Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är Mac Pro overkill att köpa?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-19 11:33

Har haft datorer i många år. Min första dator var en ZX Spectrum(Sinclair) som jag har kvar(nostalgi) i en garderob. Sen fick min far hem en mac SE. Båda dessa datorer älskade jag. Sen blev det en Performa 630 tror jag den hette. Några år senare gick jag över till PC för att det fanns så mycket spel till dom. Men har idag lagt av med det:D.
Eftersom jag håller på med datorn varje dag och tycker att det är kul så är det för mig försvarbart att lägga ner en hel del pengar på min hobby, för det är så jag ser på det här med datorer.

4 år har gått sen sist jag köpte en dator och det är nu dags för en ny. Valet står mellan Mac och PC.
Jag sneglade länge på en Imac 24 tum 2.8 Ghz och har läst mycket som står här på 99.se om vad ni tycker om maskinen, och det har varit både ris och ros. Gick och tittade på den här i GBG och känner mig tveksam till den bla pga den blanka skärmen och utbyggnadsmöjligheterna som ex flera hårddiskar. Funderar även på hur det blir den dagen maskinen är för gammal att använda, då står man där med en 24 tummare. Men visst är maskinen läcker:p

Tankarna är nu istället på en Mac Pro. En dyr dator men kanske en dator som håller i många år så att det är försvarbart att köpa en sådan. Det ultimata hade varit att kunna köpa en dator som man har resten av livet. Är Mac Pro en sådan dator? Tror väl inte det själv, men skulle gärna vilja veta vad ni tycker.

Det jag håller på med mest är:

  • Har datorn som en musikmaskin kopplad till stereon.

  • Bilder Raw

  • Surfa på nätet

  • Ordbehandling

  • Lägger in filmer, musik och bilder därför behöver jag stor lagringsplats

Några frågor:

  1. Är det lätt att stoppa in hårddiskar och minnen i maskinen? Det ser ut som det.

  2. Måste man ha Apples hårddiskar och minne?

  3. Är grafik kortet bra?

  4. Vad ska jag fundera på mera?

Och slutligen är Mac Pro overkill för en amatör?

Mvh
Anders

1. I Mac Pro ja.
2. Nej det måste du inte.
3. Grafikkortet bra, vad ska du göra. Det har fått utstått en del kritik att det är för dåligt för den maskin det sitter i.

Mac Pro är en extremt kraftfull maskin som jag själv ser extremt få användningsområden för.

För din del skulle jag gå på en iMac med externa diskar via firewire.
Ett raid-torn på 1 Tb borde räcka ett tag för dig.

iMacen kan du lätt stoppa i minnen i men det är allt.
iMacen är i sig mer än tillräckligt kraftfull för de du nämner.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-19 23:26

"Mac Pro är en extremt kraftfull maskin som jag själv ser extremt få användningsområden för"

Jo det kan nog stämma som du skriver, men känslan försvinner inte från mig när det gäller skärmen på Imacen. Är lite orolig över att om jag köper den, så kommer jag att reta mig på att jag ser fönstret och lampan som är tänd i mitt rum i Imacens skärm. Ärligt så förstår jag inte varför Apple valde en sådan skärm. Jag vet varför dom valde den, men jag förstår det inte. Men det är ju min personliga smak som jag ger uttryck för och smaken varierar ju som bekant.

När det gäller grafikkortet så var jag bara nyfiken på om det var ett bra som höll länge. Ska inte spela spel osv så det behöver väl egentligen inte vara så bra för mig. Men med tanke på pengarna som maskinen kostar så vill man ju att allt ska vara på topp.

Vad är ett raid-torn?

Mvh
Anders

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-20 00:06
Ursprungligen av cyber:

Vad är ett raid-torn?

Det är som ett externt hårddisk-kabinett, med plats för många hårddiskar. Finns hårddisk-kabinetter som har alltifrån 1-8 hårddiskplatser. Eller ännu fler. Vet ej vad max-antalet är. Vanligast är väl 3-4 hårddiskplatser.

Ordlista: RAID

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-20 00:24
Ursprungligen av cyber:

Det jag håller på med mest är:

  • Har datorn som en musikmaskin kopplad till stereon.

  • Bilder Raw

  • Surfa på nätet

  • Ordbehandling

  • Lägger in filmer, musik och bilder därför behöver jag stor lagringsplats

Några frågor:

  1. Är det lätt att stoppa in hårddiskar och minnen i maskinen? Det ser ut som det.

  2. Måste man ha Apples hårddiskar och minne?

  3. Är grafik kortet bra?

  4. Vad ska jag fundera på mera?

Och slutligen är Mac Pro overkill för en amatör?

