Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ram till PowerMac G4 Quicksilver?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Danderyd
  • 2007-10-12 17:06

Har en g4 qs med 768mb ram. Tänkte uppdatera till 1,5 gig snart. Vet någon var man kan köpa billigt ram till g4an?? Macotekettar ju så mkt..

Tack!

Dustinhome. 475 kronor kostar 512 MB där.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-10-20 20:53

Kollade, verkar inte som Macoteket är dyrare än andra. Jag behöver oxå öka på minnet. Har mer problem att hitta ett stället med rätt köp och betalvillkor.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2007-10-23 11:19

512MB hos komplett för 275:-

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=116452

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-10-23 12:36

Den passar inte min G4. Ska vara en DDR SDRAM

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2007-10-23 16:56

Den där länken är inte till någon pc133 sdram ddr

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2007-10-23 16:57

En fråga. Kan man använda alla av samma sort som de på macoteket eller är det speciellt märke eller speciellt för mac??

Inget är speciellt med RAM-minne för Mac, alltså annorlunda än allt annat standardminne.

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2007-10-23 22:12

Ok. Tack så mycket för den infon.

rose: Dataparadiset har en sk minneskonfigurator. Med den väljer du tillverkare, datortyp, modell etc och sedan får du uppgifter om vilka ram som finns tillgängliga: http://www.ec.kingston.com/ecom/config/mfrmod.asp

Kan man få flika in med en ramfråga utan att sno tråden...?

...Går det bra att ha minnen med olika hastigheter i maskinen? Tex, just nu har jag minnen markerade för 444Mhz (tror det är det iaf) men alla nya minnen är märkta för 533Mhz...

Din dator klockar ner minnen som är snabbare än vad de ska vara.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Din dator klockar ner minnen som är snabbare än vad de ska vara.

Låter bra, då skjuter jag iväg en beställning på två friska gig till då

Alltså, 444 Mhz? Har du en Powermac G4? Eller vad har du? 444 MHz-minnen sitter inte i någon mac.
Dessutom kan du inte blanda DDR2, DDR1 eller icke-DDR.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Alltså, 444 Mhz? Har du en Powermac G4? Eller vad har du? 444 MHz-minnen sitter inte i någon mac.
Dessutom kan du inte blanda DDR2, DDR1 eller icke-DDR.

G5 Dual-core 2.3. Det står följande i systeminfon:

Size: 1 GB
Type: DDR2 SDRAM
Speed: PC2-4200U-444
Status: OK

Jag använde Dataparadisets minneskonfigurator (länkad till ovan) för att få reda på rätt typ av minne så jag får ju hoppas att den var riktig annars är det bara att skicka tillbaks.

Oki, men det är alltså PC4200 du har. Det går i 533 MHz.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Oki, men det är alltså PC4200 du har. Det går i 533 MHz.

OK då är väl allt frid och fröjd då. Jag uppfattade de tre fyrorna i rad på slutet som att de skulle betyda 444Mhz men det var alltså fel då. Nåja ingen skada skedd. Beställningen är gjord men jag har inte fått någon bekräftelse ännu...

1
Bevaka tråden