Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Knapp/ikon/genväg för att stänga av datorn

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-10-25 23:13

Jag håller på och anpassar min datorn för en liten kille (3.5 år). Jag vill att han ska klara av så mycket som möjligt själv.
Han kan starta datorn själv, hittar till film- och spelmappen. Stänga av en del program, filmer etc. DVD- och musik-CD startar av sig själva.
Kan starta Safari och kommer då till en startsida med ikoner. Kan Hem-knappen.
Börjat experimentera med Coverflow (?), välja saga/musik utifrån bilder.

Och så till min fråga.
Det mesta går som det ska. Men kan man göra en knapp/ikon/genväg eller liknande för att stänga av datorn? Välja Stäng av i Apple-menyn är just nu för komplicerat.
Tittade på Automator men den verkar fungera på ett helt annat sätt än min hjärna.

Testa med ett Applescript. Klistra in detta i Applescript-editorn och spara som program, kryssa för alternativet Run only. Sedan är det bara att lägga det i dockan eller på skrivbordet. När han clickar på det så stänger datorn av sig efter tio sekunder.

tell application "System Events"
	delay 10
	shut down
end tell --Söver datorn efter tio sekunder 
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-10-26 09:00

Perfekt, tackar så mycket.
Ska bara fixa en ny ikon.

Jag har nog lärt mig mer om användargränssnitt på detta än alla webbprojekt och böcker tillsammans.
Sverige verkar ha kommit långt. Myror i brallan klarar han helt och hållet själv men knappt nån av de utländska siterna: Pingu, Byggare Bob, Brum osv
Nu håller han på och lär farfar att använda datorn.

Nästa projekt är ett se om han kan styra Skype, iChat eller liknande själv. Då kan han ringa upp själv med video.

Ursprungligen av rundale:

Perfekt, tackar så mycket.
Ska bara fixa en ny ikon.

Jag har nog lärt mig mer om användargränssnitt på detta än alla webbprojekt och böcker tillsammans.
Sverige verkar ha kommit långt. Myror i brallan klarar han helt och hållet själv men knappt nån av de utländska siterna: Pingu, Byggare Bob, Brum osv
Nu håller han på och lär farfar att använda datorn.

Nästa projekt är ett se om han kan styra Skype, iChat eller liknande själv. Då kan han ringa upp själv med video.

Kul. Testa gärna så att scriptet funkar. Det är möjligen så att du måste gå in in Universal access i systeminställningarna och kryssa för en ruta där för att scriptet ska funka men jag är inte säker.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-14 10:45

En till som vill tacka - Funkar perfekt!

Med den permanent i dockan så är det bara ett klick och så stängs allt av
Nästan som när det fanns en knapp på tangentbordet för att stänga av datorn!

Tips på röd knapp-ikon
Image:Crystal Clear action exit.svg - Wikimedia Commons

Ett alternativ är att trycka på datorns startknapp och sedan retur för att bekräfta. Det är säkert lite mer komplicerat än att använda ovan nämnda och fullt fungerande manus.

Förr i tiden fanns den knappen även på Apples tangentbord. Satt längst bort i högra hörnet och gick att använda för att starta datorn, dock inte fågelholkarna och LC-modellerna som hade en strömbrytare på baksidan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-14 23:04
Ursprungligen av Marcus K:

...
Förr i tiden fanns den knappen även på Apples tangentbord. Satt längst bort i högra hörnet och gick att använda för att starta datorn, dock inte fågelholkarna och LC-modellerna som hade en strömbrytare på baksidan.

Those were the days my friend
We thought they'd never end
...

Numer söver jag min dator mest och jag försöker begränsa mitt musanvändande. Istället för att göra som Marcus ovan beskriver så trycker jag först Ctrl+Eject för att få upp avstängningsrutan och därefter tab till "Sleep" knappen där jag trycker mellanslag. Går säkert att lösa med A-script också men jag har inte ens tänkt på det. Det var ett tag sedan jag scriptade.

Vid avstängningsrutan behöver du inte ens stega till rätt knapp. Tryck bara på 's' för att gå i vila. 'r' för att starta om och esq för att avbryta.

Ursprungligen av Marcus K:

Vid avstängningsrutan behöver du inte ens stega till rätt knapp. Tryck bara på 's' för att gå i vila. 'r' för att starta om och esq för att avbryta.

Coolt, thx

1
Bevaka tråden