Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Äldre tråd: 99mac byter forumprogramvara

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .

99mac använder UBB 6.4 - en forumprogramvara ifrån Infopop. Nu planerar vi inför framtiden och tittar på andra forumprogramvaror.

UBB 6.4 fungerar väldigt bra för oss och vi har integrerat flera icke-standard-funktioner för få det forum vi använder idag.

Tyvärr så finns det nackdelar med nuvarande programvara, den bygger inte på en SQL-databas utan på en enorm mängd filer. Varje diskussion blir som en textfil på serverns hårddisk. Och varje forumlista består alltså av en massa småfiler ihopslagna.

När forumet växer och blir så stort som 99mac så krävs det en väldigt snabb server för att orka när vi har många besökare. Dessutom blir sökfunktionaliteten ganska begränsad när man inte använder en databas.

Jag har tittat på andra forumalternativ men tänkte fråga er medlemmar om tips & kommentarer. Det är väl främst vBulletin 3.0 jag siktar mot, men även UBB.threads 6.3 eller PhpBB kan väl vara ok.

Några vikiga funktioner som måste finnas:

- Import av befintliga diskussioner & medlemmar ifrån UBB.classic 6.4

- "Dagens aktiva diskussioner" som verkligen visar diskussioner och inte inlägg (listan blir ju sååå lång)

- Automatisk export av diskussioner, inlägg osv till XML 0.92 (för 99mac.app)

Naturligtvis är listan längre än så här men det är några saker som är väldigt viktiga för medlemmarna.

Jag tycker också den här UBB suger, den har inga direkt outstanding funktioner, dagens aktiva diskussioner uppdateras väldigt sporadiskt, när jag går in i en diskussion hoppar safari till längst ner på sidan och sökfunktionen är ju inte världens snabbaste?

En idé:
Egentligen är det inte speciellt svårt att själv skriva en forumsajt, och jag tror det skulle kunna vara ett kul projekt för 99macs programmerare att sätta tänderna i. Dela upp projektet på tusen delprojekt som den som vill och är med i utvecklingsgruppen kan sätta tänderna i... Jag tror att man tämligen snabbt skulle kunna ha ett fungerande forum uppe, om än inte med alla funktioner för smileys, bilder och liknande som vi har idag i första skedet, men det är ju inget som är speciellt avancerat egentligen. Sen skulle man kanske kunna sälja forumet vidare

$$$

Detta är ett förslag och det är kanske inte det mest realistiska med tanke på att det finns en mängd färdiga fora "där ute" att bara ladda hem. Men för maximal kontroll över koden och möjlighet att implementera smarta och coola lösningar kan det vara en väg.

Det är inte kul att söka från modem i dagens läge...

Om det finns folk som kan tänka sig att bygga en site ifrån scratch med den funktionalitet vi behöver - och fortsatta uppdateringar framöver - med vår budget så...

Det finns en fördel med att ha ett etablerat system - det blir lättare för nya medlemmar att känna igen sig.

  • Oregistrerad
  • 2003-03-04 11:32
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: scooterbabe:
Egentligen är det inte speciellt svårt att själv skriva en forumsajt, och jag tror det skulle kunna vara ett kul projekt för 99macs programmerare att sätta tänderna i. Dela upp projektet på tusen delprojekt som den som vill och är med i utvecklingsgruppen kan sätta tänderna i... Jag tror att man tämligen snabbt skulle kunna ha ett fungerande forum uppe, om än inte med alla funktioner för smileys, bilder och liknande som vi har idag i första skedet, men det är ju inget som är speciellt avancerat egentligen. Sen skulle man kanske kunna sälja forumet vidare

$$$...

... Men för maximal kontroll över koden och möjlighet att implementera smarta och coola lösningar kan det vara en väg.

Låter som en plan för ett forum som aldrig kommer att fungera. Bra med idéer, men det viktigaste är ju att budskapet kommer fram. Inte på vilket sätt eller med vilken cool feature man gör det
Fördelen med "köpeprogramvara" är att det kan fungera här och nu. Jag lägger gärna 99 spänn extra på att sponsra ett inköp.

