Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vem blir först att få Leopard?

Tråden skapades och har fått 231 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Enligt vissa rykten har Apple redan börjat skicka Leopard till kunder och det kan komma så tidigt som imorgon. Så min fråga är:

Vem blir först på 99mac att få hem Leopard?

Låt tävlingen börja!

(Och med "få hem" menar jag förstås bara den lagliga vägen, i kartong och allt. Men det tror jag ni redan förstått.)

Du menar förstås: "Vem blir först?"

Ursprungligen av tiger leap:

Du menar förstås: "Vem blir först?"

Eh, jo Fixat.

  • Medlem
  • 2007-10-23 14:37

Jag tror helt klart det blir jag. no doubt in my mind

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-23 14:44

Vad gäller, först med kartongen i sin hand eller först med ett installerat och snurrande system?

Kartongen i sin hand, tycker jag, för att det ska bli rättvist.
Annars vinner jag eftersom jag alltid är ledig på fredagar *S*

Ursprungligen av jonas.larsson:

Kartongen i sin hand, tycker jag, för att det ska bli rättvist.

Kartongen i hand, helt klart. Gärna med ett foto förstås!

  • Medlem
  • 2007-10-23 15:16

Först att lägga upp en skärmdump givetvis..

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-10-23 15:52

Har precis förhandsbokat min kisse nu från närmsta Apple Store, 6 mil bort men någon hobby måste man ju ha .

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2007-10-23 16:14

Fast, vänta nu. Den här tävlingen måste ju bryta mot reglerna.
Eftersom Leoparden släpps 18:00 på fredag så måste ju alla som har en kartong i sin hand före dess ha kommit över den på ett felaktigt sätt och då är det ju piratprogramvara, eller hur?

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2007-10-23 16:45
Ursprungligen av bollman:

Fast, vänta nu. Den här tävlingen måste ju bryta mot reglerna.
Eftersom Leoparden släpps 18:00 på fredag så måste ju alla som har en kartong i sin hand före dess ha kommit över den på ett felaktigt sätt och då är det ju piratprogramvara, eller hur?

Hahaha, va, öh?

Du kan ju inte påstå att alla som har Leopard tidigare än 18:00 på fredag har en piratprogramvara? Det var det dummaste jag hört. Läste du ens första inlägget? Där stod det om ett rykte, att möjligtvis ett Leopard kan komma till sin ägare tidigast imorgon, du kan inte påstå att folk kör piratprogramvara för att man har lite tur och lyckas få sitt exemplar en eller två dagar tidigare. Puh!

Ursprungligen av bollman:

Fast, vänta nu. Den här tävlingen måste ju bryta mot reglerna.
Eftersom Leoparden släpps 18:00 på fredag så måste ju alla som har en kartong i sin hand före dess ha kommit över den på ett felaktigt sätt och då är det ju piratprogramvara, eller hur?

Eh, vad snackar du om? Hur kan det vara ett brott om Apple själva skickar ut den tidigare? Kollade du länken i mitt första inlägg?

Naturligtvis är det inte en piratkopia om man har betalt för sig på rätt sätt. petiga är vi förstås inte.

Ursprungligen av bollman:

Fast, vänta nu. Den här tävlingen måste ju bryta mot reglerna.
Eftersom Leoparden släpps 18:00 på fredag så måste ju alla som har en kartong i sin hand före dess ha kommit över den på ett felaktigt sätt och då är det ju piratprogramvara, eller hur?

Med all respekt för din välvilja och till ditt inlägg, vill jag dock fråga om inte det är dags att inte agera BSA?

Vi kan inte utgå från att folk piratkopierar....

Inte om man får köpa den i affären tidigare?
Då har väl inte vi gjort något fel och vi har ju betalt för det...
Jag kommer helt garanterat inte vinna...
Jag är inte ens säker på om jag ska köpa det eller inte...

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-23 16:54
Ursprungligen av RockyMontana:

Inte om man får köpa den i affären tidigare?
Då har väl inte vi gjort något fel och vi har ju betalt för det...
Jag kommer helt garanterat inte vinna...
Jag är inte ens säker på om jag ska köpa det eller inte...

Eftersom affärerna får sälja Leopard först efter klockan 18 så bryter dom mot Apples avtal om någon köper Leopard före klockan 18. Alltså har någon brutit mot avtalen och får inte skriva om det här.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-23 17:16
Ursprungligen av Robo-X:

Eftersom affärerna får sälja Leopard först efter klockan 18 så bryter dom mot Apples avtal om någon köper Leopard före klockan 18. Alltså har någon brutit mot avtalen och får inte skriva om det här.
//Rob

Men nu är det väl knappast troligt att affärsinnehavaren (denna "någon") skriver om det här!

