Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Förskjutna fält" i bearbetningsläge?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har fått problem med att vissa fält inte aktiveras när jag klickar rakt på dem i bearbetningsläge. Upptäckte att det funkade när jag klickade en bit ovanför fältet...
Känner nån igen problematiken? Det verkar normalt i layoutläget.

Låter konstigt, har inte hört talas om det.

Kanske fälten har olika inställningar? Man kan nämligen stänga av möjligheten för användaren att skriva i fältet om man som FileMaker-utvecklare så vill, men då skall du inte kunna aktivera det alls om det är så inställt. Om du klickar på ett fält i layoutläge, sedan väljer Utforma > Fält/Kontroll > Funktionssätt, så hittar du där kryss för "Tillåt inmatning i fältet: I bearbetningläge", det är det som avgör om du kan aktivera fältet i det läget. (Snabbkommando Alt-Kommando-K, när fältet är markerat).

Andra vanliga fel är kanske att objekt ligger ovanpå varann så att de stör varann, så Filemaker vet inte riktigt vad du klickar på.

Sedan är det alltid spetsen på pilen som "räknas" när man klickar på saker.

Omstart av filemaker hjälpte ...

Borde man testat innan kanske...
Hann innan jag testade detta skriva följande, men får väl hoppas att det inte åtekommer.

Fältinställningarna är ok.
Om jag gör om layouten blir det likadant.
Klickar jag på ett fält i bearbetningsläge så visas en prickad fältram en bit i från.
Klickar jag istället så funkar det.
Upptäcker samma fel på andra layouter i registret.
Känns lite buggigt, kan filen vara skadad kanske? (Ursprunget är gammalt och har varit med om många uppdateringar på vägen)

1
Bevaka tråden