Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Överadministration av 99mac.

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2003-01-02 01:52

Det är för mycket av raderade trådar, flyttningar, stängningar och "otillåtna åtgärder" här nu tycker jag. Varför får jag inte skapa en omröstning och varför får jag inte ändra mitt synliga namn? Jag kanske ångrat mig och inte vill visa mitt fullständiga namn? Och varför är det så in i bänken känsligt med politik? Ett forum handlar ju om rättigheten / möjligheten för dess deltagare att dela med sig av sina åsikter. Politik har att göra med mycket, det är oundvikligt att man snubblar på det ibland. Det ska väl inte vara så himla känsligt? Själv röstar jag på de som vinner...

Vi flyttar självklart trådar som har placerats i fel forum, för att underlätta för framtida sökningar.

Denna tråd skall ligga under Feedback, eftersom den handlar om 99mac.com. Flyttas således.

/c, guru allmänt



[ 02 Januari 2003, 08:16: Meddelandet ändrat av: Christian Åhs ]

Just flyttningar av trådar stör mig inte däremot gör det det när det raderas inlägg och hela trådar. Det känns inte rätt på något sätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-02 11:12

Generellt sätt raderas det väldigt lite här på 99mac; vi är ett forum med stor spännvidd och många medlemmar. I det fall där det förekommer någon form av "censur" eller flytt av trådar så finns det alltid starka skäl (med hänvisning till de respektive regler som finns och som tydligt är anvisade på respektive forum). Detta är ett regelbundet återkommande problem och just därför har vi gurus och moderatorer enats om att verka under givna regler - dessa är inte speciellt komplicerade eller svåra att försvara; det har förekommit tråkiga inlägg tidigare under forumets historia och vi vill värna om att skapa så trivsam och intressant debatt & inläggsmiljö som möjligt här på 99mac - och då måste vi ha vissa riktlinjer att följa! Givetvis är det tillslut respektive moderator som avgör hur han eller hon vill agera och om ni har några synpunkter på hur besluten tas och hur vi agerar i vissa situationer så är ni mer än välkomna att höra av er till oss direkt (mailadresserna finns alltid med i våra inlägg och under huvudrubriken i respektive tråd)! Vi lovar att svara och förklara oss om något är otydligt...

Aktiva och observanta samt kritiska medlemmar är just det som gör 99mac till ett så bra forum som det nu har blivit - med er hjälp kan vi göra det ännu bättre!

Vänliga hälsningar / Clavius
(Moderator & Guru för "Allmänt", "Omröstningar", "Design & Media" samt "Apple svarar")


[ 02 Januari 2003, 11:13: Meddelandet ändrat av: Thomas ´´Clavius´´ Johnson ]

Att reglerna tydligt syns på respektive forum vet jag inte riktigt. Berätta gärna för mig var de finns... Jag kanske bara lider av selektiv blindhet?

http://99mac.com/regler.shtml

Förövrigt tycker jag inte att det modereras för mycket här. Tycker moderatorerna fixar det bra.
Det enda jag kan tycka är som ni säger att en tråd försvinner helt.
En förvarning (om det går) borde förekomma borttagningen.

Thats it.

[ 02 Januari 2003, 13:45: Meddelandet ändrat av: Gambit ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Gambit:
http://99mac.com/regler.shtml

Förövrigt tycker jag inte att det modereras för mycket här. Tycker moderatorerna fixar det bra.
Det enda jag kan tycka är som ni säger att en tråd försvinner helt.
En förvarning (om det går) borde förekomma borttagningen.

Thats it.

Kan inte vara så svårt, man lämnar rubriken kvar, tar bort alla andra inlägg och skriver en anledning till varför tråden "raderats". Nu försvinner den ju inte helt. Men alla inlägg i den försvinner ju.

[ 02 Januari 2003, 14:19: Meddelandet ändrat av: Christoffer Larsson ]

För mycket jobb för en moderator att sitta ned och skriva ett uttlägg i en tråd om hur,när och varför det raderas.
Är det inte ganska uppenbart vad som var tanken när en moderator tar bort en tråd? Oftast brukar det vara solklart...ÄVEN om man inte håller med, kanske i alla fall.

