Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden kring Leopardens nya dolda features

Tråden skapades och har fått 82 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-25 16:41

Nu börjar Leoparden ramla in med TNT i stugorna runtom i landet. Jag tänkte att vi kunde tipsa varandra om kända och okända nya grejer/features i systemet som man brukar hitta när nya versioner av Mac OS X släpps.

Jag får dock inte min förrän kl 18 imorgon så jag har inget att komma med än så länge...

Senast redigerat 2007-10-25 18:58

Är inte särskilt förtjust i nya (Apple TV-inspirerade) Front Row. Tycker Tigerversionen ser renare och elegantare ut, både när det gäller utseende och menystruktur. Jag stör mig dessutom på att fjärrkontrollsklick framåt och bakåt i filmer inte verkar bete sig konsekvent. Ibland hoppar den (som tidigare) exakt 30 sekunder, andra gånger över 2 minuter. Finns säkert någon logik bakom det, men jag har inte upptäckt det.

Ursprungligen av Hagelin:

Är inte särskilt förtjust i nya (Apple TV-inspirerade) Front Row. Tycker Tigerversionen ser renare och elegantare ut, både när det gäller utseende och menystruktur. Jag stör mig dessutom på att fjärrkontrollsklick framåt och bakåt i filmer inte verkar bete sig konsekvent. Ibland hoppar den (som tidigare) exakt 30 sekunder, andra gånger över 2 minuter. Finns säkert någon logik bakom det, men jag har inte upptäckt det.

Det absolut värsta, och som nästan får mig att återgå till Tiger, är att när man går ur en film och sedan återkommer, spelar den filmen från början. I tiger så har man ju möjligheten att välja att fortsätta från senaste positionen. Katastrof att den funktion är borttagen, om det nu inte är så att jag faktiskt har missat något?

Ursprungligen av nikmoz:

Det absolut värsta, och som nästan får mig att återgå till Tiger, är att när man går ur en film och sedan återkommer, spelar den filmen från början. I tiger så har man ju möjligheten att välja att fortsätta från senaste positionen. Katastrof att den funktion är borttagen, om det nu inte är så att jag faktiskt har missat något?

Det låter jättekonstigt.
Håller med om att det är om inte katastrof så åtminstone idiotiskt om den finessen är borta.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-25 17:56

Hagelin: Kan det vara så att hur långt den skippar beror på filmklippets längd? Typ att den skippar (max) 1% eller så?

Ursprungligen av Jogin:

Hagelin: Kan det vara så att hur långt den skippar beror på filmklippets längd? Typ att den skippar (max) 1% eller så?

Jag trodde det först, men det verkar inte vara så enkelt.

Jag har upplevt att den bara skippar 2 min i början av ett filmklipp - som f ö oftast råkar vara ungefär samma längd som "previously on..." brukar vara om man tittar på en tv-serie. Men låter lite väl, t o m för att vara Apple...

  • Medlem
  • Piteå
  • 2007-10-25 18:37

Front Row funkar inte med AirTunes längre har jag hört. Lyssnar man på en låt och startar Front Row ska tydligen låten man spelar i iTunes stoppas oxå.

Någon som kan bekräfta detta? Riktigt dåligt om det är sant.

Ursprungligen av etna:

Lyssnar man på en låt och startar Front Row ska tydligen låten man spelar i iTunes stoppas oxå.

Verkar stämma

Kollade lite mer noggrant på det, och det verkar som om du har rätt, Jogin.

TV-program (21 min): hoppar ca 1:00
TV-program (96 min): hoppar ca 4:40
Podcast (10 min): hoppar ca 0:30
Podcast (31 min): hoppar ca 1:30
Film (22 min): hoppar ca 1:00
Film (107 min): hoppar 5:20

Om man först pausar så hoppar den alltid 10 sekunder.

Senast redigerat 2007-10-25 18:59

för alla er som inte gillar nya 3d-docken rekomenderas nedan stående rad varmt

defaults write com.apple.dock no-glass -boolean YES

skriv bara in den i terminalen så är allt som vanligt, fast mycket bättre

Hagelin: Du tror inte det har med keyframes att göra? att den söker sig till den närmaste för att inte tappa sync mellan video och ljud?

martin wijk: hur återställer man det ifall det inte skulle falla en i smaken?

Ursprungligen av oprah_noodlemantra:

Hagelin: Du tror inte det har med keyframes att göra? att den söker sig till den närmaste för att inte tappa sync mellan video och ljud?

Nej, det tror jag inte, av den enkla anledningen att det, i alla fall hos mig, funkade utan problem i Tiger.

jag antar att man sätter boolean värdet till dess motsats dvs "NO"
följdaktligen borde det bli:

defaults write com.apple.dock no-glass -boolean NO

men jag är inte säker, eftersom att det faller mig smaken

lär väl inte tröja förrän typ cocktail eller tinkertool eller dylikt fixar det här åt en?

http://www.eternalstorms.at/utilities/2dornot2d/

Hittade just den där för dem som vill testa martin wijk's förslag att köra med en "2D" dock

Dolda och dolda, men här kommer lite nytt smågodis:http://www.macrumors.com/2007/10/25/mac-os-x-leopard-ships-to-customers-launch-t-shirt-photos-leopard-screenshots/

Inbyggd resize i Preview, andra sidan som syns i ikonen för flersidiga PDF:er är den faktiska andra sidan, genom hjälpmenyn kan man söka efter objekt i programets andra menyer (t.ex. bokmärken i Safari).

