Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ska vi höja kraven för språket för 99.se?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu skriver jag detta som irriterad medlem, vore intressant att höra vad ni tycker. Det börjar bli allt fler trådar, rubriker och inlägg som är grovt felstavade och som är skrivna som chatinlägg - en grov form av talspråk.

Dels gör det svårt att läsa trådar och dels blir indexeringen av trådarna blir fel för framtida sökningar. Det största problemet är att jag blir så trött på det att jag inte orkar läsa och svara på frågorna...och DET är ett ENORMT problem för då faller hela sajten på sikt.

För min del skulle jag gärna höja ribban, vad tycker du?

Exempel (klippt från trådar om iPhone):

Grymt men som sakt, shake controll, någon som vet om det går att fixa till iPhone, ingen aning om det är coolt, men kan ju vara coolish att testa

Labyrint är rusktigt grymt, känslan är helt otrolig, OCh folk blir galna
men min skärm blinkar däremot när jag använder det :s vet inet varför.. är det så för er?

nej inte för dig men för perrie för det är ju drf det itne funkar för mig, har kollat med min vän å alllllt

orka gmail detta gäller hotmail ffs

Min iphone funkar kanon, oftast!..
men inte alltid, förutom att den är seg till sms och bilder ibland så slocknar skärmen och blir fucked up i nån minut eler så måste jag starta om telefonen!..
Någon vet varför? vad jag kan göra?

Förlåt att jag frågar ! men! Jag orkar inte läsa så jätte mkt, är lite krasslig.. men är så F-rbaannat nyfiken på om det har kommit något sätt så man kan uppdatera sin hackade telefon till 1.1.1 ?

MEN AAHG

ni är ju för "dumma"

Navizon funkar ju .. men 1 mil fel minst.. och det vill man ju inte.. och det trådlösa internet.. helst inte?!

Vorde det inte möjligt för en telemast att känna av var jag är exakt?
borde det itne gå att fixa någon lösning så? att man kollar var man är och sen att det funkar som navizon men utan trådlöst internet? men så att man kan se var man är?

Nokia 95..
funkar inte dens GPS bra?
har inte hört någonting om det alls..

Jag röstade typiskt svenskt på Nja.
Visst irriterar jag mig på den dåliga svenskan och jag ska villigt erkänna att jag ändrar rubriker med 's och sär skrivningar.
Men samtidigt känner jag mig konservativ och ska vi börja med detta så måste vi många gånger skriva om hela inlägg och trådar.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-10-25 09:07

I det stora hela håller jag med.

De är än så länge i minoritet, men vissa inlägg måste jag läsa mer än två gånger för att ens förstå vad som menas.

Ett ännu större problem tycker jag är rubriksättningen. Främst att den är otydlig och ogenomtänkt. Rubriker som "Hjälp!", "Värsta grejen!" eller "Hur göra?" är fullkomligt meningslösa, och säger ingenting om vad det handlar om. Således läser jag inte tråden. Ofta leder det till att en moderator får gå in och skriva en vettig rubrik.

Hur man ska göra för att komma till rätta med problemet vet jag inte riktigt. De som har svårt med det skrivna språket kommer antagligen inte bli bättre av att man ändrar reglerna. Men jag tror även att det finns en hel del som inte ens anstränger sig.

Ja, visst hade det varit välkommet med en liten höjning av språk-ribban.

Men det finns saker som är värre, tycker jag:

- Att ingen söker innan de ställer frågor. Samma fråga kommer upp så många gånger - ibland är det t.o.m flera gånger i samma tråd.

- Att väldigt många lämnar alldeles för lite information när de ställer frågor. Typ "Hjälp! Min Firefox kraschar. Vad kan det vara?" eller "Min Mac startar inte. Varför?" Det krävs alltid en massa motfrågor innan man ens vet vad frågan egentligen gäller

- Att det kommer alldeles för många frågor där de hade fått svar mycket snabbare om de hade googlat eller kontaktat butiken/leverantören/tillverkaren direkt. Dvs folk som är så lata att de vill att någon på forumet ska göra sök-jobbet åt dem.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2007-10-25 09:11

Håller med Martin fullständigt. Om folk inte har den respekten för mig som mottagare av deras meddelande att de orkar skriva bra svenska så bryr jag mig inte om att svara eller ens läsa vad det är de vill.

