Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skall 99mac vara = 100% macdiskussioner?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-03 11:38

Enkel fråga: tycker ni att 99mac skall enbart bestå av 100% macrelaterade diskussioner eller skall det finnas plats för annat (1%) också i fortsättningen?

OBS! Denna omröstning har ingenting att göra med den förändring som 99mac står inför... (Martin kommer att berätta mer om detta!)

Vänliga Hälsningar

Thomas "Clavius"
(Moderator & Guru på 99mac)

[ 03. mars 2003, 12:00: Meddelandet ändrat av: Thomas ´´Clavius´´ Johnson ]

99mac kommer inte bli 100% Macintosh-diskussioner men vi kommer skapa ett systerforum där nya ämnen kommer att blomma upp. Detta ligger inte många dagar bort (nämnde det på macpub i fredags).

Vet inte riktigt vad målet med denna omröstning är.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-03 11:55

Ett generellt intresse för att se hur medlemmarna ställer sig principiellt i frågan... inget annat. Diskussionen har ofta kommit upp men ingen har ställt den direkta frågan tidigare.

Själva förändringen som 99mac står inför är välkommen och jag tror alla ser med spänning fram emot de nya forumen!!!

/ Clavius

Jag tycker det skulle vara intressantare med frågan:
"- Ska det vara som idag eller ska vi försöka hålla det till 99 procent mac?"

Det är väl inget som varken föreslagit eller förespråkat 100 procent mac?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-03 12:02
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Det är väl inget som varken föreslagit eller förespråkat 100 procent mac?

Mig veterligen åtminstone ett femtiotal medlemmar, men det vore kul att veta egentligen hur många...

/ Clavius

Åh tusan, det visste jag faktiskt inte att det var så många.

  • Medlem
  • 2003-03-04 10:30

Klart att det ska vara 100% MAC vad skulle det annars vara? Skulle vara skönt att äntligen ha hittat ett forum som höll sig till ämnet.

Jo visserligen. Men personligen tycker jag att det är överlägset som det är nu. Ta till exempel en kategori som "livstil", alldeles utmärkt att ha med det på ett forum.

//Sebastian

Nu verkar frågeställning bli ganska akademisk till sin natur eftersom förändringar är på G som Martin berättade om ovan.

Hursomhelst. Jag bara tycker att vi lurar oss själva om vi tror att vi har 99% mac-diskussioner idag. Det är inte sant. Jag har inte gjort någon undersökning men min maggropskänsla är snarare att det är 50% Mac och 50% övrigt idag. Kategorin övrigt innehåller allt från Palm, bredband, drinkrecept och en stor portion "har Ni läst vad Aftonbladet har skrivit om XXX?".

Jag tror ett forum med den uttalade principen att det skall vara 100% Mac har större chans att landa på 95% signal och 5% brus, och på sätt kanske ett forum med målet att tala endast om Mac har större chans att bli 99% Mac än dagens forum med namnet 99Mac har. Om ni förstår vad jag menar.

Jag har ju ofta klagat på diverse trådar och annat som känns opassande på ett macforum, men att sätta gränsen vid 100 procent mac känns inte helt rätt heller. Det borde få finnas ett litet utrymme för annat också. Om Sony Ericsson lanserar en ny mobil eller om en farlig iPod-konkurrent släpps så är det sånt man gärna läser som macintresserad tror jag. Och nån enstaka gång kanske man surfar in på en kul sida man vill dela med sig av. Typ.

Tanken är väl att ta bort det som inte är macrelaterat. De senaste mobiltelefonerna och handdatorerna är ur macsynpunkt intressanta då de kan användas till dessa maskiner.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-03-04 12:38

Som en kompis till mig brukar uttrycka det - "Jag är datanörd "The Macintosh way", dvs. att jag har en social och kreativ sida också".
Jag tycker att detta forum återspeglar det ganska bra, man har inte bara en massa stela datordiskussioner, utan kan gräva ner sig i lite trams också.
Bara min åsikt...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-03-04 12:57
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: ace4711:
Nu verkar frågeställning bli ganska akademisk till sin natur eftersom förändringar är på G som Martin berättade om ovan.

