Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken nätverksdisk för Time Machine?

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag funderar på att uppgradera våra backup system till att använda Time Machine framöver. Och då skulle jag vilja ha en bra nätverksdisk att skicka backuperna till, 500 Gbyte minimum.

Är det någon som har några erfarenheter med de billigare nätverksdisklösningarna som finns? Till exempel LaCie Ethernet Disk Mini 500GB. En LaCie Ethernet Disk 1 TB ser ju vackert ut, men inte en chans att jag skall ha en Embedded Windows XP hos mig. La Cie Ethernet Big Disk 1000GB klagar folk på att den är slö.

Andra förslag upp till 2000-8000 kr vore intressant att få höra om. Eller helt andra lösningar.

  • Medlem
  • 2007-10-20 03:11

Synology har intressanta NAS-enheter. http://synology.com
407-modellen har en funktion så att du kan byta ut, uppgradera eller lägga till en disk under drift.
Du kan enkelt köra webbserver, mailserver, printserver, etc på dessa enheter.
Administreras via ett webbgränssnitt. Stabila och snabba. Perfekt för det lilla kontoret?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-10-20 11:47

Western Digital MyBook World Edition (finns med 500 GB, 750 GB, 1 TB eller 1,5 TB utrymme) kan kanske vara ett alternativ. Det är i varje fall det som jag funderar på.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2009-04-17 09:01
Ursprungligen av Gunnar B:

Western Digital MyBook World Edition (finns med 500 GB, 750 GB, 1 TB eller 1,5 TB utrymme) kan kanske vara ett alternativ. Det är i varje fall det som jag funderar på.

Skippa denna!

Den disken var precis jättehögljudd. Sen så fungerar det inte via nätverket att använda den som TC-disk, då den inte har UPNP- stöd.

/G

Western Digital MyBook World Edition kommentarer från användare på Endgadget. En review från ExtremeTech. MyBook World Edition II med 2 TB.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-10-20 15:34

Jag har en LaCie Ethernet Disk Mini 500GB sedan en tid. Jag har gjort en sparseimage i HFS+ som monteras automatiskt på alla mina burkar vid uppstart/inloggning.
På detta sätt blir allt rappt, stabilt och inga filnamnsproblem.
Denna backar upp automatiskt varje natt kl. 03:00 med hjälp av systeminställningars uppväckningsinställning och Personal BackUp X som kör ett script då.
Allt spinner fint. Klockrent. Den är förvånansvärt tyst också. Den står i bokhyllan och funkar även som mediadisk med iTunesbiblioteket och filmer.

Jo, denna disk blir min Time Machine-disk.

Senast redigerat 2007-10-20 15:58
Ursprungligen av mjg:

Jag har en LaCie Ethernet Disk Mini 500GB sedan en tid. Jag har gjort en sparseimage i HFS+ som monteras automatiskt...

Kan man formattera Lacies Ethernet disk i HFS+?
Trodde man var hänvisad till att formattera i FAT32 på nätverksdisk.

Hej,

jag hade också tänkt använda min QNAP TS-109 för nätverksbackup med Time Machine. Men när jag läser om funktionerna i Time Machine talar de hela tiden om en lokalt ansluten USB-disk, är det bara en förenkling för medelkonsumenten eller???

Det står att "Time Machine requires an additional hard drive (sold separately)." i det finstilta ( http://www.apple.com/macosx/techspecs/ ). Då menar dom alltså även en "additional hard drive" på lokalt nät alltså???

Ursprungligen av anders5737:

Hej,

jag hade också tänkt använda min QNAP TS-109 för nätverksbackup med Time Machine. Men när jag läser om funktionerna i Time Machine talar de hela tiden om en lokalt ansluten USB-disk, är det bara en förenkling för medelkonsumenten eller???

Det står att "Time Machine requires an additional hard drive (sold separately)." i det finstilta ( http://www.apple.com/macosx/techspecs/ ). Då menar dom alltså även en "additional hard drive" på lokalt nät alltså???

OK det var den första negativa överraskningen med nyinstallerade Leoparden!

Min QNAP nätverksdisk går INTE att använda för Time Machine. Den dyker helt enkelt inte upp i TimeMachine lista över drivar och Googlar man lite ( http://forum.qnap.com/phpbb2/viewtopic.php?p=3641&sid=8e425bb8665cab07a442570e0e32774f ) och kollar i denna tråd så verkar det som det krävs antingen Apples HPS på lokal disk eller Apples nätverksdrivar (via Airport)!

Urk.