Tyvärr så är det nog svårt att göra något åt det. Skall man börja radera dåligt skrivna inlägg? Bannlysa användare som framhärdar i att skriva felaktigt?

Orsaken är nog dels slarv men också en, som jag uppfattar det, bristfällig undervisning i skolan. Vidare så kanske inte alla har gått i den svenska skolan hela sin uppväxt, allt fler av oss har delar av eller t.o.m. hela sin uppväxt i något annat land. Dessutom förändras språket hela tiden - även om jag precis som Martin att det går för lång avseende det skrivna ordet här på forumet. Chat är en sak. Ett sådant här forum något annat.

Tillägg: Hur ser man skillnad på att någon slarvar för att personen är slö och någon som gör fel för att han eller hon helt enkelt inte har tillräckliga språkkunskaper? Hur hårt skall man slå ner på fel?

Alla är vi människor. Det måste väl fortfarande få vara skillnad på rent slarv - och stavfel? Jag håller med Björnström men hur ska man (rent praktiskt) rensa upp i skrifterna? Är själv språkpolis(!) och tycker ovårdat språk är ett gissel (särskilt sär-stav-ning-ar)! Samtidigt är svordomar inte heller något önskvärt på ett seriöst forum. Att uttrycka ironi eller sarkasm är också svårt på Internet (i skriftlig form). Något som med säkerhet bidrar till att medlemmar - ibland - missförstår varandra och osämja uppstår.

Jag känner att det är så mycket jag vill svara på i den här frågan - men just nu kan jag inte samla tankarna. Återkommer.

  • Medlem
  • 2007-10-25 09:23

Ja, jag håller i stort sett med Martin.

He he, nu är ju inte den här tråden så gammal. Men det känns lite typiskt att det är "gamla rävar" som regaerar och svarar i den här tråden och inte dom det berör.
Men med lite tur kanske vi får lite "pözz" och "kjamiz" lite senare i den här tråden.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-10-25 09:45

Det här önskade man att det fanns en lösing på. Fanns det så skulle man nog kunna komma med i nästa Nobelpris-nominering.

Det är helt enkelt inte lätt. Vi ser nu (förmodligen enligt min teori) samma tjejer/killar som har haft det svårare i skolan med både det lästa och skrivna ordet. Det som skiljer sig från förut är att det var inte så många som såg dom - det var i princip bara i skolan som dom skrev. Nu, däremot, så skriver dom så mycket dom orkar. För det är fler som läser vad dom vill säga. Det är också enklare än tidigare, för jag gissar att papper & penna var inte deras närmsta vän. Men det fanns fortfarande ord och tankar i deras huvuden som skulle ut.

Så vad gör vi? Strunta eller mangla? Jag säger coacha. Dom utvecklar sig fortfarande i sin takt, men vi kan ge dom både morötter och draghjälp. Dom växer. Vi växer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-25 10:10
Ursprungligen av frazze:

Så vad gör vi? Strunta eller mangla? Jag säger coacha. Dom utvecklar sig fortfarande i sin takt, men vi kan ge dom både morötter och draghjälp. Dom växer. Vi växer.

Jag håller med. Frågan är bara vems jobb det är. Om jag som medlem och forumanvändare påpekar språkbrister får jag sura kommentarer över det, om jag skriver slarvigt - eller bara på en nivå en bit under vad som anses vara korrekt skolsvenska - får jag kommentarer på det. Hur påpekar man språkliga brister på ett coachande sätt utan att trampa på skribentens - eller hennes advokaters - tår? Hur gör man det flera gånger utan att verka tjatig? Till och med en vänlig fras som "Kan du vara snäll och försöka..." känns slitet och i värsta fall mästrande, eller vad säger ni?

Kanske kan vi som svarar bemöda oss med att skriva sakligt och någorlunda korrekt även på slarvigt skrivna frågor och hoppas att stilen påverkar frågeställaren.

Jag är generellt för ett försök att höja nivån, både med tanke på de tekniska fördelarna med indexering och sökning och med tanke på att de underlättar för mig som läsare och motpart i diskussioner. Jag tror dock inte att en regeländring påverkar språkbruket på forumet mer än en fis i rymden.