Tycker en tråd skall få vara kvar men stängas om den spårar ut.
I VISSA enstaka fall tycker jag den kan raderas bort om någon riktigt fuckar upp. Tex om någon för sig med ordentligt fula tillmälen (då kan det inlägget kanske tas bort bara) eller om personuppgifter slängs ut eller om hela tråden blir för politisk, hetsk (riktigt ful) etc.

Tycker ni inte?

Varför inte skapa ett seperat forum (som kanske kan nås via nån speciallänk) som helt enkelt heter "Borttagna trådar". Då kan man se vad som blivit borttaget och fortsätta debattera utan att det stör någon annan.

Ciryon

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ciryon:
Varför inte skapa ett seperat forum (som kanske kan nås via nån speciallänk) som helt enkelt heter "Borttagna trådar". Då kan man se vad som blivit borttaget och fortsätta debattera utan att det stör någon annan.

Ciryon

Ett mycket bra förslag som i ett höj skulle ta bort all kritik mot låsta och borttagna länkar.

Jag föreslog något liknande i vad jag kallade ett "flame-forum" (för det är vad jag tror att det kan urarta till att bli) där man får använda tråkiga argument, lortigt språk och allmän anarki

Jag var skeptisk.

Om det inte blir ett regelrätt flameforum är risken stor i alla fall och då är frågan...skall det finnas någon regel ALLS på ett sådant ställe?

Eller tycker ni att jag överdriver mina farhågor?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ciryon:
Varför inte skapa ett seperat forum (som kanske kan nås via nån speciallänk) som helt enkelt heter "Borttagna trådar". Då kan man se vad som blivit borttaget och fortsätta debattera utan att det stör någon annan.

Ciryon

Vad är vitsen att ta bort dem då? Varför bemöda sig om att radera dem? Om det ändå skall fortsätta att debatteras?

[ 02 Januari 2003, 16:10: Meddelandet ändrat av: Carl.Fredrik ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-02 16:16

Jag tycker att moderatorerna sköter sig bra. Men varför inte helt enkelt låsa trådar som spårar ur istället för att ta bort dem?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Jag tycker att moderatorerna sköter sig bra. Men varför inte helt enkelt låsa trådar som spårar ur istället för att ta bort dem?

Därför att då står "skiten" kvar där till allmän beskådning. Om någon skiter på din trapp, så tar du bort den...

/Micke
Moderator Livsstil

[ 02 Januari 2003, 16:43: Meddelandet ändrat av: Micke W ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-02 16:43

OK, rätt och riktigt. Om det ser alltför illa ut måste det så klart tas bort.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Carl.Fredrik:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ciryon:
Varför inte skapa ett seperat forum (som kanske kan nås via nån speciallänk) som helt enkelt heter "Borttagna trådar". Då kan man se vad som blivit borttaget och fortsätta debattera utan att det stör någon annan.

Ciryon

Vad är vitsen att ta bort dem då? Varför bemöda sig om att radera dem? Om det ändå skall fortsätta att debatteras?

För att de inte ska synas direkt på 99mac.com. De hamnar då i någon sorts Papperskorg. Ja, varför inte kalla forumet "Papperskorgen". Men min tanke var att det inte ska synas så enkelt, utan kanske en liten ikon längst ner på 99mac sidan.

Ciryon

Edit: Stavfel

[ 02 Januari 2003, 16:51: Meddelandet ändrat av: Ciryon ]

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2003-01-02 17:18

Annars kan man ju fortsätta på andra Mac-sidor,
som tydligen kommer släppa alla tyglar...

Citat:

quote: Behövs det ett nytt Mac-forum på internet?
Ett forum där vi snackar politik, samhälle, mac och våra lifestyleproblem.

Ett forum där alla får säga SIN mening och där ingen blir censurerad eller bortplockad för att ha uttryckt sin åsikt (till skillnad från andra populära forum).