"Apple confirmed it: no backing up with Time Machine over the drives you have connected via USB to your Airport Extreme. Also, no Time Machine backups to SMB shares -- AFP network shares only. Again, yes, Time Machine can back up over the network, but ONLY to AFP shares, ok?''"
http://www.engadget.com/2007/10/25/weve-got-leopard-what-do-you-want-to-know/

Gällande Airport så verkar det eventuellt finnas en lösning
http://forums.macrumors.com/showpost.php?p=4387985&postcount=50

Ursprungligen av Mikael S:

"Apple confirmed it: no backing up with Time Machine over the drives you have connected via USB to your Airport Extreme. Also, no Time Machine backups to SMB shares -- AFP network shares only. Again, yes, Time Machine can back up over the network, but ONLY to AFP shares, ok?''"
http://www.engadget.com/2007/10/25/weve-got-leopard-what-do-you-want-to-know/

Detta borde ju betyda att en nätverksansluten hårddisk som stöder AFP, t ex denna som jag tänkt köpa, borde fungera med Time Machine. Eller?

Ursprungligen av Mikael S:

"Apple confirmed it: no backing up with Time Machine over the drives you have connected via USB to your Airport Extreme. Also, no Time Machine backups to SMB shares -- AFP network shares only. Again, yes, Time Machine can back up over the network, but ONLY to AFP shares, ok?''"
http://www.engadget.com/2007/10/25/weve-got-leopard-what-do-you-want-to-know/

Gällande Airport så verkar det eventuellt finnas en lösning
http://forums.macrumors.com/showpost.php?p=4387985&postcount=50

Ja, det här är ju tråkigt. Jag varit riktigt peppad på att köpa en ny airport extreme just för att kunna köra TM så smidigt som möjligt med en MacBook. Nu vet jag inte hur jag ska göra riktigt. Blir väl till att köpa en större hårddisk till det gamla goa FW-kabinettet och en låååång FW-kabel.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-10-22 01:16

Det spelar ingen roll vad det är för drive, bara det är en annan hårddsik än den OS X bootas från.

Hmmmm, undrar om detta på Wikipedia är en missuppfattning, det verkar ganska dumt om så vore fallet:

Citat:

(Time Machine) can only be backed up to network drives if they are being hosted by another computer running Leopard (including Leopard Server). Further, the volume needs to be formatted with the Mac OS extended file system, with journaling enabled.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2007-10-22 10:36
Ursprungligen av bjelkeman:

Hmmmm, undrar om detta på Wikipedia är en missuppfattning, det verkar ganska dumt om så vore fallet:

Det är nog ingen missuppfattning, i varje fall inte om man ska tro artikel på appleinsider (http://www.appleinsider.com/articles/07/10/12/road_to_mac_os_x_leopard_time_machine.html), specifikt längs ner på sidan 2: "[...], Time Machine does something new and different that actually required Apple to make changes to the underlying Mac file system, HFS+. The new change is referred to multi-links, which are similar to "hard links" common to Unix users [...].", samt mitt på sidan 3: "Apple actually designed the multi-links in HFS+ primarily to support Time Machine. Unlike other Unix or Linux distros, Mac OS X's multi-links support hard linking to both files and directories. Creating multiple hard links to directories is outlined in the official POSIX specification for Unix, but is rarely supported because the use of multiple hard links for directories is dangerously powerful."

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-25 07:52
Citat:

... Creating multiple hard links to directories is outlined in the official POSIX specification for Unix, but is rarely supported..."

Ska man vara riktigt petig är inte detta helt korrekt. Om man gör $ ls -la i terminalen så är siffran i andra kolumnen antalet hårda länkar till filen i fråga. Notera att just directories alltid har mer än en hård länk. Detta beror på att varje directory som skapas innehåller två hårda länkar, "." och ".." som pekar på directoryt självt respektive ovanliggande directory.

Däremot brukar man inte stödja att användare fritt får skapa eller ta bort hårda länkar till directories, eftersom man kan skapa kaos. (Tänk dig att någon pekar om "." eller ".." !)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-25 12:26

Undrar om Time Machine fungerar med hårddisk delad via Airport Extreme.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2007-10-25 16:37
Ursprungligen av mirydh:

Undrar om Time Machine fungerar med hårddisk delad via Airport Extreme.

Från den ovan citerade artikeln (http://www.appleinsider.com/articles/07/10/12/road_to_mac_os_x_leopard_time_machine.html), näst sista stycket på sista sidan:

[...] is also designed to work with shared network drives, such as Apple's shared disks served up by the new Airport Extreme base station."