"Ja" - men jag är också "språknazist" inser jag. Man kan kräva att folk gör sitt bästa, men man får ha respekt för folk med dyslexi och dylikt. Det är inte riktigt lika villkor för alla.

  • Medlem
  • 2007-10-25 09:56

Visst vore det trevligt, jag föredrar helt klart ett bra språkbruk.

Men, hur genomför man det på ett bra sätt?

Jag tycker frazze slog huvudet på spiken. För att komma runt problemet bör vi hjälpa dem som skriver så kallat sämre. Det kan göras på många sätt, dels genom påpekanden om att inlägget är svårförståeligt eller illa skrivet. Kanske moderatorerna kan lägga in en knapp så att de kan anmäla sådana inlägg. En anmälan som skickar iväg ett PM till användaren om att inlägget inte är i linje med 99macs "språkpolicy" och som innehåller nämnda språkpolicy eller en länk till densamma. Med andra ord, istället för att slå dem på fingrarna med en bildlig linjal så ger vi dem en chans att göra om och göra rätt.

Detta förutsätter naturligtvis att sheriffen och hans underlydande sätter sig ner och skriver en sådan policy, eller riktlinjer om de önskar vara mindre drakoniska, men det kanske vore på sin plats?

Ett bra riktmärke som en engelsk kamrat beskrev en gång är att man bör se ett forum (i nämnda fallet var det en epostlista med ett dryga tusen medlemmar) som ett auditorium, en föreläsning, och inte som ett krogbås eller en bardisk. Alltså att man skulle skriva om sådant som vara av intresse för många och skriva om det på ett koncist, klart och vettigt sätt. I korthet, att tänka igenom två saker innan man postade, är detta intressant och har jag formulerat mig korrekt, klart och koncist?

Stavfel och särskrivningar, som är det som verkar retat upp de flesta, hamnar dock lite vid sidan av här, det är i min mening rent tekniska frågor, då de flesta av oss här, faktiskt inte har någon annan ursäkt än slarv om vi stavar fel då vi har stavningskontroller att tillgå. Jag slarvar själv ofta då jag skriver genom att skriva för fort och slinta på tangenterna och inte minst trycka på fel tangenter, men det fixar jag alltid (nästan) till innan jag trycker igenom inlägget.

Jag tycker likt många andra om att läsa välformulerade texter och har svårt för chat-liknande inlägg.
Tycker trots det att det är viktigt att påpekanden om detta görs på ett bra sätt.

Några synpunkter.

Ett. Målgruppsanpassade webbsidor och situationsbaserade tjänster. Ett av grundproblemen är (något tillspetsat) att yngre amatörskribenter som dels inte har del av 99mac-kulturen, och dels har bråttom, lider av panik över ditt eller datt ska skriva texter som sedan ska läsas av slösurfande medelålders män som dels har gjort 99mac till sitt lilla egna krypin och oftare njuter av att läsa Paul Verlaine och Rubén Darío än de chattar i FaceBookliknande-tjänster.

Visst är det väl okej att man hasplar ur sig en svordom om ens nya dyra, fina apparat av någon anledning är död och det förstås råkar vara bråttom med något just då?

Två. Det är viktigt att komma ihåg att när en medlem beskriver sitt problem på ett annat sätt än vad den (kanske) tjugo år äldre moderatorn skulle göra och moderatorn då ändrar rubrik eller dylikt så omöjliggör den personen också en sökning med samma söktermer som ursprungligen användes i inlägget.

Det kan förstås resultera i att de enda som hittar de ursprungliga trådarna är äldre herrar, medan de som använder ett annat språk inte hittar och då startar en ny tråd.

Samma sak med att rätta till stva-fel. Precis som stav-felen är viktiga för en normal SEO-konsult så gör de också att de som söker efter ett svårstavat ord hittar åtminstone en tråd om hon använder samma stavningsmetodik som den som tidigare stavade fel.

Tre. Upplevelsen av språket är subjektiv. Alltså. Stavfel och särskrivningar ser väl många. Själv roar jag mig ofta med att stapla satser ovanpå varandra. Det kan nog många tycka är jobbigt och göra att mina inlägg blir konstiga och svårlästa. Var ska man sätta gränsen? För vissa av oss så är bristen på versalisering och interpunktion något som förstör rytmen och tonen i språket mer än "chat-språk". Själv tycker jag exempelvis att många skiljetecken efter varandra och uteslutningstecken mitt i en text stör mer än om någon särskriver något enstaka ord här eller där.

