Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Att koppla Motif-synt till Logic Pro

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-26 17:32

Hej!

Jag har nyligen köpt en Yamaha Motif XS6, och den fungerar bra att spela Logics egna virtuella instrument med. Jag har kopplat den via en MIDI hubb, som i sin tur kopplas till min Mac via USB. Bild:

Macen har inte teleingångar på sitt inbyggda ljudkort, så därför har jag köpt ett M-Audio USB ljudkort http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=1021249&product_id=610007
för att kunna använda syntens inbyggda ljud och spela in dem.

Vad behöver jag för kablar för att koppla Motifen via USB-ljudkortet till datorn? Vilka inställningar ska jag köra med?

I dagsläget har jag provat att koppla en telesladd via Phones på synten till Line-in på USB ljudkortet. När jag kopplar monitorerna till USB-ljudkortet via hörlursutgången kan jag höra syntens interna instrument, men inte spela in dem via Logic. Signalen Logic får in är enbart MIDI, och inte audio, vilket betyder att att noterna syns men ljudet uteblir vid uppspelning.

Uppskattar all hjälp jag kan få!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-26 22:17

...och du började med Logic Pro?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-26 22:25

Nåväl, till att börja med så har du tyvärr köpt ett ljudkort som inte fixar biffen, för det verkar inte ha stereo in. Går förmodligen att lösa med lite habrovinker förvisso men macen kan spela in ljudet utan ljudkort - och det kommer bli bättre. Det finns sladdar som går från mini stereoplugg (macen) till RCA och därifrån via pluggar till tele.

Motif -mono out -> ljudkort line in. Endast mono, ingen stereosignal.
Monitorer -> RCA output (om monitorerna är aktiva, annars via en förstärkare)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-27 01:31

Jupp. Koppla allt direkt till datorn i stället och be att få lämna tillbaka ljudkortet pga felköp om du hinner. Eller byt det till ett ljudkort med fler ingångar, lägg till några slantar för ett Focusrite Sapphire LE exempelvis. Detta behövs endast om du vill kunna spela in miksignal på studiomässigt vis. Kommer du inte göra det och bara göra elektronisk musik så är det överflödigt. Vad gäller macens interna mikrofon så har jag hört inspelningar gjorda så som låter närmast studiomässiga också, även om det kanske inte ser så studiomässigt koolt ut att sjunga in i skärmkanten.

Men macens ljud ut går också att koppla direkt till monitorerna, det blir en ren och fin signal utan varken missljud eller drop-outs.

En annan anledning till att jag vurmar så för interna ljudkort på äppeldatorer är att man också helt slipper alla typer av problem med drivrutiner och strul, något som tyvärr är väldigt vanligt bland många ljudkortsmärken - definitivt så med M-Audio. Både Logic och Reason jobbar fint med interna kortet.

En tredje är att den bärbara studiodatorn också verkligen blir bärbar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-01 16:46

Tack allihop för hjälpen!

Jag har nu lämnat tillbaka ljudkortet och istället köpt kablar som jag kopplat mellan motifen och macens interna ljudkort. Detta fungerar och jag kan spela upp motifens ljud i logic och när jag spelar in syns noterna.

Problemet är att jag inte hör något när jag spelar melodier där jag använt motifens ljud. Jag har följt anvisningar på apples support (http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=301015) och även installerat motifens drivrutiner som jag hittat på yamahas hemsida men trots detta får jag det inte att fungera.

Jag antar att det bara är en liten inställning i Logic som ska ändras och jag uppskattar er hjälp.

Tack på förhand!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-11-01 16:53

Kul!

Det problem du upplever nu är distinktionen mellan midi och ljud.

Midi är bara en kontrollsignal, digital, som skickas till synten. Ljudet från synten hör du då enbart via antingen syntens ljudutgång eller i Logic om du aktiverar ett ljudspår där.

Så vad du kan göra då är att lyssna på synten med hörlurar - snabbast och enklast. Sedan spelar du in det du hör i Logic när du är nöjd med resultatet.

Men det finns fler tillvägagångsätt - prova efter hand som du lär dig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-01 17:49

Precis, fast jag vill ju kunna spela in de instrument som finns i syntens ljudbank i datorn, via Logic, och det är det som inte fungerar. Jag vill alltså inte använda de virtuella instrumenten i Logic.

Jag får alltså in audiosignalen i Logic, men ljudet spelas inte in när jag trycker på record och spelar.

Finns det någon lösning?

Får du in ljudet på den kanal där du försöker spela in? Alltså. när du trycker "rec-ready" på det spåret (R'et) så får du utslag på mätaren?
Om du får det så ska det vara omöjligt att det inte spelas in...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-01 18:26

Japp, jag får både utslag på mätaren och hör syntens instrument. Bara det att den vägrar spela upp det jag spelat in, noterna syns men inget ljud hörs när jag spelar upp.