Min gissning är att det krävs HFS+. Med hjälp av en sparseimage (eller vanliga disk image) så fungerar det förhoppningsvis till vilken disk som helst

Det verkar som det måste vara AFP delade diskar på.en Leopard maskin, och det skullle vara för att tidigare AFP/HFS+ implementeringar inte stödjer "hårda länkar" på.det sätt som krävs för Time Machine. Man kanske kan använda en "non-sparse image" på vilken nätverksdisk som helst, men det har jag inte sett någon absolut bekräftelse av ännu.

Mer diskussion på.Ars: http://episteme.arstechnica.com/eve/forums/a/tpc/f/8300945231/m/589003897831/p/1

Som det ser ut just nu så vore det nog bäst att skaffa en begagnad Mac Mini och en 500 Gbyte disk om man inte vill vänta.

(Hade tänkt att använda en gammal Cube, men den går det inte att installera Leopard på förståss... duh)

Senast redigerat 2007-10-28 14:56

Jag har en PowerMac G4 MDD som jag haft som filserver, med fyra hårddiskar. Problemet är att nätdelen på den har gått åt skogen, och jag får punga ut med minst 1000 spänn för en ny. Då kan jag ändå inte bekräfta att inte logikkortet också gått i samma veva. Så jag kan antingen hoppas på att det bara är nätdelen som gått sönder, lägga ut tusen spänn och vara tillbaka på banan, eller kasta ut tusen spänn om det visar sig att även logikkortet gått sönder. Det alternativ jag tänkte då var att köpa en 1 TB LaCie nätverksdisk. Trist att det inte fungerar, vi får hoppas att Apple rättar till det snarast.

NDAS-diskar borde ju fungera eftersom de uppträder som en lokalt ansluten disk, när väl Ximeta kommer med drivrutiner som fungerar med Leopard. Det är i alla fall vad jag tänkt använda.

Testade detta i terminalen

defaults write com.apple.systempreferences TMShowUnsupportedNetworkVolumes 1

Vilket då visar mina nätverksdiskar(AFP) i Time Machine.
Najs!

Jo, men då frågar man sig, vad förlorar du då.när du inte har hårda länkar till mappar? För det måste vara (en del av) det som gör att icke Leopart AFP diskar inte är stödda ännu. Tar backuppen mer plats? Det finns en anledning (tror jag) att denna del inte är påslagen i TimeMachine just nu. Att använda icke färdig backup programvara till sina backuper tror jag personligen inte är speciellt bra.

Ursprungligen av bjelkeman:

Jo, men då frågar man sig, vad förlorar du då.när du inte har hårda länkar till mappar? För det måste vara (en del av) det som gör att icke Leopart AFP diskar inte är stödda ännu. Tar backuppen mer plats? Det finns en anledning (tror jag) att denna del inte är påslagen i TimeMachine just nu. Att använda icke färdig backup programvara till sina backuper tror jag personligen inte är speciellt bra.

TimeMachine över nätverk använder sej alltid av en sparseimage, vare sej du delar en nätverksdisk från en annan mac (med leopard som är supported), eller om du kör till en smb disk. Dvs, hårda länkar tll mappar kan användas iallafall!

Jag håller med dej om att det inte känns riktigt bra att använda detta för backup. Det finns antagligen en orsak till att Apple valt att stänga av möjligheten i detta skede. (Ändå använder jag detta själv för att ha en "up-to-date" kopia av min hårdskiva på en gammal linux burk. Viktiga filer kör jag även separat backup på.

Time Machine genom Air Port?

Är det någon som vet om det går att göra backup automatiskt via Time Machine genom att ansluta en hårddisk mot en Airport? Så när man öppnar datorn gör den sitt jobb...vore ju toppen om det gick . Har någon testat!?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-11-12 22:36
Ursprungligen av PatrikLarsson:

Är det någon som vet om det går att göra backup automatiskt via Time Machine genom att ansluta en hårddisk mot en Airport? Så när man öppnar datorn gör den sitt jobb...vore ju toppen om det gick . Har någon testat!?

Ja, kolla affeee77s inlägg lite högre upp i tråden.
Det här ska du skriva in i terminalen för att få fram nätverksdiskar:

defaults write com.apple.systempreferences TMShowUnsupportedNetworkVolumes 1

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-13 00:06
Ursprungligen av boris91:

Ja, kolla affeee77s inlägg lite högre upp i tråden.
Det här ska du skriva in i terminalen för att få fram nätverksdiskar:

defaults write com.apple.systempreferences TMShowUnsupportedNetworkVolumes 1

Man får dock inte fram den disk som är ansluten via usb på detta sätt. Eller är det jag som bara är dum?

Bevaka tråden