Fyra. Något som är värre än felaktig meningsuppbyggnad och särskrivningar är ju alla som skriver vad som helst utan att lägga ner lite möda på att formulera sig väl och lyfta fram sitt budskap. Det är trots allt innehållet och inte formen som räknas. Ibland önskar man, som någon sa någon gång, att vissa inlägg hellre postades på 99gallimatias.se

Fem. Skälen till att språket är uruselt kan vara fler och andra än att det är en slashas som sitter bakom tangentbordet. Folk som inte har svenska som sitt förstaspråk, som har något kognitivt handikapp eller dylikt. Det är sen inte alla förunnat att kunna uttrycka sig tjusigt eller korrekt.

Sex. Själv tycker jag ofta det är mycket värre med språkpoliser än med det som polisen upprörs över. Polisen stör tråden mer än det han påpekar och gör också ofta att stämningen i tråden sänks ner mot nollpunkten.

Jag tar ett exempel från några veckor sedan då Leonardo surnade till på att en (förmodar jag) något yngre medlem inte uppfattade hans språkliga pekpinneskämt.

Ursprungligen av thevil:
Ursprungligen av leonardo:

Om Du ska tillrättavisa mig, så får Du allt läsa på först - Du frågar "vart ...", men vill veta "var ...". Även i svenska språket är det skillnad på riktning och belägenhet.

Fast i många språk är det inte alls någon skillnad. Where are you now?/Where have you gone?, Où es-tu maintenant?/Où es-tu allé? Som du ser används samma ord i båda fallen i både engelskan och franskan. I norskan används hvor för både vart och var. Dessutom finns det faktiskt en hel hög med adverb som används både för riktning och befintlighet även i svenskan. Exempelvis någonstans.

Eftersom vi skriver i ett forum på nätet 2007 och inte kommunicerar via telegram 1934 så kommer många av oss att använda talspråk. Och inte ens du kan väl ha undgått att notera att i talspråk är "vart" accepterat som uttryck för både riktning och befintlighet?

Genom att språkpolisa över struntsaker så gör du avståndet eller motviljan inför att skriva större för de personer som inte behärskar språket lika brilljant som du. Det finns exempel på dyslektiker som knappt vågar fråga pga dylika påpekanden. Visst är vi väl överens om att någons åsikter, tankar och frågor överväger eventuella formuleringsförmågor?

Får jag föreslå att du antingen byter från språkpolis till brasklappslisa, skickar dina pikar och påpekanden i PM till berörd person eller istället skapar en egen tråd där vi oroade kan uttrycka vår förtvivlan över ungdomens förfall och språkets förtvining, atrofi och oundvikliga framtida katastrof?

Självklart är det fint att vårda språket och självklart ska man fråga om man inte förstår vad någon skriver, men inte ska man behöva skriva som Gunnar Ekelöf för att tordas fråga om vägledning för en osäker unix-väg-beskrivning?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-10-25 10:19

Det är nog väldigt sällan jag stött på nån text som jag inte har förstått på detta forum (99musik för det mesta) förutom de mest tekniknördiga snacken som är över min kunskapsnivå inom ämnet.

Tycker inte att vi har problem på musikdelen med det iaf, där känns det mer som att folk skriver skevt för att förstärka sin "karaktär" eftersom det är ett forum så är det ju mer personligt med talspårk och blaj.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-25 10:19

Ja, men NEJ!

Jag instämmer i kritiken, men tycker snarare att trådar som förblir obesvarade på grund av dåligt språkbruk helt enkelt får förbli obesvarade. Att sätta några språkkrav på webbplatsen ser jag som något av en diskriminering och totalt otillåtet att genomföra, även om jag själv kan vara lite av en språkpolis ibland.

Det finns de som inte ser självklarheter som att 'respekt' inte stavas 'respeckt', m.m. Denna form av språkbruk tycker jag att vi har alltför lite överseende med; tillrättavisa gärna, men alltför ofta hackas dessa personer på istället.

