Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Speedbumpad" MacBook i november?

Tråden skapades och har fått 90 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Think Secret har publicerat rykten om en lätt förbättrad MacBook i november:

ThinkSecret reports that Apple is set to introduce new MacBook updates soon after the release of Mac OS X Leopard (10.5). Leopard is rumored to be launched on October 26th, and the rumor site expects the new MacBooks to be in the hands of consumers "by the first half of November, if not sooner."

According to their sources, the MacBook update will be a relatively modest update, and simply bump processor speeds. It's unknown if the new MacBooks will adopt the Santa Rosa architecture that adopted by the MacBook Pros in June. ThinkSecret also believes this will be the last Apple hardware revision before the holidays.

MacRumors: New MacBooks by November?

Detta går alltså stick i stäv med rykten om en helt ny MacBook som florerat (därav att jag postar detta i en egen tråd och inte i tråden för ny slimmad MacBook).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-09 21:36

Jag som hade hoppats på en slimmad MacBook, men men den som lever får se. Men när den uppgraderade MacBooken kommer jag slå till, även om den inte är mindre eller mer slimmad.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-09 22:39

Bäst att det inte kommer nåt för häftigt, hämtade min blackbook tidigare idag

Ärligt talat så ser jag inte några "wow" uppgraderingar just nu, man kan inte låta hårdvara sno Leopards åska som de säger i amerikat...

mvh
b0bben

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-10-10 00:40

Glöm inte heller att presenationen av Leopards nya funktioner på Apples hemsida demonstreras på just en MacBook i videon. Kanske kan det betyda att vi får Leopard och nya MacBooks på samma gång? Och förbättrad SDK för iPhone som one more thing.

Ursprungligen av boris91:

Kanske kan det betyda att vi får Leopard och nya MacBooks på samma gång?

Det tror jag inte händer. Jag tror Leopard lansering är helt skild från hårdvara. Och förresten, du tror ju inte på MacBook i november, eller hur?

Ursprungligen av boris91:

Och förbättrad SDK för iPhone som one more thing.

Önskedröm. Inte en chans att det händer.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-10-25 15:20
Ursprungligen av Adrian B:

Önskedröm. Inte en chans att det händer.

På tal om MacBook trodde jag att det skulle bli en tyst uppdatering, speedbump, av specifikationerna. DVD-brännare skulle ju lätt kunna tillkomma då.

Men vi får ju se hur det blir imorgon.

Ursprungligen av boris91:

Bara ett förtydligande: Jag menade att en SDK inte kommer att presenteras av Jobs som en One More Thing i samband med Leopard och MacBook eftersom jag var helt säker på att Leopard skulle lanseras separat från annan hårdvara eller iPhone-grejer.

Ursprungligen av boris91:

Glöm inte heller att presenationen av Leopards nya funktioner på Apples hemsida demonstreras på just en MacBook i videon. Kanske kan det betyda att vi får Leopard och nya MacBooks på samma gång? Och förbättrad SDK för iPhone som one more thing.

Nya gajden till Leopard körs på iMac. Jag tror att Apple skiftar vilken maskin de använder över tid och att det inte har något att göra med kommande produktlanseringar. Det är möjligen "efterförsäljning" som styr. Att Apple förra gången vill pusha för MacBook och nu vill föra fram iMac, bägge maskiner som finns i det aktuella sortimentet. När Apple vill föra fram en produkt som inte finns till försäljning använder de mässor/WWDC eller special events. Jag tror inte att Apple säger "one more thing" den 26:e, men det kan förstås inte uteslutas.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-10-20 17:43
Ursprungligen av Sven-ErikOlsson:

Nya gajden till Leopard körs på iMac. Jag tror att Apple skiftar vilken maskin de använder över tid och att det inte har något att göra med kommande produktlanseringar. Det är möjligen "efterförsäljning" som styr. Att Apple förra gången vill pusha för MacBook och nu vill föra fram iMac, bägge maskiner som finns i det aktuella sortimentet. När Apple vill föra fram en produkt som inte finns till försäljning använder de mässor/WWDC eller special events. Jag tror inte att Apple säger "one more thing" den 26:e, men det kan förstås inte uteslutas.