Hursomhelst. Jag bara tycker att vi lurar oss själva om vi tror att vi har 99% mac-diskussioner idag. Det är inte sant. Jag har inte gjort någon undersökning men min maggropskänsla är snarare att det är 50% Mac och 50% övrigt idag. Kategorin övrigt innehåller allt från Palm, bredband, drinkrecept och en stor portion "har Ni läst vad Aftonbladet har skrivit om XXX?".

Jag tror ett forum med den uttalade principen att det skall vara 100% Mac har större chans att landa på 95% signal och 5% brus, och på sätt kanske ett forum med målet att tala endast om Mac har större chans att bli 99% Mac än dagens forum med namnet 99Mac har. Om ni förstår vad jag menar.

Jag tycker att både Palm och bredband är macrelaterat. Vad gäller drinkrecept och aftonskräpets skriverier brukar dessa trådar hamna under Livsstil. Jag ser inga problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-04 22:35

Fortsätt gärna kommentera! Era åsikter är viktiga för oss - frågan är inte bara "rent akademisk" som någon ville påskina; medlemmarnas önskemål och vilja styr det mesta av den slutgiltiga utformningen! Ta en ordentlig funderare på hur just du vill att det skall vara här...

Rösta på!

  • Oregistrerad
  • 2003-03-04 23:06

Som den lurker jag är så skriver jag inte så mycket men jag läser desto mer. Gillar att kunna mycket om lite än lite om mycket. Och då är just den blandningen som 99mac har hållt hittills perfekt för mig. Vem skulle vilja läsa ett stelt forum som var 100% mac och då missa tråden mac.se tex som spårat ut på ett kul sett och diskuterar littlemac. Inte jag iaf. Känner att jag inte är sammanhängande med det skyller jag på vinet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-05 23:09
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: ace4711:
Jag bara tycker att vi lurar oss själva om vi tror att vi har 99% mac-diskussioner idag. Det är inte sant. Jag har inte gjort någon undersökning men min maggropskänsla är snarare att det är 50% Mac och 50% övrigt idag...

Du har en poäng dår,ace4711! För att ge dig lite kött på benen så presenterar jag lite aktuell statistik här från 99mac:

Forumet LIVSSTIL har 53.457 visningar av totalt 730.732....vilket är detsamma som 7,3% av alla visningar.

Antalet inlägg är för samma forum 25.494 av totalt 152.994...vilket är detsamma som 16,7% av alla inlägg.

Vill ni läsa den fullständiga statistiken så kan ni gå in på denna TRÅD!

Hälsningar / Clavius
(Moderator & Guru på 99mac)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-05 23:11
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: ace4711:
Jag bara tycker att vi lurar oss själva om vi tror att vi har 99% mac-diskussioner idag. Det är inte sant. Jag har inte gjort någon undersökning men min maggropskänsla är snarare att det är 50% Mac och 50% övrigt idag...

Du har en poäng dår,ace4711! För att ge dig lite kött på benen så presenterar jag lite aktuell statistik här från 99mac:

Forumet LIVSSTIL har 53.457 visningar av totalt 730.732....vilket är detsamma som 7,3% av alla visningar.

Antalet inlägg är för samma forum 25.494 av totalt 152.994...vilket är detsamma som 16,7% av alla inlägg.

Vill ni läsa den fullständiga statistiken så kan ni gå in på denna TRÅD!

Hälsningar / Clavius
(Moderator & Guru på 99mac)

Jag tycker att det är otroligt bra att det inte är 100% mac-stenhårt-du-blir-bannad-om-du-är-off-topic.

Man kan ju prova man jag är övertygad om att det inte kommer att gå...

Man kan ju tänka sig att att man har två delar; en för mac-relaterade inlägg och en för annat.

/sny

1
Bevaka tråden