Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Driftstörning idag 23/12

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

99mac råkade ut för ett tretimmars driftstopp idag. Anledningen var ett problem med en ny Ciscoswitch.

Under den tid som 99mac funnits så har tjänsten växt och förändrats - dessutom har vi bytt server tre gånger och flyttat två gånger. Sånt här innebär stopp då och då men i vårt fall har vi aldrig hittills varit med om att det är själva servrarna som bråkar utan det har alltid varit internetanslutningen/arna.

Fram till våren 2002 fanns 99mac på en Compaq Proliant maskin med 733MHz processor tillsammans med övriga tjänster. Servrarna fanns hos Elektropost i Kista. Som ni känner till så har Kista råkat ut för några allvarliga strömavbrott och varje gång så stannade hela verksamheten även för oss. Tyvärr så var kostnaderna för att driva servrarna för stora så vi beslutade att flytta.

Sommaren 2002 flyttade vi till Immitt som sponsrar 99mac med fri internetanslutning (co-hosting) sedan dess. Samtidigt bytte vi server till en 1GHz IBM eServer.

I mitten på sommaren började vi få mer och mer drift på servrarna så vi blev tvungna att flytta 99mac till en helt egen maskin. Vi köpte in en 2.4GHz Compaq Proliant maskin som vi använder fortfarande - återigen en flytt av tjänsten.

Förra veckan flyttade vi alla servrarna ifrån det serverrum som vi använt till en nyinredd serverhall som kommer att lanseras under våren 2003. Här finns nu brandskydd, kyla, stora feta svarta rackskåp, skalskydd och allt annat. Dessutom har vi ett gäng avancerade Ciscoswitchar som alltså idag var anledningen till att servern var nere.

I serverhallen står även 2st G4/933:or och en ny Xserve...

Mer om detta nästa år!

Jag fick beskedet att servrarna skulle vara uppe 07.30 imorgon bitti - tydligen har någon jour och har fixat problemet redan.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-12-23 23:20

Jag blev alldeles nervös ett tag! Nu kan jag (med flera) pusta ut igen!

[ 23 December 2002, 23:20: Meddelandet ändrat av: PJW ]

Nu verkar allt fungera vad jag kan se, nu skall jag hem igen och slå in alla julklappar.

God Jul till alla 99mac-medlemmar!

/[email protected]

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2002-12-23 23:23

Hehe, undras om det är Cisco 5000. Universitetet har haft Cisco-tekniker influgna från USA för att försöka fixa alla problem som finns med dessa...

Vi har fyra stycken Cisco 3524:or med gigabit som knyter ihop dom. Förresten: har du sett att det är firewire kontakter på gigabitkopplingarna hos Cisco?

(skrev 2524 - ska vara 3524)

[ 23 December 2002, 23:48: Meddelandet ändrat av: Martin Björnström ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
99mac råkade ut för ett tretimmars driftstopp idag. Anledningen var ett problem med en ny Ciscoswitch.

"www.99mac.som -- host not found"
Hmmm, har ni inte sekundär DNS i ett separat nät?
Single point of failure...

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2002-12-23 23:32

Hm 2524 - End-of-life... Det är dessutom en Router?
LU har släppt Cisco och övergått till HP för switchar. HP:s 2524 kostar en tredjedel av en Cisco, har 3ggr så hög intern bandbredd och har betydligt billigare utbyggnadsmöjligheter. Dessutom ser HP:s websida inte ut som en sillsallad som Ciscos. Jag fattar inte att de kan ha en så oproffsig och svårnavigerad sida!

Cisco Catalyst 3500 Series XL är det. Men de verkar inte vara boven denna gång. Det var löjligt nog en säkring som gått vilket vi inte uppmärksammade vid första besöket eftersom UPS´en fungerade... en stund... Sorry!

/Ola

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: macsolve:
www.99mac.som -- host not found"
Hmmm, har ni inte sekundär DNS i ett separat nät?
Single point of failure...

Vad har det med saken att göra om hela anslutningen till servern är nere ? Ingen DNS i världen fixar det.

Vi saknar en DNS partner faktiskt - finns det någon därute som kör Win2k server med DNS som kan agera sek DNS?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Joacim Melin:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: macsolve:
www.99mac.som -- host not found"
Hmmm, har ni inte sekundär DNS i ett separat nät?
Single point of failure...

Vad har det med saken att göra om hela anslutningen till servern är nere ? Ingen DNS i världen fixar det.

Det har en hel del betydelse. Man vill kanske inte upphöra att existera totalt på internet bara för att linan går ner. Försök t ex maila till 99mac.com när det är nere. Med sekundär DNS i separat nät får du fram mailet förr eller senare eftersom din mailserver vet vart den ska göra av mailet till slut. Med sekundär DNS i samma nät får du bounce direkt eftersom domänen "inte finns".

Att man inte kan komma in på www.99mac.com är långt ifrån samma sak som att inte ens hitta www.99mac.com...