Jag tror att det är knepigare än man tror att bygga ett eget forum. Det finns redan idag så många som lagt så mycket tid på att bygga olika forum att vi nog kan hitta ett som fungerar som vi vill ha det. Om det är nån enstaka funktion som inte stämmer så kan man ju hacka om den funktionen istället.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
- "Dagens aktiva diskussioner" som verkligen visar diskussioner och inte inlägg (listan blir ju sååå lång)

Jag gillar faktiskt dagens variant där man ser en bit av inlägget. Det är så man avgör om det är värt att klicka på länken eller inte.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Adrian B:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
- "Dagens aktiva diskussioner" som verkligen visar diskussioner och inte inlägg (listan blir ju sååå lång)

Jag gillar faktiskt dagens variant där man ser en bit av inlägget. Det är så man avgör om det är värt att klicka på länken eller inte.

Jo, det gör jag också. Men på t ex UBB.threads visar man alla nya inlägg (inte diskussioner) så då blir det ju 25 sidor per dygn...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-04 12:21

UBB 6.4.0 funkar väl bra. Det finns väl ingen anledning att ändra eller ens uppgradera ett system som fungerar felfritt?

Jag har grejat lite med phpBB 2.0 och visst, det är rätt läckert, fungerar på Windows 2000 och Linux (och säkert Mac OS X Server om man vill) och finns dessutom färdigöversatt till svenska, men det har diverse irriterande småbuggar.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-03-04 12:32

YabbSE tycker jag är ett ganska trevligt forum.
Enkelt att sätta upp, baserat på php och mysql.
Dock vet jag inte om det har alla funktioner som ni är ute efter, och jag har bara satt upp ett ytterst litet forum med det, så jag vet inte hur det hanterar hög belastning.
Men det är säkert värt att ta en titt på - www.yabbse.org.
Förresten är det ju gratis också...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-03-04 14:33
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Jo, det gör jag också. Men på t ex UBB.threads visar man alla nya inlägg (inte diskussioner) så då blir det ju 25 sidor per dygn...

Håller med. Det där låter inte alls kul. En annan grej som jag inte gillade med UBB.threads var just threadsen, dvs att varje inlägg knoppades av i en egen tråd, men det kanske går att stänga av?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mondo65:
UBB 6.4.0 funkar väl bra. Det finns väl ingen anledning att ändra eller ens uppgradera ett system som fungerar felfritt?

Söksystemets stora begränsningar och det faktum att det handlar om filer och inte en riktig datbas får nog räknas som anledning.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Adrian B:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
- "Dagens aktiva diskussioner" som verkligen visar diskussioner och inte inlägg (listan blir ju sååå lång)

Jag gillar faktiskt dagens variant där man ser en bit av inlägget. Det är så man avgör om det är värt att klicka på länken eller inte.

Jo, det gör jag också. Men på t ex UBB.threads visar man alla nya inlägg (inte diskussioner) så då blir det ju 25 sidor per dygn...

Aha, jag läste det som om du syftade på det nuvarande dagens aktiva. Då är jag med.

Personligen tycker jag om UBB, dock är ju sökningen inte världens bästa och uppenbarligen är belastningen på servern hög med det system som UBB använder idag.

Utöver UBB har jag bara testat PhpBB under längre perioder, vilket verkar ha en rätt stor användarbas och fungera schysst.

[ 05. mars 2003, 12:32: Meddelandet ändrat av: Patrik Skulski ]

När det gäller att byta forum för en så pass stor site som 99mac så spelar inte priset så stor roll. Om forumet kostar 1000kr/5000kr/10.000kr så går det att motivera. Börjar vi snacka $10.000 så krävs det ju väldigt stora fördelar för att man ens ska kunna tänka på det.

Fördelarna med att använda en SQL-baserat forumprogramvara blir att sidan troligen klarar fler besökare och att vi kan knyta medlemskapet till fler tjänster.

