Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern hd via pb usb?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-12-11 03:07

Tänkte köpa följande produkt http://www.dustinhome.se/Dacsaportal/?ProdID=5010082345

men jag är inte säker på om den kommer att fungera med min pb (g4 1,5 ghz). På sidan varnar de för att vissa datorer inte kan ge tillräcklig ström till den externa hd:n

"* Vissa enstaka datorer ger inte tillräckligt med ström för att driva denna hårddisk. AC-adapter finns därför att köpa till som tillbehör."

Hur kontrollerar man om pb kan ge tillräckligt med ström genom usb? Eller finns det ngn som vet om att denna specifika produkt kommer att fungera med pb?

Du ska nog förutsätta att du kommer att behöv extra ström till den - men du, varför väljer du en disk som *bara* klarar 5400 rpm och inte 7200 rpm ? Själv så är jag ganska betänksam mot Lacies diskar som till och från fungerar ganska halvbra... visst dom gör bland de snyggaste lådor som man kan hitta men sedan då?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-12-11 17:12
Ursprungligen av Olle@mac:

Du ska nog förutsätta att du kommer att behöv extra ström till den - men du, varför väljer du en disk som *bara* klarar 5400 rpm och inte 7200 rpm ?

Jag vill ha en portabel extern hd som inte kostar för mkt.

Är det ngn som vet om det funkar bättre med firewire?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-23 19:12

Western Digital extern hårddisk fungerar ej på Mac?

Jag har en PowerBook 15" av sista generationen.

Jag köpte igår en Western Digital Passport 160 GB (en 2,5-tums extern hårddisk) på Webhallen på Sveavägen i Stockholm.

Enligt förpackningen så ska den fungera på Mac med USB 2.0. Tyvärr kommer den inte upp på skrivbordet. Mina USB-portar fungerar och hårddisken fungerar till PC. På Webhallen vägrar dom ta tillbaka den och hänvisar till att min PowerBook antagligen ger för lite ström i USB-portarna. Det är möjligt men hur skulle jag veta det om den påstår sig fungera på Mac med USB 2.0?
Hur har ni andra gjort i denna situation? Om Western Digital ljuger med att skriva att den ska fungera på Mac så borde väl butiken ta tillbaka den, för det kan ju inte vara mitt problem??

Det ska nog funka men tyvärr anger de inte hur mycket ström den behöver. Normalt är det väl 500mA som går att få ut via USB. Om man däremot ska koppla den via en USB-hubb så behöver troligtvis hubben extra strömtillförsel annars levererar den nog för lite.
Jag vet de som använt LaCie-diskar med iBook utan adapter men det var den gamla pocket-disken med den blå gummikanten.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-23 20:27

jag jobbar i butik och tycker det är förfärligt när andra företag inte behandlar kunder rätt. Om Webbhallen har skrivit att det ska fungera och det inte gör det så ska du få dina pengar tillbaka. Vi har lagar som styr sånt i Sverige och det ska följas. I ditt fall är det felaktig marknadsföring från deras sida och produkten du fått stämmer inte överens med deras beskrivning. Dessutom har du 14 dagars ångerrätt enligt distanslagen som gör att du kan lämna tillbaka det mesta om du inte är nöjd. Pengarna tillbaka ska du ha tycker jag.

Om du köpt i butik däremot så har du inte rätt till att utnyttka distanslagen men du har ändå rätt till pengarna tillbaka så det kvittar. Stå på dig!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-23 20:43

Tyvärr upptäckte jag att det i det finstilta på hemsidan (http://www.webhallen.com/prod.php?id=66360) och på produkten står att vissa datorer kräver en en särskild sladd (som webhallen överhuvudtaget inte säljer) för att fungera och jag köpte hårddisken i butiken så distansavtalslagen gäller inte. Pust.

Men om det står "för Mac med USB 2.0" och man har senaste OS X så måste man väl ändå kunna anta att det ska fungera? Annars borde dom skriva att det fungerar på VISSA Mac:ar med 2.0, det vore sjysst, annars kommer kund efter kund råka ut för samma sak som jag.
(Å andra sidan så sa jag faktiskt till försäljaren att jag hade Mac med USB 2 och han sa att det skulle fungera!)

Jag undrar vad ni tycker:

Om det står "för MAC med USB 2" och man har en sådan dator, tycker ni att man är skyldig att läsa det finstilta?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-23 20:52

hade det varit jag som varit säljaren hade jag gett dig pengarna tillbaka. Tycker det är väldigt fult av webbhallen.

Inte första gången de kör såna fula knep heller. Jag köpte en gång en datakabel till en mobiltelefon. De skickar mig fel kabel och som inte alls passade min telefon. Jag mejlade de och de bad mig kolla igen om de verkligen inte passade (hur svårt är det att sätta i en kabel?). Jag bad de kolla deras egen kabel istället och de upptäckte de att jag hade rätt. MEN istället för att ge mig pengarna tillbaka (de hade inte den rätta kabeln) så skickar asen mig två mobilsnören som man hänger runt halsen som kompensation! Jag sa att jag hellre ville ha pengar men de gick inte med på det. Idioter!

1
Bevaka tråden