Sedan kan vi ju även ponera att vi genomför något sånt här... skulle lokala uttryck vara dåligt språkbruk? Jag själv påpekade för kanske ett år sedan att "nyligt" (som tydligen är något lokalt för "nyligen" uppe i norr) användes ganska frekvent av vissa admins här på webbplatsen. Detta kan säkert få mig att läsa om meningen ett antal gånger.

Svenska språket utvecklas och utökas hela tiden, varför begränsa sig? Visst kan även jag störa mig på uttryck som 'LOL', 'lr' och liknande, men det är något vi får stå ut med om vi inte vill stöta bort vissa användargrupper från forumet.

Ursprungligen av Timber:

Att sätta några språkkrav på webbplatsen ser jag som något av en diskriminering och totalt otillåtet att genomföra, även om jag själv kan vara lite av en språkpolis ibland.

Visst kan även jag störa mig på uttryck som 'LOL', 'lr' och liknande, men det är något vi får stå ut med om vi inte vill stöta bort vissa användargrupper från forumet.

Självklart har vi möjlighet att välja vilken nivå vi vill ha på forumet både i form av språk och "nivå" på diskussionerna, tror inte du tänkte efter när du skrev det där. Sekundäreffekten av att säga "allt är tillåtet - vi har inga ambitioner på varken nivå eller språk" blir att vi tappar fokus och kvalitet.

Då tappar vi våra mest kunniga medlemmar som inte längre får utbyte av sajten - och DÅ har vi riktigt stora problem.

Jag stoppar diskussionen tillfälligt för att förtydliga ämnet. Tror vissa missuppfattade vad jag menade nämligen - problemet är inte så omfattande som det verkar i tråden ovan - jag har några specifika exempel.

Samlar på mig lite exempel just nu...se mitt första inlägg.

Jag tycker att både Frazze och Mattias H har jättebra åsikter för övrigt ovan

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2007-10-25 10:56

Håller med Sheriffens, röstade ja. Jag tycker att det många gånger är väldigt svårt att läsa inlägg på grund av många stavfel och förkortningar. Så bråttom kan det väl inte vara att man inte kan skriva ut orden och korrekturläsa sina inlägg? Gör man det får vi bort uppenbara slarvfel och missade tangenttryckningar.

Frazze har väldigt rätt.
För att vi inte ska anses elitistiska måste vi börja agera lärare.
Vill vi det? Vilka krav ställer det inte på oss moderatorer?
Ska vi börja med det här kommer det inte finnas utrymme för våra egna personliga tolkningar vad det gäller språket.
Det blir SAOL och Svensk Grammatik som gäller. Bara springa och köpa.

Inför en supportavdelning (minska antalet forum - slå ihop alla forum av supportkaraktär till ett, eller några få).

Styr upp supportforumet genom att ämnet sätts med en kombination av olika rullgardinsmenyer där användaren får ange t.ex. hårdvara, systemversion och typ av problem.

Det skulle ge ämnen som "Kan inte skriva ut, Adobe Photoshop (iBook G3 800 MHz, Mac OS X 10.4)" istället för "Varför???!!!!"

I själva inläggsrutan kan du också lägga upp en text i punktform med tips på hur inlägget bör formuleras.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-10-25 11:17

Hej!
Jag röstade JA. Vill man att den som läser ens inlägg ska förstå måste man också se till att man är tydlig. Det ankommer på den som skriver att göra sig förstådd vilket man blir om man använder korrekt stavning och inte använder ord som inte förstås av alla. Det finns alla kategorier av människor som läser inläggen här och eftersom man som "skrivare" inte kan se vem som läser måste man vara tydlig och korrekt.

Jag läser inte inlägg som är slarvigt skrivna eller dåligt utformade avseende utformadet, d.v.s uppdelade i stycken och annat som underlättar läsandet. Det finns bra rättstavningsprogram att använda. Jag använder ofta Excalibur när jag skriver på engelska för att finna eventuella stavfel. Den har ett lätt klipp- och klistragränsnitt.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-10-25 11:19

Men det är enkelt att lösa:

1. Inför inträdesprov. För att vi ska få rätt folk tycker jag att endast de som behärskar svenskan på minst VG-nivå (gymnasiet) ska godkännas.

