Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

20" 2.4Ghz iMac Alu hänger sig

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, har haft problem med min nya dator två dagar i rad..
Den kan gå hur bra som helst och plötligt bara hänga sig. Det går inte att göra någonting utom att röra på musmarkören. Inte ens högerklicka..
Däremot går allt annat vidare som vanligt, t.ex musik via AirTunes samt flash-reklamer på hemsidor i bakgrunden.

Löses endast via tvingad omstart genom att hålla in power-button.
Någon som vet vad problemet kan vara?

http://www.macworld.com/news/2007/10/04/imac/index.php

“A small number of iMac users have made us aware that a recent software update issued by Apple can sometimes cause their iMacs to freeze, requiring them to restart their iMac,”

“We are tracking down the root cause of this bug, and will issue a software update which corrects it as soon as we can — most likely later this month,”

Jag glömde nämna att jag undvikit den senaste Security Update.. 2007-007 Version 1.0 närmare bestämt..
Det känns dock som att det är någon form av mjukvarufel, så jag hoppas att det löser sig utan att jag behöver skicka tillbaka datorn.

Det är precis som Rickard A säger ett känt problem, verkar ha med grafikkortsfirmwaren att göra. Min blev märkbart bättre efter firmwareuppgraderingen som kom för ungefär en månad sedan, men det händer med någon veckas mellanrum att den fryser. Apple verkar jobba för fullt med att fixa problemet, så det borde komma en ny firmwareuppgradering om inte alltför lång tid.

Så trevligt.
Du syftar alltså på uppdateringen som jag nämnde ovan?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-26 09:43

har du installerat alla updates som du får via programuppdatering? Om inte, gör det, dom hjälper sannolikt, särskilt firmware upgraden.

  • Medlem
  • Dals-Ed
  • 2007-10-26 22:42

Jag har beställt en iMac 2.4 20" och är lite orolig över att så många rapporter kommit in angående problemet. Jag har också funderat lite på om det verkligen är ett mjukvarufel. Det går att konstatera att 1) endast en del datorer drabbas 2) andelen datorer som drabbas är högre än vad som kan förklaras med måndagsexemplar (vilket också bekräftas av Apple) samt att 3) samtliga datorer av denna modell använder samma mjukvara.

Utifrån detta så verkar det enda rimliga alternativet vara att ett hårdvarufel existerar på en andel av iMac:arna. Eller kan någon förklara dessa påståenden tillsammans utan att blanda in hårdvarufaktorer?

Hälsn. Samuel

Jag har en iMac 24" Alu och har haft stora problem med den när jag spelar spel. Nu spelar jag bara world of warcraft men det hänger sig till synes helt random. Ibland efter 4 minuter, ibland efter 3 timmar. jag ringde apple support igår, efter 40 minuter i kö kom jag fram och killen tyckte jag skulle resetta pram och starta om den i felsäkert läge. Det har inte hjälpt tyvärr och han bekräftade inte att det var något fel med drivrutinerna som jag läst om och förklarade att jag läst om. Dock var det inte ok att byta ut hela datorn. Konstigt och dåligt tycker jag. Trode Leopard skulle funka bättre men det gör det inte heller

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-27 16:08

iMac Software Update 1.1 gör problemen värre än vad de redan är. Håll er till 1.0 och vänta på 1.2 innan ni kör in den.

1
Bevaka tråden