  • Oregistrerad
  • 2003-03-05 15:38

Jag har erfarenheter från phpBB, och vad jag erfar så är phpBB enkelt att installera och sköta, dessutom är det rappt och mySQL-drivet (vilket gör att det inte är så svårt att implementera de funktioner du saknar i grundversionen). Ett annat plus är det att det finns importverktyg från UBB, även om jag inte testat dessa.

Sen är ju phpBB open source också..

/Fredrik, supporter av phpBB

Forum för $10.000? Får man med ett halvt kilo guld och 100 personer som permanent surfar forumet och skriver superba inlägg?

Tycker att det funkar hyfsat i nuläget. Det som behövs är att forumet är databasbaserat till skillnad mot i nuläget. Det snabbar upp och gör implementation av roliga lösningar mycket enklare.

Kolla detta forum, det är super bra!!! Bra funktioner, mycket "macvänligt" och jag tror att det är gratis (vet ej om det är det för alla).

http://www.invisionboard.com/switch/

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Samuel J:
Kolla detta forum, det är super bra!!! Bra funktioner, mycket "macvänligt" och jag tror att det är gratis (vet ej om det är det för alla).

http://www.invisionboard.com/switch/

Jag skulle just tipsa om det. jag har inte hunnit kolla det så noga men jag gillar verkligen assistenten. Och maken till enkel installation har jag inte sett bland databas-kopplade php-skript.
Jag kör ett litet forum på lokal servern och administrerar och moderar mina diskussioner med mig själv!
nu tror jag att jag ska ha en omröstning om intelligentaste inlägget eller möjligen trevligaste medlemmen...

jag har lite svårt att hitta svensk språk-pack till invisionboard som inte är en exe-fil dock.

Invisionboard kostar $99 i fullversion.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: William WM:
Invisionboard kostar $99 i fullversion.

Det är väl inga slantar i sammanhanget. Dessutom har jag för mig att det enda som skiljer fullversionen från snikversionen är att man i snikversionen måste ha kvar allehanda banners och hänvisningar till invisionboard.com

Citat:

citera: Full License - $ 99.00 one time fee
This license options allows you to download and use Invision Power Board with no restrictions. You are also granted the right to remove all the powered by and copyright messages the software outputs on your pages with this license.

Restricted License - $ 0.00 (free)
The restrictions placed on this license do not permit you to remove the copyright and powered by messages which the software outputs on your page. However, you can use Invision Power Board for free under this option.

mvh david (som hittat den svenska språkpatchen nu)

Som ivrig /. läsare måste jag fråga om inte SlashCode skulle vara bra?

Jag älskar att man kan moderera upp och ner bra respektive dåliga inlägg. En tråd med flera hundra inlägg kan snabbt läsas in genom att bara välja att se de inlägg med högst betyg.

Frågan är om vi nu vill ha betyg på medlemmar och inlägg? Personligen tycker jag inte om det.

Betyg behöver inte sättas på medlemmar, bara på inlägg. Kan du motivera vad det är för fel på betygsatta inlägg?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Force9:
Som ivrig /. läsare måste jag fråga om inte SlashCode skulle vara bra?

Håller fullständigt med! Slashdot modellen är lysande och passar på forum med många inlägg.

Ciryon

  • Oregistrerad
  • 2003-03-07 20:26

(Med risk att bli bannad)

Om det är någon som vill skrämma Martin så säg är det bara att föreslå att han köper licens för macnytt forumkoden. Patric säljer väl lösningar om jag inte minns fel =).

Ärligt talat macnytt har faktiskt väldigt fin sida, två saker som 99mac skulle kunna ta efter är mängden kategorier samt en bättre bakgrundsfärg.

Annars tror jag väl 99mac och macnytt har båda sina fördelar, t ex så finns det ju ingen macpub på macnytt

36kate vs 11kate

[ 07. mars 2003, 20:29: Meddelandet ändrat av: Ekelund ]

Själv gillar jag inte den sidan som forum - som nyhetssajt är den dock underbar!

Stora "felet" med macnytts forum är deras "Senaste inlägg"-funktion. Helt värdelös.

Och att 99macs bakgrundsfärg inte skulle vara bra... Vad är du för en människa. 99mac är kaffe. Kaffe är 99mac.

Bevaka tråden