Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny hårddisk = Problem!

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-10-23 17:17

Hej!

Jag köpte nyss en Samsung HD501LJ 500GB 16MB SATAII.
Hårdisken fungerar perfekt, men då och då hänger den bara upp sig och tvärställer datorn. Jag har flera gånger fått stänga av datorn på knappen för att det ska fungera igen.

Felet är inte relaterat till något program utan kan lika gärna dyka upp i finder.

Jag har aldrig haft problem med varken program eller hårdvara innan.

Datorn är en MacPro 2,0 med en redan extra hårddisk (samsung SATA-2 400GB) i bay2. Den senaste hårddisken sitter i bay3.

Tips? Ska jag formatera den ett gäng gånger? Byta till bay4? Eller helt enkelt reklamera hårddisken? Nån som varit med om liknande problem?

Oerhört tacksam för svar.

mvh /Peter

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-10-23 17:31

Låter ju som att läshuvudet "fastnar" eller nåt i såfall. illa, jag har precis beställt en likadan till min. Jag hade nog bytt ut den, om du kan konstatera att felet beror på den.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-10-23 17:42

Tjena Jesper

Ja, det verkar ju nästan så... Jag är dock gryyyyymt nöjd med min 400GB som jag har kört med både länge och hårt. Den är tyst och snabb. Jag har kanske bara haft otur?
Man blir ju lite nojjig, men jag funderar på att sätta i två 400GB till istället för 500GB.... Men logiskt sett ska det ju inte bero på nåt sånt.

//Peter

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-10-23 18:04

Nu har jag flyttat 200GB på disken och den har inte låst sig. Fenomenet uppträder ganska ofta när jag öppnar ett projekt i Capture One och den läser upp en hel katalog... Det orsakar ju ganska frenetisk läsning på disken. Helt plötsligt hänger det sig bara. Det har ALDRIG hänt förut när jag har använt andra diskar.

Programrelaterat eller hårdvarurelaterat?

//Peter

Skulle jag varit dig hade jag nog vänt mig till återförsäljaren och eller tillverkaren och frågat dem istället. Att problemet bara uppstår med denna disk kan bero på att det är fel på den, sådant händer, och då är det ju inget roligt att riskera data.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-10-24 10:19

Gjorde jag fel när jag installerade hårddisken tro? Jag bara pluggade in den och la upp ett filsystem och började arbeta med den direkt. Skulle jag formaterat den först?

Faktum är att nu har jag tömt hela disken, formaterat den ett par gånger (skrivit över med nollor) och sedan lagt tillbaka all data igen. Jag har gjort en större mängd läsningar och skrivningar med stora datamängder. Och det fungerar perfekt!

Jag pratade med återförsäljaren och sa precis som det var. Han sa att jag skulle köra vidare ett tag. (ja, jag kör med speglad backup) och om problemet skulle dyka upp en gång till så byter de ut den.

Kan det ha med formateringen jag gjorde i efterhand att göra?
För övrigt är ju disken helt grym. Känns som den läser mycket snabbare än min gamla sata-2 400GB...

Mvh /Peter

Ursprungligen av pwphoto:

Gjorde jag fel när jag installerade hårddisken tro? Jag bara pluggade in den och la upp ett filsystem och började arbeta med den direkt. Skulle jag formaterat den först?

Faktum är att nu har jag tömt hela disken, formaterat den ett par gånger (skrivit över med nollor) och sedan lagt tillbaka all data igen. Jag har gjort en större mängd läsningar och skrivningar med stora datamängder. Och det fungerar perfekt!

Jag pratade med återförsäljaren och sa precis som det var. Han sa att jag skulle köra vidare ett tag. (ja, jag kör med speglad backup) och om problemet skulle dyka upp en gång till så byter de ut den.

Kan det ha med formateringen jag gjorde i efterhand att göra?
För övrigt är ju disken helt grym. Känns som den läser mycket snabbare än min gamla sata-2 400GB...

