Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern hårddisksarbete hörs i högtalare

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en Western Digital extern hårddisk på 250 gb.
En ganska så irriterande sak har hänt med den, när den arbetar så "knattrar" det i mina högtalare. Den är ansluten via firewire. Vad kan ha hänt? Är säker på att det inte varit så hela tiden.

Har för övrigt en macbook och ett par femhundra kronors Creative högtalare.

Står hårddisken nära högtalarna? Jag tror det kan uppstå magnetfält när hårddisken används och det skulle kunna vara det som stör högtalarna. Om hårddisken står nära högtalarna så kan du ju försöka flytta den en bit - testa olika avstånd och se om det blir bättre.

Precis. Prova att dra ur hörlursproppen ur datorn men låt högtalarna vara på. Om ljudet fortfarande hörs är det garanterat inte relaterat till datorn.

Hårddisken står säkert sju meter från närmsta högtalare. Är inte hemma för tillfället men ska testa att dra hörlursproppen när jag kommer hem.

Gjorde testet, och ljudet försvann när jag drog ur hörlursproppen. Lustigt, det verkar som att ljudet från hårddisken sprider sig från firewire kabeln till ljudkabeln och ut i högtalarna.

Någon som tror sig ha en aning om vad det beror på?

Har du anslutit datorn till ett jordat vägguttag? Använder du signalkablage av god (jordad) kvalitét?

Signakabel är nog inte av bästa kvalité, 18 meters Clas Ohlson. Så du tror alltså att det är den som spökar?

Jag spekulerar bara - men om det tidigare fungerat med samma kablage så borde det ju rimligtvis fungera även nu? Spökfel var för övrigt annars vanligt på PC vill jag minnas. (Fel som plötsligt uppstod, för att senare vara helt borta.)

Verkar som jag får leva med det, tack för att du tog dig tid att besvara mitt spörsmål.

Det kan ju vara att kontakten glappar också. Testa att vicka lite på den, kanske finner du ett läge där missljudet inte uppstår och då kan du ju testa att fixera den i det lägen - lite Flintstone sas.

1
Bevaka tråden