Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är bra och dåligt med Leopard?

Tråden skapades och har fått 151 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Till de som har installerat, vad är bra och vad är dåligt, finns det några buggar etc etc...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-27 03:19

Det är kanon, installerat det på tre datorer idag. En crashade (mitt i osx,efter install) , efter restart var det inga problem. Grymt bra iallafall, känns snabbare än tiger.. Mus accelerationen är bättre mm mm mm =).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-27 03:34

Mitt Spotlight ville ha ca 15 miljoner timmar på sig att indexera... men en omstart löste det, då räckte det med en timme. I övrigt så har jag ett problem, Quicklook-ikonen dyker aldrig upp för mig, men i en meny kan jag välja att visa i Quicklook...

Jag uppgraderade mitt system.

Edit: Quicklook-ikonen dyker upp om man fixar detta manuellt i "Customize Finder"... så det är inte någon bugg, tydligen... det blir så om man uppgraderar, tydligen.

Senast redigerat 2007-10-27 04:13
Ursprungligen av Timber:

Edit: Quicklook-ikonen dyker upp om man fixar detta manuellt i "Customize Finder"... så det är inte någon bugg, tydligen... det blir så om man uppgraderar, tydligen.

Vilket är precis som det ska vara då man vid en uppgradering behåller de inställningar man hade innan, i ditt fall vilka knappar som ska visas i Finder.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-27 04:21

jag tycker det e bra! men vissa program får problem! och för mig är det följande:

amsn: när man skall skicka en fil så hänger sig programmet

VLC: bilden sätter sig över reglageknapparna, så man inte kan spela framåt och bakåt osv

boot camp: de drivrutinerna till windows man får med på skivan är ett skämt, flera månader gamla, finns mycket nyare ute , så ladda ner dem istället :).. då menar jag till ljudkort/grafikkort/trådlöst samt trådbundet nätverk

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-01 11:24
Ursprungligen av Esa:

boot camp: de drivrutinerna till windows man får med på skivan är ett skämt, flera månader gamla, finns mycket nyare ute , så ladda ner dem istället :).. då menar jag till ljudkort/grafikkort/trådlöst samt trådbundet nätverk

Ville inte starta en ny tråd om det här, precis installerat boot camp med xp för första gången. Vart hittar man nyare drivrutiner? Vart inne och snurrat på apples sida men jag hittar inte.

Ingen webdelning längre!

Vad är dåligt med Leopard?
Jo det kan jag tala om.
Webdelning fungerar inte längre!!

Jag hostar min egen websida och efter uppgraderingen nekas alla åtkomst till sidorna, inklusive mig själv!

Läs och skrivbehörigheter har jag naturligtvis kollat i "visa info" rutorna.

Vad är det här för skräp??!

Leopard är j***kligt fräscht men har en del mindre buggar, hoppas det inte dröjer för många dagar innan de rättas till.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-27 08:48

No going back! The big cat rocks!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-10-27 10:07

Spaces rockar, speciellt när man kopplar det till "kulknappen" på mighty mouse. Går blixsnabbt att byta space.

Gillar inte förändringarna i utseendet, men har redan börjat vänja mig. Har bytt till 2D-docken, den är mycket trevligare.

Jag installerade utan problem igår. Formaterade hela klabbet för säkerhetsskull, katten har spunnit på utan några problem. De program jag testat (VLC, SizzlingKeyes, Adium, Perian, iWork) fungerar lika bra som på Tiger.

Jag gillar nya utseendet förutom de vita menyerna, de ser likbleka ut och kluddet bakom dem gör det inte bättre.

Klart värt 1200 :- Kul att se lite mac-folk i Umeå oxå!

Update: det tar lång tid att verifiera skivavbilder via USB-hårddisken men det kanske det alltid gjort?

Får inte Adium att funka :/ den står bara och "tuggar" när jag försöker logga in med mitt MSN konto. Nån som har liknande problem?

Leopard drar ju lite mer hårdvara men för övrigt verkar det helt ok.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-10-27 22:58
Ursprungligen av Deepwood:

Får inte Adium att funka :/ den står bara och "tuggar" när jag försöker logga in med mitt MSN konto. Nån som har liknande problem?

