Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gmail får IMAP

Tråden skapades och har fått 69 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vi har redan en tråd om Gmail för IMAP men den är bara avsedd för iPhone, så här har vi en annan tråd om det, för er som är less på iPhone hit och iPhone dit

Några länkar:

Kolla även in den utmärkta möjligheten att köra Gmail med egen domän.

Har bytt till Engelska US som vissa föreslagit, men ännu inget. Min Gmail hänger väl på fel kluster, är jag rädd. Jaja, bra kommer det bli, en vacker dag.

Undrar hur de väljer ut vilka konton som får möjligheten? Då jag är en av de som fått "the short hand of the stick" (ingen av mina 6 gmailadresser har fått möjligheten börjar) börjar man ju undra.

Vill ha! Nu!

Ursprungligen av Mattias H:

Undrar hur de väljer ut vilka konton som får möjligheten? Då jag är en av de som fått "the short hand of the stick" (ingen av mina 6 gmailadresser har fått möjligheten börjar) börjar man ju undra.

Vill ha! Nu!

Beror nog helt enkelt på vilken server just ens egna kono ligger på. Finns ett antal konton, som antagligen är fördelade på ett antal servrar, och att pumpa ut en sådan här funktion tas nog etappvis.

Ursprungligen av Adrian B:

Vi har redan en tråd om Gmail för IMAP men den är bara avsedd för iPhone, så här har vi en annan tråd om det, för er som är less på iPhone hit och iPhone dit

Verkligen, för nu får jag upp helt sjukt mycket iPhone-trådar fastän jag håller mig helt och hållet innanför 99mac's trygga väggar; varför? Trodde iPhone fått eget utrymme...

Varför IMAP?

Var på väg att göra en tråd av det i morse, men avstod när jag såg att det redan fanns en. Nu när vi ändå rullar här också så passar jag på att korsposta mitt svar på varför IMAP ofta är att föredra framför POP:

Till skillnad mot POP-konton där e-posten hämtas hem till e-postprogrammet och hanteras lokalt på datorn så låter IMAP breven att administreras på e-postservern. Med andra ord, läser du ett brev i din e-postklient så markeras det även som läst i Gmail, och tvärt om. Flyttas ett brev via Gmail så flyttas det även i klienten, osv. Detta innebär också att man kan ha flera e-postklienter anslutna till samma konto utan att det blir osync med lästa/olästa/flyttade brev som det blir med POP.

En liten fråga till, innebär inte det här att man nu kan överföra sina gamla mail till gmail? Genom att skapa mappar i Apple Mail och sen flytta över och så vidare...

Hoppas det, för det har jag önskat länge då jag har uppemot tio års epostande (med vissa hål på grund av datorhaverier) som jag gärna vill spara till "posterity" och framförallt ha webb-tillgång till.

Ursprungligen av Mattias H:

En liten fråga till, innebär inte det här att man nu kan överföra sina gamla mail till gmail? Genom att skapa mappar i Apple Mail och sen flytta över och så vidare...

Provade precis det, och det funkar. Det finns dock några saker som man bör observera.

1) Vill du behålla din brev i Mail, se till att du håller ner alternativ-tangenten när du drar breven till motsvarande ställe på Gmail. Gör du inte det så flyttas breven istället för att kopiera.

2) Mail har lite problem med sökvägarna till IMAP-tjänsten. Googles egna obligatoriska tags/ettiketter hamnar i en undermapp som heter "[Gmail]", medan egenskapade hamnar i nivån innan. Detta gör att man inte kan använda Mails egna knapp för att radera valda brev – det ser rätt ut i Mail och de hamnar i papperskorgen, men inloggad på Gmail så ligger breven istället med etiketten "Deleted Messages" istället för i Gmails papperskorg.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-10-24 15:45
Ursprungligen av Christofer:

Provade precis det, och det funkar. Det finns dock några saker som man bör observera.

1) Vill du behålla din brev i Mail, se till att du håller ner alternativ-tangenten när du drar breven till motsvarande ställe på Gmail. Gör du inte det så flyttas breven istället för att kopiera.