Senast redigerat 2007-11-01 18:43

Noterna ja, men det handlar bara om MIDI, det vi pratar om är att du ska spela in syntens AUDIO output, dvs, koppla från line ut på synten till line in på datorn och spela in det på ett audio spår i logic...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-01 20:19
Ursprungligen av Jonas W:

Noterna ja, men det handlar bara om MIDI, det vi pratar om är att du ska spela in syntens AUDIO output, dvs, koppla från line ut på synten till line in på datorn och spela in det på ett audio spår i logic...

Det är precis det jag gjort, och jag hör syntens instrument när jag spelar dem, men de vägrar spelas in som audio i Logic

Säg att du skapar ett audio spår, Audio Track 1, där kör du rec-ready och du får då in signal? Men när du sen trycker på rec knappen och allt rullar igång så får du inte in ljud längre? Eller spelas det inte in?
Du måste ha det spåret markerat (så var det iaf i 7an) alltså du får inte ha det MIDI spåret som styr synten markerat, utan det måste vara det audiospår som du ska spela in på som är markerat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-04 23:46

Nu funkar det att spela in på audiospår men det är inte det jag vill egentligen. När jag hade PC och körde Cubase så använde jag ett rack (jv2080) som jag spelade in med på midi spår. Sedan bounca jag bara det spåret genom att trycka rec ready på ett audio spår samtidigt som jag gjorde midi spåret solo. Och sen var det klart och jag kunde använda nya instrument från synthen.

Det är den lösningen jag söker, att jag ska kunna spela in via midi, så att jag kan kvantisera etc efter jag spelat in. Spelar jag in direkt till audio så har jag inte lika stor kontroll (noterna syns inte). Detta ska väl gå i logic?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-11-05 00:01

Självklart. Men du använde även din 2080 fel i så fall, för även den kan ljuda med 16 ljud samtidigt över MIDI, så att bounca på det viset är inte alls nödvändigt.

Det du vill göra har man kunnat göra med dator och synt sedan urminnes tider nu. Skapa bara en multipatch i synten, där du väljer vilka ljud som ska motsvara respektive midikanal. Sedan är det bara att göra t ex 16 spår i sequencern med midikanal 1-16, tuta på knapparna och köra. Spara patchen i synten och spara låtfilen. Bounca ned allt i stereo om mixning med synten räcker, bounca spår för spår om du vill redigera mixen med programmet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-05 18:32

PF, jag uppskattar verkligen att du tar dig tid att svara!

Fråga: Om man bortser från multipatch-lösningen (som jag ska testa senare ikväll), så har jag fortfarande problemet att jag inte hör någonting jag spelar in i Logics "Inst"-kanaler (när jag använder syntens egna instrument). Noterna syns, volymmätaren ger utslag vid både inspelning och uppspelning, och jag hör syntens instrument när jag spelar in det, men det är knäpptyst när jag spelar upp.

Däremot fungerar det utmärkt att spela in via Logics "Audio-"kanaler, men dessa har jag ingen nytta av eftersom jag behöver kvantisera noterna.

Finns det något sätt att höra det jag spelat in via midi-kanalerna?

Tack!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-11-05 19:09

Absolut, som sagt, MIDI är bara kontrolldata, så för att höra synten, koppla den direkt till monitorerna eller hörlurarna. Ett multiläge (som definitivt finns i Motif XS) är nödvändigt för att höra flera olika ljud samtidigt. Kolla i syntens instruktionsbok så hittar du hur man löser det. Menar du att du med en Motif XS inte ens provat göra låtar på synten än? Min polare gjorde några prylar och det låter hur ballt som helst, allt sequencat med Motifen direkt. Mäktig synt du har!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-05 19:35

Saken är den att jag använt Logic i ett par år, men då enbart med midiklaviatur och programmets egna instrument. Nu för ett tag sedan köpte jag Motif ES6 (skrev fel i OP, det är ES och inte XS) främst för att gillar dess ljud.

Kruxet är att jag faktiskt hör ljudet när jag spelar in, men det går inte att spela upp det, iallafall inte i Logics MIDI-kanaler, det är det problemet jag vill lösa.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-11-05 19:44

Jag tror att du bara valt fel midikanal ut. Att du hör ljudet medan du spelar beror på att det låter medan du bankar på synthen precis som vanligt, och den får även in MIDI-datat och "ser" vad du spelar, men sen när du ska spela upp det igen så når det aldrig synthen eftersom MIDI OUT är felinställt, eller så kanske det är fel på kabeln? För du har väl två MIDI-kablar i och inte bara en va?
Se till så att synthen "lyssnar" till samma MIDI-kanal (ett till sexton.. eller om den kanske klarar upp till trettiotvå) som Logic sänder via.

Bara en teori

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-05 20:30

Hurra, det har löst sig!

Tack till alla som hjälpt till! Bobbski, du hade rätt, tusen tack!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-11-05 20:43

Kul att det löst sig.. och att jag hade rätt då!
Var det fel kanal eller var det kabelbekymmer som ställde till det?

1
Bevaka tråden