Mvh /Peter

Om den inte var formaterad för Mac från början så kan det mycket väl vara skälet till felen du fick men vanligtvis när man pluggar in en ny disk Macen så brukar man ju få upp en ruta som rekomenderar formatering om det behövs (tror jag iaf, minnet är kort). Är lite osäker på hur det funkar egentligen men om du formaterat den för Mac så är den optimerad för Macens filsystem HFS+ om inte så var den nog formaterad för Fat16 eller Fat32 dvs windows. Den borde funka i macen iaf men troligen inte lika bra. Nu är jag ute på lite okända isar här men det kan ju ha varit så att läs/skrivhuvudet stötte på problem när det försökte skriva/läsa en Macstruktur från en disk med windowsstruktur...

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-10-24 10:55

Vi säger att det hängde på formateringen sålänge.... Det känns ju bra
Skiter den sig så har jag ju ändå bra backup....

Om den fungerar helt felfritt i ett par veckor så antar jag att jag inte behöver vara orolig efter det??!! eller?
Annars lovade ju leverantören att ta tillbaka den.

Mvh /Peter

Ursprungligen av pwphoto:

Vi säger att det hängde på formateringen sålänge.... Det känns ju bra
Skiter den sig så har jag ju ändå bra backup....

Om den fungerar helt felfritt i ett par veckor så antar jag att jag inte behöver vara orolig efter det??!! eller?
Annars lovade ju leverantören att ta tillbaka den.

Mvh /Peter

En hårddisk som börjat "bete sig" kommer bara att utvecklas åt ett enda håll - tyvärr. Det enda fel jag vet med mig att jag skulle våga leva med är korrupta filträd, som jag kan reparera genom Skivvektyg eller DiskWarrior. Alla andra fel gör att disken åker i tunnan.

Senast redigerat 2007-10-26 16:29
  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-05-15 22:16

Nu hände det!

Under en relativt lång tid har hårddisken fungerat... Men nu blir den snabbt värre och värre. Den hänger sig utan förvarning och det går varken att läsa eller skriva.

Efter norsk omstart går disken att läsa. Backup pågår av de senaste timmarnas jobb. I morgon åker disken ut och ersätts bums med en ny disk. Kanske kommer köra en lite mindre disk ifall datorn av någon anledning skulle ha lättare att hantera det?!

Är det någon som kan rekommendera en riktigt driftsäker disk? Eller är det jämnt skägg över marknaden i dag?

Mvh /Peter

Själv kör jag med Seagate ES/ES.2 för 24/7-drift. Det bästa är väl att garantin är på 5 år. 7200.11 heter konsumentserien (de har samma garanti). Prisvärda och bra diskar. Annars har du ju Western Digital RE/RE-2. Det är nog svårt att misslyckas med sitt köp idag (det är förmodligen rätt jämnt skägg med andra ord).

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-05-16 08:00
Ursprungligen av Snabeldrake:

Själv kör jag med Seagate ES/ES.2 för 24/7-drift. Det bästa är väl att garantin är på 5 år. 7200.11 heter konsumentserien (de har samma garanti). Prisvärda och bra diskar. Annars har du ju Western Digital RE/RE-2. Det är nog svårt att misslyckas med sitt köp idag (det är förmodligen rätt jämnt skägg med andra ord).

Tack för bra tips... Jag har beställt en WD RE2 som du rekommenderade. Jag antar att man får vad man betalar för. Tror även garantin på denna är 5 år. Nu är det bara upp till butiken att visa lite goodwill och lösa tillbaka min värdelösa samsung.... (TBH.se)

Har googlat runt lite o förstått att det visst är fler som lider av crashade samsungdiskar...

Mvh /Peter

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-10-24 13:14

Hårdiskar har ju en ganska frikostig garanti, så det lär ju inte vara några problem att få den utbytt.

1
Bevaka tråden