2) Mail har lite problem med sökvägarna till IMAP-tjänsten. Googles egna obligatoriska tags/ettiketter hamnar i en undermapp som heter "[Gmail]", medan egenskapade hamnar i nivån innan. Detta gör att man inte kan använda Mails egna knapp för att radera valda brev – det ser rätt ut i Mail och de hamnar i papperskorgen, men inloggad på Gmail så ligger breven istället med etiketten "Deleted Messages" istället för i Gmails papperskorg.

Upplever samma problem, antagligen dags att börja leta andra mailprogram..
Några förslag?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-10-24 16:20
Ursprungligen av zulee:

Upplever samma problem, antagligen dags att börja leta andra mailprogram..
Några förslag?

Det gick att lösa problemet..
Markera tex. mappen Trash (den som befinner sig som undermapp till (Gmail)) Gå sedan till: Mailbox -> Use This Mailbox For -> Trash

Gör samma sak med de andra.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-24 16:28

Svenska tecken?

Jag använder Apple Mail med mitt Gmail-konto, och har just bytt från POP till IMAP. Plötsligt så blir en hel del å ä ö till frågetecken istället, vad kan detta bero på? Jag har svenska som språk i mina Gmail-inställningar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-24 22:51

Har precis också fått IMAP aktiverat, hade inte det tidigare under dagen vid 18.00 tiden ungefär. Allt fungerar bra än så länge. Gmail är verkligen underbart.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2007-10-27 22:45
Ursprungligen av blouis:

Jag använder Apple Mail med mitt Gmail-konto, och har just bytt från POP till IMAP. Plötsligt så blir en hel del å ä ö till frågetecken istället, vad kan detta bero på? Jag har svenska som språk i mina Gmail-inställningar.

Samma här. Nya Mail.app (Leopard).
Vad göra?

/M

Ursprungligen av Micke F:

Samma här. Nya Mail.app (Leopard).
Vad göra?

/M

samma här!

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2007-10-27 23:16
Ursprungligen av himynameisjonas:

samma här!

Alltså: Svenska tecken försvinner. Ser ut på detta sätt:

*******
Samma h?r. Nya Mail.app (Leopard).
Vad g?ra?
*******

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-24 15:57

Kommer ju ny Mail på fredag.

Yes!!

Har precis samma problem. Jag som blev så lycklig över att äntligen få IMAP till GMail.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-28 13:32

Det skumma är att det är bara vissa mail som får åäö ubytt mot ?.

Ytterligare ett problem: När jag får ett nytt e-post via IMAP i Mail 3.0 kraschar Mail när jag försöker klicka på det. Oavsett om jag klickar på det i Inbox eller "All Mail". Lustigt nog kan jag läsa mailen i Spam-mappen... :/

EDIT: Det går givetvis bra att läsa mailet i GMails webbtjänst, och mailet blir markerat som läst i Mail, det går dock inte att flytta det till en annan mapp. Så fort man klickar på mailet kraschar Mail.

Nu fick jag ett nytt mail igen, samma sak där. Kontentan just nu är alltså att det inte går att läsa nya GMail-epost via IMAP i Leopard alls. För mig. Lustigt nog kan jag läsa alla andra mail i de olika mapparna, men nya mail får Mail att krascha. Testade att skriva ett mail från ett annat GMail-konto jag har och skicka till mig själv, men även det mailet får Mail att krascha, så det var inget specifikt i de första mailen som skulle kunna göra att Mail kraschar.

http://5thirtyone.com/archives/862

Rätt bra artikel för hur man fixar till mail med imap med gmail. Funkade riktigt bra för mig, dock tog det ett tag innan alla mail kom ner, så har du en drös mail så bli inte förvirrad om mail verkar låsa sig under ett tag.

Men upptäcket precis att jag också har å, ä och ö problematiken. Vet inte riktigt varför men det verkar endast drabba vissa mail. Mycket irriterande.

Tack, mycket nyttiga saker på den sidan. Om nu bara Mail ville sluta krascha och svenska tecken blev bra...