Mvh
Anders

  1. Det är superenkelt att installera hårddiskar och minnen. Hårddiskarna sitter på slädar och hålls på plats med skruvar. Och efter ett byte eller inläggning av ny hårddisk, så skjuter man bara in släden i ett av facken tills det tar stopp. Så är det färdigt. Inga sladdar eller så. Det är specialkontakter som förenklar det hela. När det gäller minnen så drar man ut logikkorten som sitter fast i spår i chassit, ej fastskruvat och sen fäller upp hakarna som håller minnena på plats. Och sen trycker man i dem tills hakarna klickar på. Precis som på moderkort på PC.

  2. Nej, du behöver inte ha Apples minnen och hårddiskar. Så länge du uppfyller kravspec för vilka minnen som passar och även typ av hårddiskar. Det finns bra info/kravspec i manualen för Mac Pro. Utbudet för hårddiskar är väldigt stort. Mindre utbud för minnen. Men det finns några fabrikat som har minnen som passar MP.

  3. Grafikkortet är helt ok och räcker väl för ditt behov.

  4. Vad mer att tänka på? Tja, förutom tangentbord och mus som medföljer, behöver du även en skärm.

Om du vill ha en dator som går att bygga ut mycket när det gäller minne och hårddisk, så är MP den bäste av alla Macar. 4x750GB hårddiskutrymme, vet ej om det funkar med 1TB-diskar? 8x2GB minne.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-20 00:24
Ursprungligen av cyber:

Det ultimata hade varit att kunna köpa en dator som man har resten av livet. Är Mac Pro en sådan dator?

Det hoppas jag verkligen inte, det vore trist i så fall. När IIfx kom trodde man ju inte att det kunde bli mycket snabbare men man hade ju inte sett början ännu.

Iofs kan du ju vara 90 år gammal och då kanske MacPro är datorn för dig

För att vara lite allvarligt, det är en grym maskin och du kommer nog kunna ha den i ett icke oföraktligt antal år. Jag har själv apples förra "värsting", en dual G5 och jag ser efter 3 år fortfarande inte någon anledning att köpa en ny.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-20 00:28

Jag valde MP 2x2,66GHz enbart för att ha en dator som räcker i många år. Och ha goda möjligheter att bygga ut när det gäller hårddisk och minne. Jag har mer dator än vad jag behöver när det gäller prestanda kontra behovet. Räknar med att ha min MP i alla fall 3-4 år. Säkert längre om jag kan hålla köpbegäret på avstånd.

  • Medlem
  • 2007-10-20 00:48

Jag köpte en begagnad G4/667 2002 för grafisk produktion. Den är fortfarande min huvuddator bredvid en Macbook Pro. Jag har uppgraderat den till dubbla 1,8Ghz plus nytt grafikkort, och den känns inte slö på något sätt. Den har kostat mig runt 16 000 sammanlagt. Kanske mitt bästa köp någonsin.

En Mac Pro håller lugnt 4-8 år. Sedan är det iofs svårt att förutse hur krävande framtida system och applikationer är, men 8 år är helt rimligt med små uppgraderingar.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-20 10:55

" Jag har uppgraderat den till dubbla 1,8Ghz plus nytt grafikkort,"

Har du några problem med värmeutvecklingen? Är det Sonnet dual? Jag är sugen att stoppa in ett sådant kort i min G4 DA som för närvarande körs med ett Sonnet 1.2GHz. Allt annat maxat.

Ena halvan av hjärnan skriker "stopp!!!" Vansinne att stoppa i ett sådant kort i min gamla burk.

Nu med 10.5 har frågan aktualiserats. Processorkravet är ju 867MHz eller mer. Avser dom med det hastigheten på grund processorn eller?

  • Medlem
  • 2007-10-20 12:25

Det är ett kort från Gigadesigns, vilket inte verkar finnas längre. Jag har inte haft några som helst problem, och hastighetsmässigt är den någonstans strax under en dubbel 2Ghz G5:a. Den låter lite mer, det är det enda.

Jag har ingen aning om 10.5 kommer stödjas, men å andra sidan är jag nöjd med 10.4 tills vidare. Jag tror inte att datorn har någon möjlighet att rapportera vad det satt i från början, så det borde funka. Man måste nästan uppgradera grafikkortet också för att få en bra känsla, så det kanske inte är värt det rent krasst. Men de är snyggare än G5/Mac Pro.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-20 12:45

Tack för alla svar.