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-23 17:38
Ursprungligen av Ylan:

Men nu är det väl knappast troligt att affärsinnehavaren (denna "någon") skriver om det här!

Vänligen, Ylan

Är inte det samma argumentation som med leopard beta? Jag menar någon måste ha brutit ett avtal och delat med sig med betan. Vilket var anledningen till man inte fick prata om betan här på forumet.

Samma regler gäller väl även för den skarpa versionen?

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-23 18:11
Ursprungligen av Robo-X:

Är inte det samma argumentation som med leopard beta? Jag menar någon måste ha brutit ett avtal och delat med sig med betan. Vilket var anledningen till man inte fick prata om betan här på forumet.

Samma regler gäller väl även för den skarpa versionen?

//Rob

Som den utråkige svensklärare jag är, skojade jag med syftningen. Jag vet jag borde skämmas.

Gör så också! :">

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-23 16:43

Har förhandsbokat hos macoteket. Någon som vet när de levererar? Vill ju ha den på fredag...

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-10-23 17:32
Ursprungligen av acke:

Har förhandsbokat hos macoteket. Någon som vet när de levererar? Vill ju ha den på fredag...

Tyvärr, de skicka på fredagen vilket innebär tisdag som leveransdag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-23 20:02
Ursprungligen av ahmedmo:

Tyvärr, de skicka på fredagen vilket innebär tisdag som leveransdag.

Dammit! Vart köper man så man får det på fredag?

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-10-23 21:10
Ursprungligen av acke:

Dammit! Vart köper man så man får det på fredag?

Jag bokade mitt ex hos Office Store i Karlstad som har extra öppet till 20.00 pga Leoparden.

Hitta närmaste återförsäljare här. Och sen kan du ringa upp och förhandsboka ett ex.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2007-10-23 17:30

Ja, säljaren har brutit mot avtalet, men för den som har köpt programvaran tidigare än 18 så är det ju samma sak som om han köpt en piratversion. Leopard är inte släppt innan 18:00 den 26/10 och har man den innan dess så har man en piratversion. Vad är det som är konstigt med det?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-23 17:45
Ursprungligen av bollman:

Ja, säljaren har brutit mot avtalet, men för den som har köpt programvaran tidigare än 18 så är det ju samma sak som om han köpt en piratversion. Leopard är inte släppt innan 18:00 den 26/10 och har man den innan dess så har man en piratversion. Vad är det som är konstigt med det?

Hur kan det vara en piratversion innan 18? Vadå, det är inte ett original då? Efter 18.00 blir det ett original eller är det fortf. en piratkopia?

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-10-23 17:41

Tycker det strå rätt tydligt Beräknad avsändning: OCTOBER 26TH på min så jag räknar med 30e att jag får min.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2007-10-23 18:24

Innan 26/10-2007 klockan 18:00 finns inga officiellt släppta Leoparder. Har man ändå en kopia så har man ju fått tag på den på ett felaktigt sätt, alltså måste det vara en piratversion. Piratversioner _måste_ ju inte vara omärkta DVD-R liksom... Jag kan köpa MS orginal-skrivor till precis allt för en spottstyver, det innebär dock inte att jag har en licens att använda programvaran.
Har du köpt innan 18 så har du en "äkta" skiva, men din licens är ogiltig och därmed en piratversion.

DOCK så skall man ju vara på det klara över att jag är _mycket_ tveksam till att Apple kommer märka skillnaden

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-23 18:30
Ursprungligen av bollman:

Har du köpt innan 18 så har du en "äkta" skiva, men din licens är ogiltig och därmed en piratversion.

Fast i god tro om affären börjat sälja tidigare!

Men jag tycker en screenshot med "Om den här datorn uppe"!

  • Medlem
  • Arvika
  • 2007-10-23 18:24

Får Leopard för typ 90 kr eftersom jag köpte MBPn i oktober =D

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-23 18:48

den senaste MBPn har en processor som stödjer 64 bit eller hur? kan man ha 64 bit versonen av leopard då?

Ursprungligen av Esa:

den senaste MBPn har en processor som stödjer 64 bit eller hur? kan man ha 64 bit versonen av leopard då?

Tänk om folk kunde söka lite först. Tror att den här sidan hos Apple ger dig ditt svar.

Bevaka tråden