Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Får iMac 24" bättre bild av skärmkalibrering?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det nån som kalibrerat sin nyköpta Imac än? Hur upplevde ni att skillnaden blev och vad körde ni med för kalibreringsutrustning??

Är nära nu att beställa en Imac men skulle gärna vilja veta om den överhuvutaget är "kalibreringsbar"?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-08-29 12:14

Om du orkar vänta tills jag fått min imac, beställde den idag, så kommer jag testa att kalibrera den med en Eye-One Display II.

Får se då om det fungerar som det ska.

Ursprungligen av Sidde:

Om du orkar vänta tills jag fått min imac, beställde den idag, så kommer jag testa att kalibrera den med en Eye-One Display II.

Får se då om det fungerar som det ska.

Har du hunnit kalibrera skärmen än Sidde?

Har oxå fått min iMac 24" nu och funderar på om man ska köpa en kalibrator och i så fall vilken.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-09-25 12:31
Ursprungligen av nikonnicke:

Har du hunnit kalibrera skärmen än Sidde?

Har oxå fått min iMac 24" nu och funderar på om man ska köpa en kalibrator och i så fall vilken.

Tyvärr, jag hade helt glömt bort att säga till min far att ta med sig kalibratorn när han kom och kikade på min iMac. Till min nästa visit till Härnösand(Bor i Svall) borde jag kunna få med mig den tillbaka. Men har ingen som helst koll på när det blir.

Så jag kan inte säga om kalibratorn jag har tillgång till fungerar ännu.

Låter bra det Sidde. Nu ska vi bara se om man kan hålla sig borta ifrån "köp-knappen så länge

Nån som har erfarenhet så får ni gärna posta vad ni kommit fram till och din recension Sidde, väntar vi på med spänning!!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-26 16:37

De tre iMac 24" jag har haft hemma var omöjliga att kalibrera p.g.a. att vänstersidan var ungefär ett f-stopp ljusare än högersidan. Vitbalansen varierade också över skärmen. I mitt fall fick jag bäst resultat när jag kalibrerade högersidan.

/ Jacob

  • Medlem
  • Nordmaling
  • 2007-10-06 07:12

Kalibrerade min häromdagen. Visst går den att kalibrera och bilden blir bra mycket bättre. Men man kommer inte ifrån det som ja.jo säger. Vänstersidan är ljusare än högersidan (ca 2/3 f-stopp för mig) och vitbalansen varierar något över skärmen. Vet man om det och kollar efter det så är det märkbart, men för annat än väldigt färgkritiskt arbete är det i mitt tycke en riktigt bra skärm. Speciellt om man jämför med 20" som jag aldrig skulle kunna tänka mig att köpa pga skärmen.

Det låter ju bra THE att den blev bättre. Vad använde du för kalibreringsutrustning?

Min skärm är oxå ljusare på vänstersidan och efter att ha pratat med Apple skickar dom en ny. Frågan är om alla iMac 24" har detta problem för i så fall får väl man ta ställning till om man ska behålla den eller köpa något annat. Kan ju funka med en extern skärm till men 2 st 24" wide känns lite overkill. Väldigt synd för iMacen är klart den bästa dator jag haft någonsin förutom just skärmen då.

  • Medlem
  • Nordmaling
  • 2007-10-07 05:50

monacoOPTIX använde jag för kalibreringen.

Fick en ny iMac 24" i fredags, samma problem som den första med alldeles för ljus vänstersida på skärmen. Nu åker dom tillbaka båda två för gott. Nöjer mig med min nya Mbp 15" 2,2 istället och kommer köpa en bra extern skärm som man kan hårdvarukalibrera istället. Tror jag blir mer nöjd så.
Synd på imacen som för övrigt är en väldigt bra dator.

Nu har jag oxo kalibrerat min, men finns det inget sätt att få ner ljusstyrkan (utan att använda andrahandsprogramvara?)

Kalibrering skedde med en "Eye-One Display 2" och luminance settings visar ca 200 på minimi brightness, när jag har target satt på 120.

(ja, den är ljusare i vänster sida, men inte så mycket så det stör mej)

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-25 23:15
Ursprungligen av air:

(ja, den är ljusare i vänster sida, men inte så mycket så det stör mej)

Det skulle vara intressant att se en siffra i procent på hur många som fått en som är ljusare i ena kanten respektive dem som fått en bra skärm.

Lite nyfiken, eftersom jag inte har en aning om hur man gör..
Måste man ha en sådan manick som sitter på skärmen om man ska kalibrera skärmen??

Om du inte är riktigt bra på att känna igen exakta färgtoner med bara ögonen så behövs speciell utrustning för att kalibrera skärmen, ja

ok, så det går att göra lite på "känn"

Poängen var att det inte gör det

Visst, du kanske kan justera skärmen till att ha lite mer riktiga färger, men att kalibrera den tror jag väldigt få lyckas med att göra utan utrustning.

  • Medlem
  • 2007-11-04 12:28

Det är å andra sidan bättre att använda ett manuellt profileringsverktyg än ett automatiskt som inte är riktigt bra. Min erfarenhet är att de för ett par tusen inte är bättre än mina ögon på de skärmar jag har. Har man en extremt bra skärm, och en väldigt bra kalibreringsutrustning, är skillnaden säkert märkbar. Dessutom är ju ganska många män lite färgblinda.

Jag tycker den inbyggda i OS X funkar bra, eller så kan man testa Supercal.

1
Bevaka tråden