Nu kan jag inte öppna några mail alls. Detta är vad Console visar:

10/28/07 5:52:38 PM Mail[3651] *** Assertion failure in -[LibraryToDo setMailboxUid:], /SourceCache/Message/Message-912/Library.subproj/LibraryToDo.m:211
10/28/07 5:52:38 PM Mail[3651] An uncaught exception was raised

10/28/07 5:52:38 PM Mail[3651] trying to set a non-ToDo MailboxUid for a ToDo. The MailboxUid for a ToDo must be a ToDosMailboxUid
Stack Trace: (
(
2459922240,
2432095916,
2459922000,
2519350900,
3700340,
3700044,
3697496,
4805428,
2979620,
4775508,
2963176,
2459945980,
2459944068,
3858652,
2518375896,
2452581372
))
10/28/07 5:52:38 PM Mail[3651] *** Terminating app due to uncaught exception 'NSInternalInconsistencyException', reason: 'trying to set a non-ToDo MailboxUid for a ToDo. The MailboxUid for a ToDo must be a ToDosMailboxUid'
10/28/07 5:52:38 PM Mail[3651] Stack: (
2459922240,
2432095916,
2459922000,
2519350900,
3700340,
3700044,
3697496,
4805428,
2979620,
4775508,
2963176,
2459945980,
2459944068,
3858652,
2518375896,
2452581372
)

Vilket strul! Tur jag inte var så snabb på det tåget, inväntar och ser om Google fixar detta.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2007-10-29 00:10

Hmm. Jag får väl fortsätta med Mailplane.app tills vidare. Det är rappt så det räcker, men det hade ju varit lite kul att få pyssla med Mail.app och de nya funktionerna.
10.5.1 kanske löser problemen?

Ja som det är nu är det totalt oanvändbart, tyvärr. Annars verkar Mail ha blivit bättre på många sätt och vis. Hoppas detta ordnar upp sig INNAN 10.5.1.

Har sökt lite i Google Gmail-grupp och hittat nedanstående. Problemet verkar ligga i Googles sätt att hantera charsets via IMAP. För en gångs skulle så har det inte med Mails teckenhantering att göra

Ursprungligen av Mathias Block:

I just did a lot of tests with Thunderbird and other IMAP clients, and
it seems that Gmail doesn't correctly send 8-bit encoded mails via
IMAP. Skibbi, please check if your mails have "Content-Transfer-
Encoding: 8bit" in the header. Mails that use 8-bit transfer encoding
and contain non-ascii characters don't show up properly, and
merely ?'s arrive as you describe above. Mails that use quoted-
printable work well (don't know for base64 but expect they also do
ok).
So the conclusion seems to be that 8-bit characters get lost in IMAP
transfer (they stay unharmed with POP3). I hope somebody from the team
reads this and checks on it. Would appreciate that.

Regards,
Mathias.

Se hela diskussionen här. Finns nu en hel del rapporter om problemet.

Vidare har jag fått problem med vissa bilagor. Visas som "mime-attachment" istället för "filnamn.doc". Ser bra ut är jag kollar på brevet i Gmail. Just det brevet har i övrigt inga problem med åäö i Mail.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-21 01:30
Ursprungligen av Christofer:

Vidare har jag fått problem med vissa bilagor. Visas som "mime-attachment" istället för "filnamn.doc". Ser bra ut är jag kollar på brevet i Gmail. Just det brevet har i övrigt inga problem med åäö i Mail.

Är det någon som funnit en lösning till problemet med mime-attachements? Jag tycker att det är riktigt störigt att det inte går att skicka bilagor ordentligt med Gmail under IMAP.

Mvh Jonas

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-01-03 18:47
Ursprungligen av jonasdf:

Är det någon som funnit en lösning till problemet med mime-attachements? Jag tycker att det är riktigt störigt att det inte går att skicka bilagor ordentligt med Gmail under IMAP.

Mvh Jonas

Är det här fortfarande ett problem ?

Bevaka tråden