Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykte: Krav på förbetalning av Op-avgiften.

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har på två ställen, det ena hittar jag inte, men på MacWorldSE nämns i post nr 3 att "man" börjar kräva förskottsbetalning av operatörsavgifterna. Detta torde i så fall indikera att antalat upplåsta iPhone är plågsamt stort i AT&Ts och Apples ögon.

Jag har svårt att tro det, men har någon annan sett samma uppgifter på annat håll?

Köper man hos AT&T har det länge varit krav på det enligt folk här på 99.se, medan det fortfarande går att köpa utan hos Apple Store.

Enligt Apples senaste kvartalsrapport så är antalet icke-AT&T-aktiverade iPhone hela 17% ! ! ! En siffra som ligger mycket högre än jag kunnat föreställa mig, men som samtidigt måste tas som enhandfast, men mycket besk, marknadskritik gentemot Apple och dess parners; You went down the wrong alley.

Ursprungligen av leonardo:

Enligt Apples senaste kvartalsrapport så är antalet icke-AT&T-aktiverade iPhone hela 17% ! ! ! En siffra som ligger mycket högre än jag kunnat föreställa mig, men som samtidigt måste tas som enhandfast, men mycket besk, marknadskritik gentemot Apple och dess parners; You went down the wrong alley.

Håller med. Även om det "bara" är 17% som inte har aktiverat telefonen, så kan det vara så mycket som 50% (av iPhone-ägarna) som tycker att man borde fått valt en egen operatör.

Detta är väl inte Apples smartaste drag genom tiderna, men dom ville ha helhetsupplevelsen. Apple är ju Apple.

Ursprungligen av leonardo:

Enligt Apples senaste kvartalsrapport så är antalet icke-AT&T-aktiverade iPhone hela 17% ! ! ! En siffra som ligger mycket högre än jag kunnat föreställa mig, men som samtidigt måste tas som enhandfast, men mycket besk, marknadskritik gentemot Apple och dess parners; You went down the wrong alley.

Jag måste säga att jag också är förvånad över den siffran. Jag vet att hackandet är populärt utan för USA, men jag trodde ändå att det var en betydligt mindre andel. Det måste vara otroligt många telefoner som tas ut ur landet. Och det trots att Apple är hårda på hur många man får köpa. Det senaste jag hörde var till exempel att vissa Apple Store vägrar ta emot kontanter vid köp av iPhone (och köper man via kort så kan de se om ett visst kort handlat många gånger och neka köp).

Ursprungligen av Adrian B:

Det senaste jag hörde var till exempel att vissa Apple Store vägrar ta emot kontanter vid köp av iPhone (och köper man via kort så kan de se om ett visst kort handlat många gånger och neka köp).

Ja, nu är det bekräftat:

iPhones: 2 per person and no cash, please

Apple kämpar verkligen med näbbar och klor för detta. Så mycket jobb i onödan om dom inte varit så giriga och skulle ha en del av abonnemangskostnaden. Om de bara hade sålt telefonen olåst och för en tusenlapp mer så skulle de spara stora kostnader för hela antihackningsbiten osv. Men jag antar att det finns mer pengar i abonnemangen och framförallt mer kontroll...

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-11-09 16:39
Ursprungligen av Adrian B:

Köper man hos AT&T har det länge varit krav på det enligt folk här på 99.se, medan det fortfarande går att köpa utan hos Apple Store.

söndagen den 5e köpte en kompis 2st iphones till mig och en bekan från en AT&T affär utanför atlanta, utan krav på förskottsbetalning av OP avgiften... verkar som allt varierar från inköptställe till inköpställe.

Hur många telefoner får man köpa på en Apple Store?

Ursprungligen av iAlexander:

Hur många telefoner får man köpa på en Apple Store?

Det verkar vara väldigt olika. På Manhattan sägs det vara 2/skalle medan jag har hört om upp till 10 st i andra affärer.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-11-09 17:13

Jag har också en kompis som köpte en iPhone i en AT&T-butik i San Francisco utan problem vad jag vet. Däremot hade han problem att handla i Apple Store.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-11-09 17:19

Den höga siffran av hackade telefoner beror givetvis på att iPhone'n inte är släppt utanför USA. Jag kan inte tro att 17% av alla USA-använda iPhone's är hackade. Det är ju löjligt.

När iPhone'n är släppt i hela världen så kommer hackandet att stanna på omkring 2-3%.

Jag har aldrig trott - och tror fortfarande inte - att man någonsin kommer att kunna köpa en operatörslåst telefon i Sverige utan att skriva under papper och visa ID i butik. Det är otänkbart i vårt land.