Japp jag har samma problem (och vi är inte ensamma). När jag försöker ansluta via min router står den bara och "tuggar" men om jag kopplar datorn direkt till adsl modemet så funkar det. En annan lösning är att lägga till dessa rader i /etc/hosts

65.54.179.216 nexus.passport.com
65.54.239.20 messenger.hotmail.com
65.54.183.203 login.live.com

Och här är kommandona man ska knappa in i Terminal för att göra detta:

sudo su (enter your pass)
cp /etc/hosts /etc/hosts.bak
echo 65.54.239.20 messenger.hotmail.com >> /etc/hosts
echo 65.54.179.216 nexus.passport.com >> /etc/hosts
echo 65.54.183.203 login.live.com >> /etc/hosts

Det här är bara en temporär lösning och bör tas bort när det kommer en buggfix

Ursprungligen av Deepwood:

Får inte Adium att funka :/ den står bara och "tuggar" när jag försöker logga in med mitt MSN konto. Nån som har liknande problem?

Leopard drar ju lite mer hårdvara men för övrigt verkar det helt ok.

Citerar mitt gamla inlägg och kan härmed säga att jag har hittat en lösning som funkade om det är fler än jag som har haft samma problem med Adium.

Skriv följande i terminalen:

sudo su (ditt lösenord)
cp /etc/hosts /etc/hosts.bak
echo 65.54.239.20 messenger.hotmail.com >> /etc/hosts
echo 65.54.179.216 nexus.passport.com >> /etc/hosts
echo 65.54.183.203 login.live.com >> /etc/hosts
exit

Vet inte säkert om det funkar för alla men det funkade för mig. Lycka till!

Perfa!

Ursprungligen av Deepwood:

Citerar mitt gamla inlägg och kan härmed säga att jag har hittat en lösning som funkade om det är fler än jag som har haft samma problem med Adium.

Skriv följande i terminalen:

sudo su (ditt lösenord)
cp /etc/hosts /etc/hosts.bak
echo 65.54.239.20 messenger.hotmail.com >> /etc/hosts
echo 65.54.179.216 nexus.passport.com >> /etc/hosts
echo 65.54.183.203 login.live.com >> /etc/hosts
exit

Vet inte säkert om det funkar för alla men det funkade för mig. Lycka till!

Fungerar utmärkt! Kan du inte hinta om hur man kodar bort det när det väl kommer en buggfix?

TACK!!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-01 13:31
Ursprungligen av daniel1210:

Fungerar utmärkt! Kan du inte hinta om hur man kodar bort det när det väl kommer en buggfix?

I Terminalen:
sudo su (ditt lösenord)
cp /etc/hosts.bak /etc/hosts
exit

Ursprungligen av berdan:

I Terminalen:
sudo su (ditt lösenord)
cp /etc/hosts.bak /etc/hosts
exit

Gött!!! TACK!

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-10-27 12:47

+ Gillar det nya sättet som fönstren minimeras. Inte den dära vridningen som fanns förr, snyggt men känns mer löjlig nu. Bra att Apple ändrade på den lilla detaljen.

- Dockan är gräslig och otydlig i standard 3D variant. Med dockan i 2D känns den mer clean och i tiden, modern.

+ QuickLook är en fantastisk funktion som faktiskt går att läsa filer, bilder med utan att öppna programet för filen. Fungerar och inte bara en nödlösning.

+- Time Machine är en bra funktion men bör vara ett komplement till annan diskkloning är min uppfattning. Själv har jag kontroll vad jag tar bort och inte. Tar jag bort något så vill jag inte ha tillbaks det till 99%

+ Findern är betydligt bättre och en fröjd att jobba med. Nätverksdiskar presenteras mycket snyggt och problemfritt direkt +Quicklook funkar här med.

+- Coverflow visst är det fräckt i findern men mesta blir bara rörigt och svårt att hitta sina filer tycker jag.

+ Stacks är mycket imponerande och och gör mig mer produktiv och snabbare i arbetet.

+ Spaces det virtuella skrivbordet är grymt men inget jag använder. Tycker att dubbla skärmar är mer optimalt. Dom utan det gillar nog detta.

Mesta fungerar perfekt här hos mig och många av dessa nya funktioner skulle göra mig galen om jag behövde går tillbaks till Tiger. Tummen upp säger jag.

Ursprungligen av Tjarven:

+ Gillar det nya sättet som fönstren minimeras. Inte den dära vridningen som fanns förr, snyggt men känns mer löjlig nu. Bra att Apple ändrade på den lilla detaljen.