Gör din röst hörd! Maila till Mactorget och uttryck din åsikt!

***ironistämplar inlägget***

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-02 18:15
Citat:

quote: Ja, varför inte kalla forumet "Papperskorgen".

En fotnot: det heter Papperskorgen i Winblows, men Papperskorg på en Mac! Och det skrivs med gemen begynnelsebokstav (papperskorgen) när man talar om papperskorgen på Mac men med versal när man talar om papperskorgen i Windows (Papperkorgen). Det är detaljerna som gör det!

[ 02 Januari 2003, 18:17: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Ciryon skrev:

För att de inte ska synas direkt på 99mac.com. De hamnar då i någon sorts Papperskorg. Ja, varför inte kalla forumet "Papperskorgen". [Smile] Men min tanke var att det inte ska synas så enkelt, utan kanske en liten ikon längst ner på 99mac sidan.

Ciryon

Ett exempel:

I en tråd snackade vi ganska lugnt och sansat då någon (nu avstängd) gav sig på mig i ganska fula ordalag med div. tillmälen som jag (och jag tar för givet att de flesta håller med mig som var där) inte tycker sånt beteende hör hemma i ett civiliserat forum.

Om nu det inlägget skulle vara kvar och tråden likaså skulle det kännas som om hans förolämpningar kvarstod till allmän beskådan.
Inget roligt, med andra ord.

/G

  • Medlem
  • 2003-01-02 18:50

Gambit: De flesta människor tycker nog att det är precis tvärt om. För att ta ett populärt exempel så är det ju inte offren vid förintelselägren som vill tysta ned nazisternas framfart. Låt sanningen tala, så kan folk förhoppningsvis bedöma vem som har rätt.

Nu tycker jag att det är förhållandevis oviktigt om man behåller kontroversiella inlägg eller inte. Jag går ju inte hit och söker efter "risism", eller "homo-fientlighet", utan saker som rör Macintosh.

När en tråd helt tas bort (inträffar väldigt sällan) är det sagt att moderatorn i fråga skall kontakta berörda personer vid sidan om och förklara varför han/hon tog bort den. Om inte detta görs, får ni hojta till.

Det blir heller inte så speciellt många att kontakta för moderatorn då personerna som "hettar till" brukar vara relativt få, i sammanhanget.

  • Medlem
  • 2003-01-02 20:40
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: cheesemac:
Jag har iofs hört att alla personer som inte passar in i 99mac´s stilmall; snäll, sosse, macfanatiker, mysig, vänlig, di-leva-wanna-be redan har dragit härifrån, ackiboa och bigmac är väl några av dem..

Du glömde cheesemac.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: patrick fridh:
Det är för mycket av raderade trådar, flyttningar, stängningar och "otillåtna åtgärder" här nu tycker jag. Varför får jag inte skapa en omröstning och varför får jag inte ändra mitt synliga namn? Jag kanske ångrat mig och inte vill visa mitt fullständiga namn? Och varför är det så in i bänken känsligt med politik? Ett forum handlar ju om rättigheten / möjligheten för dess deltagare att dela med sig av sina åsikter. Politik har att göra med mycket, det är oundvikligt att man snubblar på det ibland. Det ska väl inte vara så himla känsligt? Själv röstar jag på de som vinner...

Flyttningar: Om folk postade i rätt forum direkt skulle det aldrig behövas flyttas några trådar, men tyvärr är det inte så bra.

Stängningar: I enstaka fall tycker jag vissa stängningar skett lite förhastat, men för det mesta är de rätt rimliga stängningar. En tråd som spårar ur helt är ok att stänga. En tråd som tar upp något som redan diskuteras aktivt i en annan tråd ska förstås också stängas.

Raderingar: Jag kan hålla med om att i vissa fall är det bättre att låsa tråden istället för att radera den, då kan folk se hur en tråd spårat ur och vad som gör att en tråd anses som brott mot reglerna. Men de riktigt grova brotten ska förstås bort direkt (förtal, påhopp, uthägningar osv).

