiger, but a hack for the menu bar? It's just getting ridiculous.

Kunde inte hålla med mer.

Bevaka tråden