Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varmt upptill på iMac 24" Alu

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-10-24 22:56

Tjena,
har upptäckt två grejer med min nya iMac jag tänkte fråga om:

1. Har jag glömt att ta bort nånting som sitter för ventilationshål? jag har tagit bort alla synliga tejpar utanpå, baksidan och runt om. Min mac blir ganska (inte jätte, men ganska) varm uppepå efter ett par timmars arbete. Är det så på era också?

2. När datorn blir varm (se ovan) så börjar hdd:n surra högre än annars, och det upptäckte jag kan avlösas genom att vinkla skärmen lite med lodrätt. Är det nåt som sitter löst eller är det så? Jag förstår ju att om datorn vinklas ett par grader kan saker komma i svängning...

Hare

Är väl troligen att det är fläkten som sätter igång och börjar surra om datorn blir varm.

  • Medlem
  • Motala
  • 2007-10-25 18:55

Har känt att min iMac är rätt varm på ovansidan, det är nog normalt.
Det är en rätt kraftig dator som är byggd på liten yta, då blir det varmt.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-10-26 16:36
Ursprungligen av qom:

Har känt att min iMac är rätt varm på ovansidan, det är nog normalt.
Det är en rätt kraftig dator som är byggd på liten yta, då blir det varmt.

Yes, ok, då känner jag mig lugnare.

Tack!

Yep, min iMac 24" är också varm där uppe , efter nårra timmars användning.

  • Medlem
  • Dals-Ed
  • 2007-10-26 22:43

Ni som svarar att era iMac:ar blir varma, har ni också haft något problem med att den hänger sig? (Inte nödvändigtvis när den är varm.)

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-10-27 23:50
Ursprungligen av Snok3n:

Ni som svarar att era iMac:ar blir varma, har ni också haft något problem med att den hänger sig? (Inte nödvändigtvis när den är varm.)

Varm: Ja

Hänger sig: Ja

Ibland så står allt bara o tänker, får alltså ingen "blackscreen", utan det går inte att göra något, och så kommer badbollen fram. skitskumt. enda man kan göra är att hålla in power-knappen o boota upp igen.

Ursprungligen av karlan:

Varm: Ja

Hänger sig: Ja

Ibland så står allt bara o tänker, får alltså ingen "blackscreen", utan det går inte att göra något, och så kommer badbollen fram. skitskumt. enda man kan göra är att hålla in power-knappen o boota upp igen.

Samma här, men det känns som att detta händer när jag "provocerar" den t ex när jag har jättemånga program igång samtidigt och trycker på massa saker utan att vänta in den...
- Ja jag vet att jag behandlar den illa, men ibland har man bråttom

/Daniel

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-10-28 20:40
Ursprungligen av looserdale:

Samma här, men det känns som att detta händer när jag "provocerar" den t ex när jag har jättemånga program igång samtidigt och trycker på massa saker utan att vänta in den...
- Ja jag vet att jag behandlar den illa, men ibland har man bråttom

/Daniel

De applikationerna jag har igång, för att jag ska tyckas provocera den är, Azureus med x antal semester-filmer på seed, Adium, Firefox (visserligen med 13 tabbar öppna )
samt iTunes.

Ska den väl klara? ;p

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-28 20:48

Azureus oavsätt antal semesterfilmer är skräp, lämnar jag datorn med Azureus utan att göra något (över natten tex) så får jag badboll på allt när jag kommer till datorn på morgonen och man ser att klockan i finder har stannat bara någon halvtimme efter det att man lämnar datorn.

Nu har jag ingen imac utan en powerbook men gissar att vi använder samma skräp-program Azureus. Bytte till Transmission för kanske en vecka sedan och har inte behövt starta om datorn sedan dess.

Ganska OT men vad gör man inte för att rädda folk ifrån badbollen

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-10-28 20:54
Ursprungligen av svindyr:

Azureus oavsätt antal semesterfilmer är skräp, lämnar jag datorn med Azureus utan att göra något (över natten tex) så får jag badboll på allt när jag kommer till datorn på morgonen och man ser att klockan i finder har stannat bara någon halvtimme efter det att man lämnar datorn.

Nu har jag ingen imac utan en powerbook men gissar att vi använder samma skräp-program Azureus. Bytte till Transmission för kanske en vecka sedan och har inte behövt starta om datorn sedan dess.

Ganska OT men vad gör man inte för att rädda folk ifrån badbollen

Hmm, transmission, är det inte det som har buggat något så kopiöst? Har faktiskt inte testat det själv, men har hört att det inte varit särskilt omtyckt, och därför valt, att inte ens installera det. Får ta en närmare titt på det iaf.

Längtar till/om uTorrent dyker upp till osx. Var ju det mest kungliga torrent-programmet i win.

Tack för tipset!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-28 21:15

läs gärna mer om torrent klient snacket här.

Hade aldrig övervägt att testa något annat än Azureus men transmission, ahh!

Klickade i att övervaka en mapp föra nya torrenter, drar ner nya till skrivbordet, lägger torrenten i min valda mapp, och bang så sätter den igång med nedladdningen.

ok enough OT, forsätt gärna diskutionen i tråden jag klistarade ovan så missar ingen något viktigt.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-10-28 21:23

Jag har fortfarande problemet med att nånting i datorn börjar vibrera i takt med nån fläkt, jag tror att det kan vara hårddisken. Empiriska tester visar att att det är beroende på vilken vinkel jag har skärmen/datorn i. Om den är vinklad lite uppåt uppstår brummet, vinklar jag den helt lodrätt försvinner det. Vinklar jag tillbaka den, lite uppåt återkommer brummet direkt. Ljudet är inte högt, men tillräckligt högt för att vara störande. Det brukar uppstå när jag lyssnar på musik i iTunes av nån anledning.

Ska ta det med inLife i morrn.

Min mus har också pajat, scrollhjulet scrollar bara uppåt.

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2007-10-29 16:26
Ursprungligen av Snok3n:

Ni som svarar att era iMac:ar blir varma, har ni också haft något problem med att den hänger sig? (Inte nödvändigtvis när den är varm.)

Jag hade massor med problem med att applikationer hängde sig. Hela datorn hänger sig inte helt, men t ex så låser sig en process i 100%, och till slut så får man stänga av datorn hårt ändå för att den inte kan avsluta processen korrekt. Jag backade tillbaka så att jag inte hade iMac Software Update 1.1 längre (gick tillbaka till version 1.0 efter tips på nätet), och den låser sig aldrig nu.

Nej.Min iMac har då inte hängt sig, så det problemet har jag inte haft alls.

Min nya iMac blir också varm där uppe när man sitter och jobbar lite med den. Alla iMac jag har känt på blir så det är nog helt normalt.

1
Bevaka tråden