Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

grey wall of death

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

nu börjar jag bli lite orolig för Gullan (15" MBP 2,16 C2D, 2GB RAM).
De senaste 3 dagarna har jag haft ca 6-7st grey wall of death. det där 'sköna' grå lagret över hela skärmen och textrutan med nåt i stil med: 'bla bla... stäng av datorn genom att hålla in powerknappen'. det händer helt random också. så jag fattar inte vad som är fel. första gången va när jag koppla henne till tvn (dvi-vga). fast sen har det hänt flera gånger utan att jag haft något annat inkopplat. förutom min nya mus och det nya tangentbordet från apple och jag har precis nyligen installerat om macosx. alla softwareupdates gjorda.
har aldrig hänt mig innan med denna macen.

vad kan va fel? borde jag lämna in den för koll eller är det nåt jag kan göra åt det själv?
tack på förhand...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-09-29 06:55

Sök på "kernel Panic" eller "KP" här på forumet eller på Google... Du kommer inte att bli besviken!

Förmodligen ett hårdvarufel (minne vanligaste orsaken) men kan även vara ett mjukvarufel. Koppla ifrån en sak (mus, tangentbord, usb-minnen etc.) i taget från datorn och kolla när problemen upphör. Ta dessutom ur ditt extraminne och kolla om du fortfarande har problem. Sen kan det kanske hjälpa om du reparerar startskiva samt rättigheter i skivverktyg under verktygsprogram.

För att kontrollera ram-minnet kan du köra memory test. (Sök på memtest +osx så hittar du nog en beskrivning på hur du ska göra.)

Lycka till!

tack så mycket... ska kolla allt idag!

hej. ett tag sedan jag skrev den där frågan. nu har jag inte haft några kernal panics sedan dess. skönt som fan. det var drivisarna till min nya logitech mus som gjorde det. logitech control center eller vad det heter. när jag avinstallera det slutade jag få kernal panics. sen testa jag att installera det igen och då började dom igen. skumt. så får klara mig utan alla extraknappar antar jag:/
någon annan som haft liknande problem?

1
Bevaka tråden