Skulle precis posta, tänkte att ingen annan har väl hunnit och så har Leftrustle redan postad MacRumors-länken, damn it! Nåja, jag får nöja mig med att rekommendera den, det var intressanta saker, sökbara menyer var häftigt.

Här är en annan artikel med en intressant sak jag inte läst om förut (min markering):

Apple not only consolidated file sharing options for Apple Filing Protocol (AFP), Samba (or SMB), and FTP into one place,but they added back folder sharing, a feature never seen in Mac OS X, even though it was widely used in Mac OS X 9 and releases before that.

Läs hela: Leopard Simplifies Sharing

Jag har en liten fråga: I Leopardguiden visas Quicklook-knappen i navigeringsfältet på en mapp direkt, men i min finns inte knappen? Jag måste använda kommando-Y eller den "smarta" knappen och sen välja "överblick" på filen.

Kan man lägga till knappen manuellt?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-26 10:09
Ursprungligen av Tobbe Sunesson:

Jag har en liten fråga: I Leopardguiden visas Quicklook-knappen i navigeringsfältet på en mapp direkt, men i min finns inte knappen? Jag måste använda kommando-Y eller den "smarta" knappen och sen välja "överblick" på filen.

Kan man lägga till knappen manuellt?

Jag vet ju inte eftersom jag inte sitter med Leoparden än men har du testat att högerklicka uppe i mappens verktygsrad och sedan välja "Anpassa verktygsfältet..."? Så annorlunda kan det inte vara...

Ursprungligen av rk:

Jag vet ju inte eftersom jag inte sitter med Leoparden än men har du testat att högerklicka uppe i mappens verktygsrad och sedan välja "Anpassa verktygsfältet..."? Så annorlunda kan det inte vara...

Helt rätt. Ibland är man ju inte så smart som man vill...
Tackar.

Det lustiga är att att den ligger i den förvalda uppsättningen, men den var inte förvald hos mig heller. Kanske beror på att preferenser ligger kvar från Tiger.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-26 11:23
Ursprungligen av Hagelin:

Det lustiga är att att den ligger i den förvalda uppsättningen, men den var inte förvald hos mig heller. Kanske beror på att preferenser ligger kvar från Tiger.

Ni som ha Leoparden - testa gärna att skapa ett gästkonto (som sedan raderas vid utloggning).
Finns Preview då som standard i verktygsfältet? Hur känns ett helt cleant konto jämfört med ens vanliga nedlusade konto? Hur mycket kan man styra över vad en gäst får göra? Är det som med vilken konto som helst? Etc, etc..

Med ett gästkonto borde man ju få den fullständiga uppenbarelse som Apple tänkt att man ska få när man startar en helt ny leopardmac.

Mer smånyheter från David Pogue: More Goodies in Apple’s New Operating System

Den här biten är intressant, kanske kan vara en Quicksilver-konkurrent:

* Three-keystroke application launcher. Spotlight, the Mac's "instant-search" feature, has always been a good way to find and open programs entirely from the keyboard. Press Command-Space bar to open the Search box, type the first couple letters of the program's name, wait for the search results, and hit Command-Enter, which opens the first item listed, which is usually the program you want.

The trouble is the "wait for the search results" part. Spotlight is not instantaneous; if your drive is full, it can take five or six seconds for the results menu to finish building.

But Spotlight has been rejiggered in Leopard. Now it displays the names of matching *programs* instantaneously, before Spotlight has built the rest of the menu of results. And a simple Enter is all that's necessary to open the first listed result (not Command-Enter). In all, finding and opening a certain program takes under one second.

Edit: Insåg att den här artikeln fanns med i en av MacRumors-artiklarna ovan. Men denna länk går direkt förbi registrering, så det är lite enklare.

Ja, Spotlight-menyn är imponerande snabb i Leopard i alla fall på en modern Mac. Att söka på nätverksvolymer verkar däremot inte snabbare än tidigare. Fick för mig att det också skulle bli bättre i Loparden. (?)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-26 17:35

Quick Look, bild från Apple's sida.

Titta noga på bilden. Ser ni att det är en väljare till vänster i quicklook-fönstret. En sådan vill jag också ha! Hur gör man, är frågan.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-26 21:26
Ursprungligen av desh:

Titta noga på bilden. Ser ni att det är en väljare till vänster i quicklook-fönstret. En sådan vill jag också ha! Hur gör man, är frågan.

Det ställer man man säkert in i programmet tänkte jag... Men det underliga är: Var är programmet? Det ska heta "Överblick" på svenska. Det finns inte heller något som heter Quicklook eller däromkring.

???

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-26 21:27
Ursprungligen av rk:

Det ställer man man säkert in i programmet tänkte jag... Men det underliga är: Var är programmet? Det ska heta "Överblick" på svenska. Det finns inte heller något som heter Quicklook eller däromkring.

???

Jag misstänker att Quicklook inte är en applikation, utan en funktion i Finder.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-26 21:34
Ursprungligen av Jogin:

Jag misstänker att Quicklook inte är en applikation, utan en funktion i Finder.

Spotlighta på "Överblick" och du finner:

"Överblick
Ett program som ger överblickar och förhandsvisningar. Ingår i Mac OS X 10.5 Leopard. Med programmet Överblick kan du överblicka dokument, bilder, filmer eller andra filer utan att öppna något annat program."

Ett program är det, men dolt verkar det som...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-26 23:39

Säga vad man vill om nya docken och nya menyraden men testa någon av de nya svart-vita bilderna som bakgrund med 3D-docken i nederkant. Vackert är bara förnamnet...!

Bevaka tråden