Vilket kommer att medföra att det blir strömhopp till norra Tyskland efter telefoner:

"Supertilbud - en iPhone och ett flak Hansa Gold: €409"

17% är ju egentligen otroligt lågt och visar att i USA så verkar AT&T abonnemanget anses vara väldigt förmånligt.

(Det här inte riktat till något speciellt inlägg, jag har bara gått och funderat på det här ett tag...)
Jag läser många inlägg överallt på nätet om hur folk är 'besvikna' på Apple och hur 'giriga' dom har blivit för att dom låser telefonen till en operatör. Och hur fantastiskt det skulle ha blivit om Apple sålde den operatörsfri och att dom då skulle ha lagt marknaden under sig...

Glöm inte att telefonmarknaden ser väldigt annorlunda ut jämfört med persondatorbranchen.
Titta på telefon tillverkarna, dom lanserar nya modeller varje halvår/kvartal oftast med bara mindre justeringar i funktionalitet för att dom tjänar pengar endast vid köpet av telefonen. Deras målsättning är att du skall byta telefon så ofta det bara går.
Dom som 'bestämmer' på telefonmarknaden är Operatörerna, dom väljer oftast ut några enstaka modeller som dom sedan subventionerar kraftigt för att skaffa sig en kundbas. Dom tjänar inget på själva inköpet, men över åren så gör dom stora pengar på att ha en stor kundbas som betalar sina månadsavgifter.

För att kunna bryta sig in på en marknad där telefontillverkarna bara är 'underleverantörer' till Operatörerna behöver man rucka på nuvarande regler och SAMTIDIGT få med sig Operatörerna...

Rent krasst, vad kostar en *Smartfone* från någon annan leverantör utan abonnemang?
Jag kan inte hitta någon som matchar iPhonen, eller som ens kommer i närhet, när det gäller dom tekniska lösningarna. Men dom värsta modellerna ligger kring 7000-8000:- och en operatörslåst iPhone kanske skulle kunna klämma in sig på en 9000:- kanske, en vild gissning, visst?
Hur många tror ni Apple skulle få sålda till ett sånt pris?

Apple har en telefonmodell, kanske kommer det någon till, kanske inte, men det viktiga är att vi har fått en plattform som utvecklas och uppdateras, som en persondator.
Men hur skall då Apple kunna tjäna pengar när inte användarna förväntas köpa nya telefoner varje år?
Jo, man vill ha en del av dom löpande intäkterna från Operatörerna, men hur skall man få dom att ge bort en del av deras vinst?
Man skapar en väldigt attraktiv iPhone, lovar dom ett väldigt subventionerat pris, ensamrätt på deras marknad under en längre tid!
Så vad vi gör är att vi köper telefonen på avbetalning, vilket ju är vanligt på telefonmarknaden, men nu betalar vi även till Apple för att dom skall kunna vidare utveckla plattformen iPhone.
Sen tror jag också att det är Apple som pressar operatörerna att ge 'flat-rate' abonnemang, för Apple vill ju inte att vi skall undvika att använda det som gör iPhone så speciell, internet-integrationen, bara för att vi har ett billigare abonnemang men som kostar bortåt 50:- bara för att titta på Aftonbladets förstasida...

Så jag tycker inte det är konstigt att Apple försöker begränsa upplåsningen av telefonerna, vi lägger ju i princip bara handpenningen och skiter i att betala amorteringarna...

Och hur skall dom kunna lova Operatörer ett 'ensamrätts' kontrakt när dom kan hävda att det bara är att gå in och köpa en iPhone och med några enkla handgrepp använda den med valfri operatör?

Krasst kan vi nog säga att Apple har lyckats med att bryta sig in på mobiltelefonmarknaden trots alla olyckskorpar och det har dom gjort genom att ändra spelreglerna och ändå få med sig Operatörerna.

Så jag förstår Apple... men det hindrar ju inte mig att njuta av min egna iPhone!!!!

Ursprungligen av Janne.M:

Jag kan inte hitta någon som matchar iPhonen, eller som ens kommer i närhet, när det gäller dom tekniska lösningarna. Men dom värsta modellerna ligger kring 7000-8000:- och en operatörslåst iPhone kanske skulle kunna klämma in sig på en 9000:- kanske, en vild gissning, visst?
Hur många tror ni Apple skulle få sålda till ett sånt pris?