Ändra namn: Kan man inte ändra namn längre? I en tidigare tråd diskuterades nackdelarna med för flitiga namnbyten, där kan du läsa mer om detta.

Politik: Detta är lite uttjatat, gräv lite med sökfunktionen så kan du hitta hur många tidigare trådar som helst som diskuterar detta. Vissa personer är oerhört upprörda över att inte få diskutera politik på ett macforum, andra inser att var sak har sin plats och att ämnen som politik och religion lätt kan spåra ut och förstöra ett av grundmålen med 99mac: en trevlig stämning! Det många utmärkta forum på nätet för politiska diskussion och jag förstår inte varför folk inte ägnar sig åt dessa istället för att vara upprörda över att ett macforum inte tillåter det.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2003-01-02 22:16

Personligen upplever jag det som en alldeles lagom moderationsnivå här på 99mac.

Utifrån erfarenheter från andra svenska forum kan jag med bestämdhet säga att ett "Papperskorgs"-möte aldrig lär fungera riktigt bra (för att inte säga direkt dåligt). Det är av två skäl: folk kommer inte kunna hålla sig till Papperskorgen och utan "ta" tillbaka diskussionen ut i de andra forumsmötena och dessutom ger det en besk eftersmak att ha saker som egentligen borde tagits bort helt kvar till allmän beskådan.

I första hand bör man styra folk genom de publika reglerna, i andra hand genom "milt våld" i form av flytta på trådar, i tredje hand genom, låsning av tråd, i fjärde hand direkt ingrep i det aktuella inlägget. Vad man kan göra som moderator är att istället för att slänga hela tråden rensa (tömma) det inlägg som fick moderatorn att gripa, skriva en kort förklaring om att tråden härmed stängs och sedan låta resten vara om möjligt kvar fast som en låst tråd. Man kan som moderator även ta direkt kontakt med den som gjorde inlägget. Men det här är väl barnmat för folk som moderarar gissar jag.

Personligen föredrar jag forum där moderatorerna är aktiva och försöker se till att reglerna för just det forumet följs. Jag är emellanåt inne på forum som är mer anarkistiska i sin skötsel och det det leder ofelbart (såvitt jag kan se) till grova personpåhopp och metadiskussioner (diskussion om själv diskussionen).

Att hålla 99mac rent från Politik tror jag är en bra sak. Det finns vissa ämnen som tenderar att generera mycket prat och det är ju trots allt "99% mac" som gäller här?

De som skapade 99mac och som sköter om sajten strävar troligen efter ett visst stuk/känsla här. Som medlem så skall man självklart skriva inlägg om man har en avvikande åsikt men tycker man inte att man får gehör så är det till sist så att man alltid är välkommen att förverkliga sina ideer någon annanstans.

Att en moderator då och då kommer att göra fel, gå för hårt fram (eller även för löst) kommer oundvikligen hända igen. Och igen. Det sker varje hos oss alla, titta på era egna arbetsplatser, ni kan säkert hitta exempel.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2003-01-02 22:19

Tillägg: jag tycker det var ett bra inlägg av Patrik Fridh. Vill bara ha det sagt så det inte upplevs som att jag tycker skall bara skall le och vara glad fast man är ledsen.

  • Medlem
  • 2003-01-02 22:54

Trots goda intentioner kanske även moderatorerna ska ta till sig att det finns ett problem eftersom detta kommer upp till diskussion titt som tätt. Det finns ett mått av godtycke som en del (jag bland dem) finner irriterande. Tråden om en kommersialism-fri-dag (eller vad de nu var) var ok medan mitt "mot inlägg" Walk for Capitalism togs bort (något jag begärde ett klargörande av men aldrig fick). Sådana saker gör att det vore bra med ett lager av "blockade" trådar, tråkigt när åsikter försvinner helt i synnerhet när det stundtals sker arbiträrt.