"Single point of failiure" låter som om det lätt kan gå fel någonstans så därför tänkte jag förklara lite vad det betyder. "Single point of failiure" är en term som har att göra med att man egentligen skall ha en namn-server (DNS) för de domäner man hanterar i samma hus och en annan DNS någon helt annanstans. Det betyder att den ena DNS´en (primära) har en strömförsörjning, nätverksuppkoppling och IP-nummerserie som är helt separat från den andra (sekundära). Så om den primära DNS´en påverkas av strömavbrott eller nätverksbortfall så skall den sekundära DNS´en kunna sköta om DNS-förfrågningar trots detta. I dagsläget har vi det inte så och termen för det är "Single point of failiure". Det betyder att då båda DNS´ern finns på samma nätverksuppkoppling så krävs det bara att uppkopplingen lägger av för att man inte skall kunna nå någon av DNS´erna. Det är innebörden i "Single point of failiure".

Men vi har resonerat så att om man inte kan nå varken primär eller sekundär så kan man sannolikt inte nå någon annan maskin i vårt webhotell heller, alltså har vi inte någon större nytta av en sekundär DNS utanför huset. Alla tjänster för de domäner vi hanterar i våra DNS´er ligger på maskiner i samma rum nämligen.

Vi bygger upp verksamheten bit för bit i vårt webhotell (bildreportage kommer...). Vi har nu byggt upp ett finfint serverrum med toppenfin nätverksutrustning, med UPS´er och annat godis. Sekundära DNS´er utanför huset står på listan, men kanske inte så långt upp...

/[email protected]

Bra poäng macsolve, vi skall diskutera detta och skjutsa upp detta på listan över saker vi skall ordna. Det kommer alltså!

/[email protected]

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2002-12-24 00:19

Dessutom kan det ju ta en bra stund att hitta 99mac.com igen om nameservern är nere. Den försvinner ju helt. Ibland kan det ta tid för DNS-ändringar att propagera sig över internet.
Martin, skall vi inte titta på en backup-server-lösning? Databasen är väl inte megastor, så det borde väl gå att synka över nätet?

Jag spekulerar nu, men jag gissar att Martin vill ha finansieringen klar för en server innan han investerar i en till som gör samma sak. Men jag gissar bara...

/Ola

Tråkigt när det ligger totalt nere.

Hoppas att väggen står kvar, Taz!

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-12-24 03:30
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Vi har fyra stycken Cisco 3524:or med gigabit som knyter ihop dom. Förresten: har du sett att det är firewire kontakter på gigabitkopplingarna hos Cisco?

(skrev 2524 - ska vara 3524)

Jo, om man trycker in Gigastack GBICar i GBIC porten så får man två stycken kontakter som liknar firewireportar. Enligt cisco ska det däremot inte fungera med vanlig firewire kabel, och gigastack kablarna fungerar inte som firewire kabel. Jag har iofs inte testat någon gång. Jag har inte vågat, feg som jag är...

Gigastack är till för att, på ett kostnadseffektivt sätt, stacka switchar(koppla ihop dem), som sitter mindre än ca en halvmeter ifrån varandra. Antingen kan man få 1Gbit full duplex till en annan switch, eller 1Gbit halv duplex till två, och på så sätt koppla ihop flera stycken i en ring(cascading). Om någon är nyfiken på mer så kan man alltid gå in på ciscos eminenta sida och söka på gigastack eller GBIC.

/arvid

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Taz_1999:
Jag spekulerar nu, men jag gissar att Martin vill ha finansieringen klar för en server innan han investerar i en till som gör samma sak. Men jag gissar bara...

/Ola

Jag vet att du inte menade en till server för DNS i första hand här Ola, men man behöver ju inte ha en egen sekundär DNS.

A centralised meeting point for webmasters who want to swap secondary services for DNS
http://www.ironclad.net.au/lists/dns-swap/index.html

This is an exchange for small businesses and individuals looking for someone the host their secondary DNS server.
http://ns2exchange.com/

Kul jul på er!

[ 24 December 2002, 11:43: Meddelandet ändrat av: macsolve ]

[quote]quote:Skapades ursprungligen av: macsolve:
[QB][QUOTE]Skapades ursprungligen av: Joacim Melin:
[qb]

Citat:

Skapades ursprungligen av: macsolve:
[qb]Det har en hel del betydelse. Man vill kanske inte upphöra att existera totalt på internet bara för att linan går ner. Försök t ex maila till 99mac.com när det är nere. Med sekundär DNS i separat nät får du fram mailet förr eller senare eftersom din mailserver vet vart den ska göra av mailet till slut. Med sekundär DNS i samma nät får du bounce direkt eftersom domänen "inte finns".
QB]

En mailserver fortsätter att försöka skicka ett mail i ett antal dagar (går att konfigurera själv men jag har för mig att det är fem dagar den försöker) med givna intervaller. Man får som avsändare ett felmeddelande att mailet inte kan komma fram men att man inte behöver göra något eftersom servern ska försöka igen, oavsett om den kan resolva DNS´servern eller inte.

1
Bevaka tråden