Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dödade Leopard min PM G5?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-26 23:25

Installerade leopard på min MacBookPro utan några större problem, känns som allt funkar som det ska, förutom lite små grejer. Så jag tänkte slå på stort och även uppgradera min PowerMac G5,,,, men det gick inte alls. När jag skulle uppdatera så fick jag ett meddelande att jag inte kunde uppgradera,, kommer inte ihåg vad det stod men väldigt oklart, hårddisken var kryssad typ, skulle vara tvungen att köra en radera allt -clean install. Eftersom bara hade gjort en slarvig backup så tänkte jag att det var lika bra att göra den mer genomgående, så jag valde att avbryta installationen. Men efter det så kan jag inte längre starta upp datorn, när jag startar så har jag uppstarts ljudet, och den gråskärmen med äpplet kommer upp i 20 sek, sedan så slår hela datorn av,, den stänger av sig helt. Vad f..n kan ha hänt, den har dock uppfört sig lite den senaste tiden, men var det det nya katten som tog livet av datorn?

F

På Wikipedia stod det inget specifikt om datorer och tigrar men det kanske kan inkluderas

"Ges tillfälle jagar leoparden när som helst på dygnet och nästan vilket byte som helst.
Bland de stora rovdjuren är leoparden en överlevare och vinnare"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-26 23:53

hehe
Jag har testat att starta med install CDn vilket funkar, men när jag försökt reparera rättigheter men det blir något fel, verkar dock som att jag kan radera,, kanske ska testa radera rubbet och dundra in det på nytt.

Ska inte vara några problem att installera 10.5 på en G5:a. Antagligen har du något grundläggande problem med disken eller med det filsystem som ligger på disken. Formatera om och testa att installera igen, ger mig tusan på att det går fint.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-27 13:18

Japp,, gick dock inte att rädda det som fanns på disken, hade backup på det viktigaste. Sedan har den som sagt bråkat lite den senaste tiden,, och uppgraderingen var väl dödsstöten för den installationen,, har dock varit rullande sedan jag installerade den förra sommaren typ.. Men nu har den fått en ny katt i sig, och verkar nöjd med det.

/F

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-27 13:26

Om du hade läst färdigt så hade du kunnat anpassa installationen och fått en riktig installation.
Det blev likadant på min gamla G4 Dual, den tuffar på rätt bra nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-27 13:46

Jag läste färdig:) och jag kunde bara radera och installera, hade inga andra val, det var därför jag ville dubbelkolla att allt jag ville ha kvar verkligen fanns på backup.

Jag fotograferade tom av skärmen för jag tyckte det var så oklart.

/F

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-27 13:48

Jaså, jaha. På min var startskivan rödkryssad tills jag anpassade installationen till "Arkivera och installera".

  • Medlem
  • Österåker
  • 2007-10-27 15:49

Samma här min G5 + LEOPARD = Problem

Jag har uppdaterat till Leopard på min PowerBook Pro - Inga problem
Men min G5 PowerMac 2*2GHz - Vill inte längre än till ett grått Äpple = PANIK.

Disken var ordentligt underhållen före uppgraderingen, men nu blir det en massa crash logg meddelande vid ÅPPLE+S singel start mode. (Efter EXIT)....

Några förslag?

Claes N

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-27 16:26

Alla ni som får grå skärm eller problem efter uppgradering/installation av Leopard har antingen trasiga diskar eller trasiga filsystem. That's it.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-27 18:49

Japp jag tror att mitt system var lite halvsabb, gjorde en reparera skivrättigheter innan jag körde igång installationen och det var lite knas här och där..

Men nu så går det som täget!

/F

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-20 15:46
Ursprungligen av Fredric:

Japp jag tror att mitt system var lite halvsabb, gjorde en reparera skivrättigheter innan jag körde igång installationen och det var lite knas här och där..

Men nu så går det som täget!

/F

Förhoppningsvis så håller HDn inte på att gå sönder. När din G5a strulade kunde du ha provat att starta i Firewire Target Disk mode och kopiera över filerna till din MacBook Pro.

//Rob

  • Medlem
  • Österåker
  • 2007-10-28 13:15

I min G5:a
Både min disk och operativ system var ordentligt avlusade med Skivkontroll och DiskWarrior av rätt version. Men däremot kan jag tänka att det fanns någon systemtillbehör/program som inte var förberett för denna Leopards önskemål.
ÄPPLE+S Singel user mode ger inga fel i FSCK, men stannar upp efter EXIT med en repeterande crash log var 20 sek /Library/Logs/CrashReporter/DirectoryService_2007.10.27 osv.
En alternativ disk kom upp ok med G5:an

Blir väl Apple support.....

/CN

  • Medlem
  • 2008-01-17 15:58

Precis detta problem hände mig igår. Fast efter installationen så jag hade hunnit köra Leopard i knappt en vecka.
Startar datorn igår och det enda som kommer var en grå applelogga med hjulet som snurrar tills datorn stängs av..

När jag försökte "Kontrollera skiva" samt "reparera skivbehörigheter" hängde sig disken och sa att det blev fel.

Ringde Apple Care som sa att hårddisken gått sönder.. Verkar för mig obegripligt hur den bara kan ge upp. Men i vilket fall ska jag in och byta den imorgon, till alla er som har Seagate kan jag påminna om att man har 5 års garanti på dem diskarna.

1
Bevaka tråden