Samtidigt finns det en uppsjö lätt koleriska inlägg (en hel del språkrelaterade) som jag tycker saknar sin plats här men jag har lärt mig bortse från dem (de modereras aldrig). Det tär mindre på själen att bry sig om väsentligheter än att hitta fel på världen, men som Tom Lehrer uttryckte saken ... if correctly viewed everything is lewd, I can tell you things about Peter Pan and Wizard of OZ there´s a dirty old man.

Det går att irritera sig på allt om man verkligen vill.

[ 03 Januari 2003, 00:02: Meddelandet ändrat av: Lukas ]

  • Medlem
  • Österåker
  • 2003-01-02 23:25

Här går det visst undan och man kan snabbt få äta upp det man säger verkar det som.

Nu har någon moderator tagit bort alla inlägg gjorda av användaren cheesemac (eller användaren i fråga kanske har raderats helt?). Personligen tycker jag att det är onödigt "våldsamt" hanterat. Finns det ingen möjlighet att helt enkelt bannlysa en medlem, dvs, låsa kontot och skriva en kort förklarande notis som svar på medlemmens sista inlägg (det som blev "droppen") vad som har hänt och varför? Att ta bort alla inlägg på detta sätt upplever jag själv som störande och leder dessutom till en inkonsekvens i de diskussiontrådar medlemmen delatagit.
(Med all respekt för att det kan finnas rent tekniska eller sociala orsaker till det nämnda ovan som jag inte känner till.)

Det beror på att användaren inte finns längre då det är en som är permanent bannlyst från 99mac.com som har en förmåga att inte ge upp.

[ 03 Januari 2003, 01:22: Meddelandet ändrat av: Christopher Anderton ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: stfm:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: cheesemac:
Jag har iofs hört att alla personer som inte passar in i 99mac´s stilmall; snäll, sosse, macfanatiker, mysig, vänlig, di-leva-wanna-be redan har dragit härifrån, ackiboa och bigmac är väl några av dem..

Du glömde cheesemac.

Fascinerande då cheesemac refererar till sig själv men ändå (var) kvar.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Lukas:
Trots goda intentioner kanske även moderatorerna ska ta till sig att det finns ett problem eftersom detta kommer upp till diskussion titt som tätt. Det finns ett mått av godtycke som en del (jag bland dem) finner irriterande. Tråden om en kommersialism-fri-dag (eller vad de nu var) var ok medan mitt "mot inlägg" Walk for Capitalism togs bort (något jag begärde ett klargörande av men aldrig fick). Sådana saker gör att det vore bra med ett lager av "blockade" trådar, tråkigt när åsikter försvinner helt i synnerhet när det stundtals sker arbiträrt.

Samtidigt finns det en uppsjö lätt koleriska inlägg (en hel del språkrelaterade) som jag tycker saknar sin plats här men jag har lärt mig bortse från dem (de modereras aldrig). Det tär mindre på själen att bry sig om väsentligheter än att hitta fel på världen, men som Tom Lehrer uttryckte saken ... if correctly viewed everything is lewd, I can tell you things about Peter Pan and Wizard of OZ there´s a dirty old man.

Det går att irritera sig på allt om man verkligen vill.

Det finns alltid saker att förbättra. Men handen på hjärtat. Varför är det 2-4 personer som alltid återkommer med samma klagomål? Men inga andra?

Jag vet bara själv hur jag moderarar. Har tagit kamp ett par gånger ang DVD rippning. Då en del har velat förbjuda det. Men så länge det inte är olagligt enligt domstol så får dom disskusionrna fortsätta.

En del disskusioner börjar inte med politik utan utmynnar eller rör vid ämnet. Men det är en skillnad mot att börja en tråd som har rent politiskt innehåll.

Om du ser saker och ting som bör modereras. Ta kontakt med forumets moderator. Allt behöver inte stängas, men dock styras upp.

/C - Moderator i Digital Ljud/Video

[ 03 Januari 2003, 01:30: Meddelandet ändrat av: Christopher Anderton ]

Bevaka tråden