Tillräckligt många. Apple har väl aldrig haft problem att sälja prylar som kostar mycket? När första iPoden släpptes och kostade 400 dollar var det många olyckskorpar som sa saker i stil med "de kommer inte att sälja mer än en handfull" men det visade sig (förstås) att Apple kunde sälja som bara den ändå.

Sen behöver inte iPhone kosta så mycket, kolla på iPod touch. Den kostar 299 dollar helt utan andra kostnader. Och man kan ju räkna med att Apple säljer iPod touch med marginal eller hur? Så lägg till högtalare, mick, modemchip och lite annat, det lär ju ändå inte kosta mer än 100 dollar skulle jag tro. Apple har förstås enorma utvecklingskostnader bakom iPhone som ska betala sig, men även om de lade på 200 dollar för en upplåst telefon skulle den inte bli dyrare än andra motsvarande telefoner (snarare billigare), utan att dom behöver ta upp 9000 kr.

Ursprungligen av Janne.M:

Men hur skall då Apple kunna tjäna pengar när inte användarna förväntas köpa nya telefoner varje år?

Samma modell som när dom tjänar pengar på Mac och iPod tror jag skulle fungera utmärkt. Folk köper uppenbarligen nya Macar och nya iPod som aldrig förr enligt de senaste försäljningssiffrorna. När Apple kommer ut med iPhone 2 kommer det nog finnas många potentiella köpare, både bland nuvarande ägare och de som inte har iPhone. Jag tror det finns gott om utrymme här för att tjäna stora pengar utan operatörslåsningen.

Jag tillhör dom som kallat det girigt och jag fortsätter att tycka att dagens lösning är girig. Priserna på abonnemangen är onödigt höga och det leder till massa extra jobb att hålla på och låsa telefonerna hela tiden. Ta bara en sådan sak som att AT&T tvingas rekommendera amerikaner som reser utomlands att skaffa en extra telefon för att kunna ringa på lokala SIM-kort, är inte det rätt absurt?

Apple gör en stor grej av att de jobbar ut användarens synvinkel och i många fall är det sant, men i detta fall är det onödigt krångligt för användarna. Allt skulle bli enklare ifall de koncentrerade sig på inkomsterna från hårdvaran.

Apple skulle kunna införa en "iPhone Approved"-stämpel för operatörer som de rekommenderar för bästa användarupplevelsen (t.ex. för att få visual voicemail osv). Det skulle säkert driva rätt många användare till utvalda operatörer, även om upplåsta telefoner fanns ute.

Ursprungligen av Adrian B:

Ta bara en sådan sak som att AT&T tvingas rekommendera amerikaner som reser utomlands att skaffa en extra telefon för att kunna ringa på lokala SIM-kort

Har jag inte hört talas om.
Berätta mer!

Ursprungligen av theplague:

Har jag inte hört talas om.
Berätta mer!

Jag försökte hitta där jag läst om det, men lyckades inte. Det var före AT&T släppte sin "international data plan" som man kan lägga till sitt iPhone-abonnemang för typo 6 dollar/månad.

Ursprungligen av Adrian B:

Apple skulle kunna införa en "iPhone Approved"-stämpel för operatörer som de rekommenderar för bästa användarupplevelsen (t.ex. för att få visual voicemail osv). Det skulle säkert driva rätt många användare till utvalda operatörer, även om upplåsta telefoner fanns ute.

Word! Låter som en mycket bra modell tycker jag.

Ursprungligen av Janne.M:

Rent krasst, vad kostar en *Smartfone* från någon annan leverantör utan abonnemang?
Jag kan inte hitta någon som matchar iPhonen, eller som ens kommer i närhet, när det gäller dom tekniska lösningarna. Men dom värsta modellerna ligger kring 7000-8000:- och en operatörslåst iPhone kanske skulle kunna klämma in sig på en 9000:- kanske, en vild gissning, visst?
Hur många tror ni Apple skulle få sålda till ett sånt pris?

iPhone är ju inte ens en smartphone? En uppblåst skärm med en ok mp3-spelare i sig stannar den vid. Kalkylering och ordbehandling har jag inte sett skymten av. Nä, snarare borde den väl gå för en 3000kr (ungefär så mycke man får ge för den i USA med dagens dollarpris?) för att vara ett aktuellt köp.

Är det sant att garantin bara gäller vid köp av abonnemang?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-15 09:39
Ursprungligen av misthv:

... med en ok mp3-spelare i sig ...

OK? Vilken bärbar mediaspelare är bättre anser du? Zune kanske

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2007-11-15 12:28

Har läst samma sak som Adrian men lyckas inte heller hitta igen var...

1
Bevaka tråden