2. För att slippa svordomar och ovårdat språk är mitt förslag att man tillsammans med ansökan för registreringen också bifogar referenser från anständigt folk såsom frimurare, pingstpastorer och Siewert Öholm.

3. Banna samtliga som dristar sig att använda ironi. Det fungerar inte på nätet och det blir bara dålig stämning.

Mycket bra är redan sagt i tråden. Lite av det jag säger kommer att repetera tidigare inlägg.

Jag kan själv störa mig otroligt på dåligt språk om jag tror att det beror på slarv och det rycker i språkpolisnerven varje gång. Själv skriver jag förstås fel ibland också, men jag gör en ansträngning att korrläsa det jag skriver och jag försöker verkligen få saker och ting rätt redan första gången. De som av ren lättja har ett riktigt dåligt språk tycker jag är dåliga medborgare i vårt forum precis som de som inte ens gör att försök att söka före man postar en fråga.

MEN. Vi vet inte alltid när det är lättja och när det är ett handikapp, eller t.ex. någon med begränsade svenskakunskaper pga av annat modersmål. Och detta faktum har gjort att man helt enkelt inte kan gå in och klaga på dålig svenska som man vill.

Vi har haft liknande debatter sedan starten 2001 och konsensus brukar bli att man inte ska vara språkpolis eftersom det inte tillför diskussionen något (och riskerar massa OT-snack) och eftersom vi inte vet förutsättningarna hos skribenten. Jag har agerat efter den tanken sedan dess.

Ett undantag är rubriker som vi kontinuerligt rättar eftersom de är så viktiga. En rättad rubrik hänger inte heller ut någon, vi gör det i tysthet. Ibland stör det folk, speciellt när misstag begås av moderatorer, men generellt sett tror jag det är till nytta för alla.

Om vi kunde få lata slarvare att skriva bättre språk så är jag 110 procent för det, men inte på bekostnad av att de som har legitima problem med språket.

En annan aspekt som inte direkt är språkrelaterad men ändå har att göra med skrivandet är hur folk gör när dom svarar på inlägg med citat. Jag kan verkligen störa mig på de som citerar fem spaltmeter inlägg bara för att de inte orkar rensa ut det viktiga i citatet. För allas skulle bli allting så mycket bättre med friserade citat av långa inlägg som tar ut det väsentliga. Och så har vi det här med att inte ange källa, men jag tror jag skrivit tillräckligt nu...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-10-25 11:30
Ursprungligen av Adrian B:

MEN. Vi vet inte alltid när det är lättja och när det är ett handikapp, eller t.ex. någon med begränsade svenskakunskaper pga av annat modersmål. Och detta faktum har gjort att man helt enkelt inte kan gå in och klaga på dålig svenska som man vill.

Vi har haft liknande debatter sedan starten 2001 och konsensus brukar bli att man inte ska vara språkpolis eftersom det inte tillför diskussionen något (och riskerar massa OT-snack) och eftersom vi inte vet förutsättningarna hos skribenten. Jag har agerat efter den tanken sedan dess.

Ett undantag är rubriker som vi kontinuerligt rättar eftersom de är så viktiga. En rättad rubrik hänger inte heller ut någon, vi gör det i tysthet. Ibland stör det folk, speciellt när misstag begås av moderatorer, men generellt sett tror jag det är till nytta för alla.

Om vi kunde få lata slarvare att skriva bättre språk så är jag 110 procent för det, men inte på bekostnad av att de som har legitima problem med språket.

Ett mycket bra inlägg. En policy jag hoppas att forumet behåller, åtminstone på 99musik.

Varför inte integrera en rättstavningstjänst? Finns ju på en del forum.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-10-25 11:50

Jag vägrar benhårt att sjunka ner i dekadensen - jag har lovat mig själv att förrakta särskrivning i resten av mitt liv. Felstavningar, svordomar och könsord rör mig inte i ryggen - men särskrivning...jag osäkrar mitt vapen...
Död åt särskrivning!
Hallelujah!

Några läste inte mitt exempel ovan och drog helt egna (överdrivna) slutsatser om vad jag menade med denna tråd.

Jag tycker Adrian satte huvudet på spiken!

1
Bevaka tråden