Förlåt??
Hos mej är det ingen skillnad.
Du menar när man trycker på gula minustecknet va?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-27 13:46

Jag har noterat att man får Frontrow på äldre Macar också.
Trevligt, även om man inte har nån fjärrkontroll.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-27 14:08

Jag är riktigt nöjd, men ett minus: Spaces är grymt slött på min 2GHz CD & 2GB Ram MacBook. När den zoomar ut för att visa alla fönster hackar det som bara den, den hinner nog bara visa två eller tre frames innan den är helt utzoomad.

Allt fungerar utan problem på min leopard inkl alla små nördprogram m.m.
Leopard känns allmänt snabbare på allt och lite till. Kör det på min MacPro och kan bara säga att jag inte kan bli mer nöjd. Installationen gick på ca 15-20 Min.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-27 14:35
Ursprungligen av Hunter78:

Allt fungerar utan problem på min leopard inkl alla små nördprogram m.m.
Leopard känns allmänt snabbare på allt och lite till. Kör det på min MacPro och kan bara säga att jag inte kan bli mer nöjd. Installationen gick på ca 15-20 Min.

Även geektool ? kommer inte byta före det funkar på Leopard iaf

Ursprungligen av ntity:

Även geektool ? kommer inte byta före det funkar på Leopard iaf

GeekTool fungerar alldeles utmärkt!

Överlag nöjd. Men dåligt är att fläkten får för sig att rusa upp i varv mycket mer än vad som skedde i tiger, utan att man använder datorn, och processoranvändningen ligger på inte mer än 5% på min MacBook rev 1. Hoppas det kommer lösningar framöver

Ursprungligen av Mikael E:

Överlag nöjd. Men dåligt är att fläkten får för sig att rusa upp i varv mycket mer än vad som skedde i tiger, utan att man använder datorn, och processoranvändningen ligger på inte mer än 5% på min MacBook rev 1. Hoppas det kommer lösningar framöver

Märkte också det efter jag suttit och lekt lite med min MacBook efter installationen att fläkten började snurra rätt kraftigt oftare.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-27 14:47

Är det någon som har uppdaterat istället för att köra clean install? Fungerar allt väl?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-10-27 15:10

Jag gillar att det går att synca mobilen med isync från menyraden igen.. gött

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-27 15:24

++ Allt känns mycket rappare än tigern på min Mini (1.8, 2 GB Ram) och på min gamla Power Book 12 tummare (867Mhz, 1 GB Ram).

+ Supersnyggt med grafitinställningen plus svartvit skrivbordsbild. Mumma!

++ Åtkomst av det lokala närverket, skärmdelning, tillbaks till min mac. Supersmidigt!! Äntligen! ...som Gert Fylking skulle ha sagt...

+/- Quick look, Spaces, Time machine, Cover flow. Snyggt men inget jag kommer använda känns det som.

- Linotype Fontexplorer funkar inte

. Jogin: Jag uppdaterade på min Mini och det funkade perfekt.

, Hur får man till 2D dock? Känner att jag sett det någonstans...

. Tillbaks till min mac utanför det lokala närverkat har jag inte hunnit kolla. Skulle tydligen vara beroende på vilken router man har. Någon som vet mer? Eller som fått det funkar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-27 15:32
Ursprungligen av Axel von Matern:

++ Allt känns mycket rappare än tigern på min Mini (1.8, 2 GB Ram) och på min gamla Power Book 12 tummare (867Mhz, 1 GB Ram).

+ Supersnyggt med grafitinställningen plus svartvit skrivbordsbild. Mumma!

++ Åtkomst av det lokala närverket, skärmdelning, tillbaks till min mac. Supersmidigt!! Äntligen! ...som Gert Fylking skulle ha sagt...

+/- Quick look, Spaces, Time machine, Cover flow. Snyggt men inget jag kommer använda känns det som.

- Linotype Fontexplorer funkar inte

. Jogin: Jag uppdaterade på min Mini och det funkade perfekt.

, Hur får man till 2D dock? Känner att jag sett det någonstans...

. Tillbaks till min mac utanför det lokala närverkat har jag inte hunnit kolla. Skulle tydligen vara beroende på vilken router man har. Någon som vet mer? Eller som fått det funkar?

Linotype Fontexplorer fungerar kalas här.. vilken version kör du?

Bevaka tråden