Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mät farten på ditt bredband

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-24 16:30

Här kan du mäta farten på ditt bredband med en ny tjänst.

http://www.bredbandskollen.se/

Yes!!

Fick bara 15,5Mbit/s. Är det normalt på en ADSL-lina (24Mbit/s)? Det står att det är det..?

Du kan va rätt nöjd, jag har 11-12 mbit på mitt 24.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-10-24 17:50

Jadu.. Jag fick 3.96 Mbit/s på min 8 mbit/s lina.. Har fyra datorer i nätverket, varav 2 datorer konstant gående 24/7 .. Plus att jag har en D-Link router inkopplad också.. Förklarar ju saken förstås, ska prova att göra detta utan router nån dag också.

Fick typ 18 Mbit/s på "upp till 100Mbit" lina.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-10-24 18:11

Hoho, det var lite värre! Kör du direkt till modemet eller är det via router/switch?

Ursprungligen av dayweed:

Hoho, det var lite värre! Kör du direkt till modemet eller är det via router/switch?

Kör iofs via router o trådlöst så att det är nog inte en rättvis siffra som visas... Får plugga in direkt i väggen o se vad det blir då.

Ni kan också testa på http://www.speedtest.net . Jag brukar köra mot malmö servern (sitter i Göteborg )

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-24 18:15

27Mb upp.
37Mb ner.
Trådlöst på fiber. Abonnemanget är ett 30/30.

Yes!!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-10-24 19:38

Hur kan du få 37 Mbit/s ner när du har en 30/30 lina?

Snackar vi Mbit (Mb) eller Mbyte (MB) nu?

Ursprungligen av Snabeldrake:

Snackar vi Mbit (Mb) eller Mbyte (MB) nu?

Varför frågar du? Hittills har alla i tråden skrivit Mb eller Mbit. Inga MB eller Bytes så långt ögat når, alltså. Om varannan hade skrivit "b" och varannan "B", så hade jag förstått din fråga.

Det var ett infall av dålig humor, Jesper. :">

Faktum kvarstår: det är märkligt med en hastighet som överstiger linans tilltänkta(?) kapacitet. Snäll ISP? Universitetsanslutning?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-24 19:54
Ursprungligen av dayweed:

Hur kan du få 37 Mbit/s ner när du har en 30/30 lina?

Tjänsten jag betalar för är en 30/30, men dom kan troligen inte styra farten för grannen som köper 10/10 har ungefär samma som jag.

Yes!!

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2007-10-24 20:11

Har 24 Mbps, fick ca 15 Mbps med den sidan, Mätserver: Sundsvall.
Samtidigt* test med TPTest 3: 17,84 Mbps (TCP), 23,64 Mbps (UDP), IP-Performance V3 Stockholm.

* = efter att den första testen var klar.

Nedladdning av torrent som tog ca 200 kBps (ca 1,6 Mbps) kördes samtidigt som båda testerna.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-24 20:59

När jag har mätt direkt i convertern så brukar jag ha ca. 75-85Mb både upp och ner.

Yes!!

"Får du ett högt värde på svarstidsmätningen (mer än 20 ms) och samtidigt har ett bredband med hög hastighet (24 mbit/s eller mer) så kan du tjäna på att trimma ditt operativsystem med detta program. (Endast för Windows XP, andra OS behöver inte trimmas)"

Varför är det bara winXP som behöver trimmas och inte tex OSX?

Kolla hastigheten med Bredbandskollen

.SE (ja, dom heter tyvärr så) har lanserat något som heter Bredbandskollen och är en webbaserad version av TPTEST:

Idag lanserar .SE Bredbandskollen, en användarvänlig webbaserad version av TPTEST, den programvara som mer IT-erfarna användare hittills har kunnat använda för att mäta bredbandshastighet. Bredbandskollen är Sveriges enda oberoende konsumentverktyg för kontroll av bredbandsuppkoppling. Nu kan alla bredbandsanvändare enkelt få sin bredbandshastighet uppmätt direkt i webbläsaren.

Pressmeddelande: .SE lanserar Bredbandskollen - användarvänlig webbaserad version av TPTEST

Hemsidan: www.bredbandskollen.se

Detta är en flashlösning och den fungerar bra i Safari när jag testade (men det kommer alltså inte att fungera i iPhone för den som undrar).

Här är lite skärmbilder, såhär ser det ut när man ska börja:

Såhär ser det ut när man mäter:

Såhär ser resultatet ut:

Fungerar bra!

  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-10-25 16:15

Felet med den tråden var att den inte kom upp när jag sökte på "bredbandskollen", jag tog för givet att någon skulle ha skrivit ut namnet i klartext om det diskuterats tidigare och inte bara vara lat och klistra in en länk...

Nåväl, mitt missta, jag får väl slå ihop trådarna (men erkänn att min tråd var ambitiösare och snyggare med citat, skärmbilder och allt! )

  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-10-25 22:58
Ursprungligen av Adrian B:

Nåväl, mitt missta, jag får väl slå ihop trådarna (men erkänn att min tråd var ambitiösare och snyggare med citat, skärmbilder och allt! )

Erkänner;)

Slog ihop två trådar om samma sak.

Fick 10.5/7.5 på min 10/10 lina. Helt ok

Då kör jag via trådlös router dessutom

Har testat speedtest.net med sladd och med trådlös, och då hade jag ungefär samma resultat som nu.

Intressant sida.
Jag har ComHem 24/1
Och det här var vad jag fick som resultat
Skicka : 0,97 Mbit/sek
Ta emot : 23,49 Mbit/sek

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2007-11-01 23:07
Ursprungligen av elinpelin:

Intressant sida.
Jag har ComHem 24/1
Och det här var vad jag fick som resultat
Skicka : 0,97 Mbit/sek
Ta emot : 23,49 Mbit/sek

Klart godkända värden!

För mig med Com Hem 24/1 brukar jag ligga runt 17-18 Mbps
Mätning alldeles nyss gav ett underbart resultat.
Se bifogad fil.

På jobbet 100 Mbit/s anslutning
Skicka: 11.35 Mbit/s
Ta emot: 31.71 Mbit/s

Mätserver: Sundsvall

Hemma 10 Mbit/s anslutning LAN kopplat till trådlös router
Skicka: 9.11 Mbit/s
Ta emot: 9.41 Mbit/s

Mätserver: Sundsvall

Comhem 24/8

Skicka: 7.88 Mbit/s
Ta emot: 23.88 Mbit/s

Malmö

@ Henil - Ja, jag tycker det var ett riktigt bra resultat. Dock var ju ditt strået vassare!

1
Bevaka tråden