Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Värdera site

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-25 15:35

Hej!

Jag driver, tillsammans med några kompisar, en site på nätet. Nu har vi fått erbjudande om att sälja den till ett större bolag. Saken är den att vi inte har någon aning om vad siten kan vara värd.
Enda inkomstkällan är reklam men det drar inte in några stora summor då vi inte lagt någon speciell tid på att marknadsföra siten. Ca 100 000 per år ligger omsättningen på idag men med rätt marknadsföring
skulle den kunna öka minst 10-dubbelt enligt oss.

Finns det någonstans man kan vända sig för att få hjälp att värdera en site, och helst då inte stora revisionsbyråer som förmodligen kostar för mycket än vad vi har råd med i dagsläget?

Tacksam för svar

Tobias Larsson Hult

Intressant fråga det där. Jag fick erbjudandet en gång och ur mitt perspektiv som köpare så är det mest intressanta vad siten drar in idag, inte vad den skulle kunna dra in. Det senare är ju min payoff och mitt arbete som åstadkommer, så det känns direkt fel att betala 100k som siten drar in idag och sedan ytterligare pengar som uppstår först när jag själv lägger ner den tid och pengar som krävs för att siten skall dra in mera pengar. Känns liksom dumt att betala andra för sitt egna arbete så att säga.

Därför skulle jag föreslår att ni höjer omsättningen före försäljning, då snackar man inte om hypotetiska siffror längre och både köpare och säljare kan bli riktigt nöjda, vilket är grunden i affärsverksamhet - att både köpare och säljare är nöjda. (Se tex Donald Trumps bok - "Så blir du rik" och många fler som säger samma sak).

Vart man vänder sig för att värdera, som inte är revisionsbyråer (tvivlar på att sådana har de kunskaper som krävs för övrigt), tja ställ samma fråga på tex http://www.webmasternetwork.se så kanske du får bättre svar? Det finns garanterat tidigare trådar i samma ämne. Att värdera en verksamhet är något som affärskonsulter pysslar med tror jag, googla på detta (värdera webbsite) och lycka till!

(Hm, VBulleting ändrar ä till %-tjosan, så det blir fel i länken, kan inte fixa det.).

  • Oregistrerad
  • 2007-10-25 17:30

Skulle rekommendera att du tittar på liknande företag med liknande verksamhet där företaget har funnits ett tag, läs deras årsredovisningar, försöka få fram hur mycke trafik dom har (alla seriösa sajter ligger på kia index exempelvis).

Sen är ju den ännu viktigare frågan - Varför i helsike ska ni sälja om sajten kan växa med en 10 potens genom bara lite marknadsföring?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-25 17:38

Oavsett branch så är väl en värderingstumregel att ta vinsten på 5 år ungefär?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-26 12:25

Tack för svaren!

Anledningen till att vi vill sälja är att vi driver den här vid sidan om våra vanliga anställningar och har för lite tid för att kunna marknadsföra den och utveckla den vidare i den takt som skulle behövas.

Känns som att det är speciellt när det gäller Webbsidor, att köpesumman baseras mycket på möjligheterna att göra riktad reklam osv. När Microsoft betalade en himla massa miljarder för 1,6% av facebook så var det ju mest möljigheten till reklam de betalade för, inte facebooks omsättning.

  • Oregistrerad
  • 2007-10-26 22:20

Många av dom större affärerna i "internetvärlden" är inte baserad på besökare utan användare. Facebook för 250.000 nya användare PER DAG. Skype hade en liknande värderingsmodell. Så om du inte har en massa nya besökare per dag finns det inga liknelser där.

Man gör inte annorlunda värderingar i internetvärlden än vanliga världen. Värderingen kan ju göras på en mängd olika sätt. Gissar att du inte här kan/vill berätta vad ni sysslar och vi (jag iaf.) inte vill spendera gratistid på att göra en värdering eller underlag för att lyckas hjälpa dig sälja.:)

Det finns en stor osäkerhet på internet i det att sajter kommer och går, så någon tumregel om ett antal årsvinster känns rätt svårt att tillämpa.

Du vill inte berätta vad det är för sajt eller vad du fått för bud? Själv driver jag också en sajt och jag skulle inte sälja den för en årsvinst idag, för jag ser liksom du stor potential, men däremot för fem årsvinster som någon nämner så skulle jag nog börja fundera. Fast det intressantaste är nästan någon typ av delaktighet framöver där en ny intressent tillför något och man bygger något större tillsammans.

  • Oregistrerad
  • 2007-10-30 10:27

Värdering av företag sker inte till vinst utan omsättning.
Ett nyckeltal är 5-6ggr deras omsättning. Annars är P/E tal ett ofta användt begrepp att mäta framgång i företag.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-15 20:28

Hej!

Blev ingen affär. Det visade sig att de var mer intresserade av att köpa våra medlemmar än att köpa upp och driva siten vidare.

Men nu har vi iaf lite på fötterna om det skulle komma ett nytt erbjudande i framtiden.

Tack för alla svar!

1
Bevaka tråden