Den som kom igår körs på iMac, men dom enskilda funktionerna visades upp på MacBook förut. Dessa verkar dock inte vara kvar längre..

Jag undrar om Griffin eller vem som nu är tillverkare av hårddsiken i iMac-guiden fick betala för uppmärksamheten. Man zoomade faktiskt in i loggan.

Senast redigerat 2007-10-25 15:17

Blir ju ingen jul utan Santa (Rosa) för mig. Vad ska jag ta mig till?

Jag tycker att det låter rimligt med en speedbump av MacBook inom närmaste månaden. Dels säljer den bra och julhandeln står för dörren, dels har Apple historiskt sett brukar komma med en speedbump av såväl iBook som MacBook kring oktober/november. Jag skulle bli förvånad om den inte kommit senast den första december.

  • Medlem
  • Motala
  • 2007-10-10 14:55

Jag skiter i snabbare processorer. Det jag vill ha är ett något snabbare grafikkort!! Processorn är helt overkill redan som den är nu, GRAFIKKORTET MÅSTE UPPDATERAS!!
Varför, varför, varför kan inte Apple bara peta in ett något fetare grafikkort i burken?!
Santa Rosa och ett något mer vässat grafikkort än kassa Intel GMA 950 på fnuttiga 64Mb, som dessutom delar sitt minne med ramminnet!
Jag måste ha en Macbook snart, men jag vill faen inte ha ett GMA950

Senast redigerat 2007-10-10 15:14
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-10 19:19

Vad tror ni om priset, en prissänkning är väl inte helt omöjlig. Är det någon som har koll på hur priset har utvecklat sig rent historiskt?

Ursprungligen av widde:

Jag skiter i snabbare processorer. Det jag vill ha är ett något snabbare grafikkort!! Processorn är helt overkill redan som den är nu, GRAFIKKORTET MÅSTE UPPDATERAS!!
Varför, varför, varför kan inte Apple bara peta in ett något fetare grafikkort i burken?!
Santa Rosa och ett något mer vässat grafikkort än kassa Intel GMA 950 på fnuttiga 64Mb, som dessutom delar sitt minne med ramminnet!
Jag måste ha en Macbook snart, men jag vill faen inte ha ett GMA950

Jag tänker mest på att Santa tillåter 4 GB RAM.. GMA950 funkar ju bra om man inte spelar.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-10-18 18:13
Ursprungligen av Redglittercoffin:

Jag tänker mest på att Santa tillåter 4 GB RAM.

Vad är det mer för skillnad mellan dagens processor och den "kommande" Santa Rosan prestandamessigt....

  • Medlem
  • Motala
  • 2007-10-19 14:08

Kan de inte bara stoppa i ett Intel X3000 istället iaf .. Allt är ju bättre än GMA 950.
Jag vill ha någon form av prestandaboost i grafikkretsen innan jag köper, men jag måste tyvärr ha en ny bärbar snart för min som jag har nu är så dålig att jag knappt kan använda den till alldagliga uppgifter ..

Ursprungligen av Lazon:

Vad är det mer för skillnad mellan dagens processor och den "kommande" Santa Rosan prestandamessigt....

Santa Rosa är inte en processor. Det är en hårdvaruplattform som inkluderar styrchip för moderkortet, grafikkort, WLAN och lite annat smått och gott. Skillnaden i minneskapacitet har att göra med olika kontrollchip för minnet mellan chipseten.

Intel kör med en marknadsföring gör det svårt för många att hålla isär just chipset och processor. Väldigt dumt.

Just nu har MacBook en processor som kallas Merom och tillverkas med 65nm-teknik. I början av nästan år lär Intel börja skeppa processorer under namnet Penryn som bygger på en kompaktare och svalare 45nm teknik.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-10-25 17:22
Ursprungligen av Redglittercoffin:

Santa Rosa är inte en processor. Det är en hårdvaruplattform som inkluderar styrchip för moderkortet, grafikkort, WLAN och lite annat smått och gott. Skillnaden i minneskapacitet har att göra med olika kontrollchip för minnet mellan chipseten.

