Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svajjig tangentbordsbelysning

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hände nåt skumt idag med min macbookpro.

Det va längesen jag hade min tangentbordsbelysning på men ikväll behövdes den, men den betedde sig inte som jag minns den. Den hoppar lite i styrka för att ibland stänga av sig helt å sen slå på fullt alldeles efter.
hade lite grejjer ikopplade, ilok, trackball å mbox. men det ska väll inte göra nån skillnad. Å de fortsatte även efter jag kopplat ur allt. Kan de vart nån sensor som reagerade konstigt, eller var det jag?

nån som märkt liknande

H

Om man har ställt in att den ska justera sig automatiskt så kan den påverkas av skärmen (t.ex. om man tar fram en stor vit yta som ger mer ljus), men det kanske inte var det som hände för dig?

Jag satt i ett rätt mörkt rum med samma belysning, å det enda som ändrades va mina händer som for över tangenterna..
Så det känns som att den borde hållt samma ljusstyrka.

Ah, ja då kanske det är något fel på den. Annars brukar jag ibland märka att om jag för händerna över de översta tangenterna när skärmen så verkar jag ibland komma över sensorn (vet inte exakt var den sitter).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-27 21:42
Ursprungligen av Adrian B:

Ah, ja då kanske det är något fel på den. Annars brukar jag ibland märka att om jag för händerna över de översta tangenterna när skärmen så verkar jag ibland komma över sensorn (vet inte exakt var den sitter).

Det sitter en sensor på vardera sidan i högtalarna längst upp (ovan power knappen) ett lätt sätt att testa är att lägga händerna över högtalarna så släcker MBPn tangentbordsbelysningen

Placeringen är lite olycklig då de alltid reagerar på ljuset som kommer från skärmen med om det är mörkt i rummet..

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-10-29 21:10

Jag har funderat på det där med.. Om man täcker för sensorerna så borde ju det simulera att det blir mörkt i rummet.. Borde inte då tangenterna ist tändas?

Som det är nu så släcks belysningen om man håller för. Men dom släcks även om man fäller ner skärmen lite (och på så vis belyser sensorerna med sin ljusa skärm)..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-29 21:32
Ursprungligen av Hallon:

Jag har funderat på det där med.. Om man täcker för sensorerna så borde ju det simulera att det blir mörkt i rummet.. Borde inte då tangenterna ist tändas?

Som det är nu så släcks belysningen om man håller för. Men dom släcks även om man fäller ner skärmen lite (och på så vis belyser sensorerna med sin ljusa skärm)..

Nej då det aldrig är helt mörkt då skärmen är igång, baclighten lyser om skärmen är på så det är ett jelt korrekt antagande att locket är stängt då det blir helt svart (skärmen är inte på då du stänger locket) och därmed stänga belysningen med.

Ursprungligen av ntity:

Nej då det aldrig är helt mörkt då skärmen är igång, baclighten lyser om skärmen är på så det är ett jelt korrekt antagande att locket är stängt då det blir helt svart (skärmen är inte på då du stänger locket) och därmed stänga belysningen med.

Om man stänger skärmen nästan helt i ett mörkt rum och hade skärmen svagt på innan så kommer ljussensorerna känna av att det helt plötsligt blivit ljusare och då öka skärmens ljusstyrka.. detta gör att sensorerna känner av ännu starkare ljus och gör samma grej igen... därför blir skärmen superljus när man har den nerfälld med 1 cm kvar till stängd knasigt värre

Var kan man ställa in att belysningen inte ska justera sig efter ljusförhållanden? Jag kan bara hitta var jag antingen väljer att den ska användas vid dåliga ljusförhållanden, och då justeras den med sensorerna. Eller så kan jag välja att stänga av den.

1
Bevaka tråden