Intel kör med en marknadsföring gör det svårt för många att hålla isär just chipset och processor. Väldigt dumt.

Just nu har MacBook en processor som kallas Merom och tillverkas med 65nm-teknik. I början av nästan år lär Intel börja skeppa processorer under namnet Penryn som bygger på en kompaktare och svalare 45nm teknik.

Tack för infon.... Detta känns ju värt att vänta på:)

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-10-10 21:37

Priset brukar ju sänkas med några hundra kronor varje gång mot att det kommer fler funktioner till exempel, (1gb minne i alla modeller, förbättrade processorer och hårddiskar). Jag tror på inbyggd DVD-brännare i alla modeller av bärbara åtminstone till slutet av året.

Ursprungligen av boris91:

Jag tror på inbyggd DVD-brännare i alla modeller av bärbara åtminstone till slutet av året.

Hur får du ihop det med det här:

Ursprungligen av boris91:

Inget nytt kommer förrän MacWorld.

Ja, inte för jag är på väg att köpa en ny dator själv, men det känns som att Santa Rosa borde ha en given plats i en ny MB, även om den bara är "speedbumpad" i övrigt.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-10-17 21:53

Kraftigare grafikkrets kommer leda till sämre batteritid, därför föredrar jag att de inte uppdaterar grafiken. Nuvarande grafikkrets fungerar utmärkt om man inte spelar.

Ursprungligen av joakimo:

Kraftigare grafikkrets kommer leda till sämre batteritid, därför föredrar jag att de inte uppdaterar grafiken. Nuvarande grafikkrets fungerar utmärkt om man inte spelar.

Njae, det är inte helt sant. Nuvarande grafik är verkligen klen samtidigt som Apple aktivt jobbar på att lägga ut allt mer arbete på grafikkretsarna och grafikminnet, så du har nytta av det i hela OS:et. Och vissa program, som t.ex. Aperture, förlitar sig starkt på ett bra grafikkort och mycket grafikminne. Har du dagens MacBook-lösning har du inte ens ett separat grafikminne utan det kannibaliserar på det vanliga minnet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-17 23:02

Jag behöver verkligen en laptop så jag hade stora förhoppningar om att det skulle komma nån ny slimmad version av MacBook innan året är slut.

Köper nog inte en speedbumpad version utan väntar hellre till det kommer en helt ny modell.
Hoppas bara inte att det dröjer för länge.. :/

Hur ser det ut generellt med Macbook/Macbook Pro:s status i produktcykeln? Sambon flyger till Staterna om ett par veckor och jag är ju lite sugen på att gå Pro. Och med dollarn så låg som den är är det många sköna tusenlappar att spara.

Ursprungligen av denjohan:

Hur ser det ut generellt med Macbook/Macbook Pro:s status i produktcykeln?

Kolla in MacRumors Buyer's Guide, där har du datum för lanseringar och genomsnittlig tid mellan uppdateringar. Det är förstås bara en fingervisning, Apple följer det inte alltid och Apple är i händerna på komponenttillverkarna (t.ex. är det ingen idé att uppdatera MBP om inte Intel har någon ny processor ute). Men det är ändå en bra startpunkt.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-24 17:46

Någon som vet något ytterligare på detta rykte?

Ursprungligen av Insane:

Någon som vet något ytterligare på detta rykte?

Nope, det har varit tyst så vitt jag vet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-27 21:46

Hej, det är första gången jag skriver på detta forum. Jag sitter och funderar på hur jag ska komma in i macvärlden. Frågan är hur jag skall gå till väga för att få så mycket som möjligt av mina pengar. I dagens läge sitter jag på en hemmabyggd barbone på 2,26ghz och en 250gb bärbar hårddisk. Tanken är att jag behöver en bärbar dator som kommer "hålla sig" så länge som möjligt. Är student om det påverkar pris. Är USA köp ett bra alternativ?

Jag hoppas på många bra svar

Köp en iBook så fort de släpper en ny version av den, så har du en dator som räcker ett tag.

USA köp kan funka, men tänk på att tangentbordet är annorlunda.

Bevaka tråden