Ska vänta tills Leopard kommer och höra vad alla tycker. Ska undertiden räkna och räkna igen om jag har råd med en Mac Pro för jag är bra sugen. Kan den hålla i 8 år så hade det ju varit perfekt. Men det vet man ju först då

Mvh
Anders

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-20 12:59

Den håller säkert, men den kommer säkert att kännas långsam om 8 år. Min G4 från 2001 med 1.2GHz under huven känns inte direkt som en F1-bil längre.
Sedan kan vi ju alltid fråga oss om det inte finns ett tak för hur snabbt det kan gå? Teknik kompabilitet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-20 13:48

Att lova att datorn garanterat håller i 8 år känns lite skakigt. Orkar inte utveckla mer just nu men 8 år en lång lång tid.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-20 14:28
Ursprungligen av acke:

Att lova att datorn garanterat håller i 8 år känns lite skakigt. Orkar inte utveckla mer just nu men 8 år en lång lång tid.

Ja, åtta år är en väldigt lång tid när det gäller datorer. Undra hur det ser ut om åtta år, när det gäller datorer? Men 3-4 år kan mycket väl en MP bestå.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-20 16:25
Ursprungligen av Reisan:

Ja, åtta år är en väldigt lång tid när det gäller datorer. Undra hur det ser ut om åtta år, när det gäller datorer? Men 3-4 år kan mycket väl en MP bestå.

Låter mer rimligt ja.

Ursprungligen av cyber:

Har haft datorer i många år. Min första dator var en ZX Spectrum(Sinclair) som jag har kvar(nostalgi) i en garderob. Sen fick min far hem en mac SE. Båda dessa datorer älskade jag. Sen blev det en Performa 630 tror jag den hette. Några år senare gick jag över till PC för att det fanns så mycket spel till dom. Men har idag lagt av med det:D.
Eftersom jag håller på med datorn varje dag och tycker att det är kul så är det för mig försvarbart att lägga ner en hel del pengar på min hobby, för det är så jag ser på det här med datorer.

4 år har gått sen sist jag köpte en dator och det är nu dags för en ny. Valet står mellan Mac och PC.
Jag sneglade länge på en Imac 24 tum 2.8 Ghz och har läst mycket som står här på 99.se om vad ni tycker om maskinen, och det har varit både ris och ros. Gick och tittade på den här i GBG och känner mig tveksam till den bla pga den blanka skärmen och utbyggnadsmöjligheterna som ex flera hårddiskar. Funderar även på hur det blir den dagen maskinen är för gammal att använda, då står man där med en 24 tummare. Men visst är maskinen läcker:p

Tankarna är nu istället på en Mac Pro. En dyr dator men kanske en dator som håller i många år så att det är försvarbart att köpa en sådan. Det ultimata hade varit att kunna köpa en dator som man har resten av livet. Är Mac Pro en sådan dator? Tror väl inte det själv, men skulle gärna vilja veta vad ni tycker.

Det jag håller på med mest är:

  • Har datorn som en musikmaskin kopplad till stereon.

  • Bilder Raw

  • Surfa på nätet

  • Ordbehandling

  • Lägger in filmer, musik och bilder därför behöver jag stor lagringsplats

Några frågor:

  1. Är det lätt att stoppa in hårddiskar och minnen i maskinen? Det ser ut som det.

  2. Måste man ha Apples hårddiskar och minne?

  3. Är grafik kortet bra?

  4. Vad ska jag fundera på mera?

Och slutligen är Mac Pro overkill för en amatör?

Mvh
Anders

Med tanke på vad du ska använda den till är samtliga delar i MacPro tillräckliga förutom standard Ram. Så länge man inte ska spela de nyaste och häftigaste spelen med maxupplösning på jätteskärmar och därmed "behöver" byta grafikkort 1 gång/år kommer du tveklöst att kunna använda din MacPro under många år framöver. Enligt de användningsområden du nämner anser jag att 6-8 år är en trolig tid som huvuddator för dig. Med tanke på hur länge du har haft din PC så kan du räkna ca 3 år längre tid innan Macen känns föråldrad. Ram ska FBD Dim DDRII och är samma som sitter i PC servrar, kan köpas i alla välsorterade datoraffärer, även om det kanske är beställningsvara. Nu är dessutom minnespricerna på extremt all-time-low så nu kan du köpa FBD minnen för under 900:-/1 GB. Med detta i åtanke skulle jag passa på och installera tex 4 x 1 GB extra Ram. Då får du troligen marknadens snabbaste dator i kombination med en av de tystaste.

Min PM G4 är nu 8 år gammal (lanserades sept 1999) men skaffade den själv begagnad hösten 2000 för 9000 kr inkl Apple CRT-skärm. Antagligen det mest prisvärda _jag_ köpt (jfr med stfm i post #8 ovan). Min huvuddator på hemmaplan är dock en iBook G4 1,2 GHz. Powermacen skulle dock kunna räcka till de mesta jag gör nu, om än lite (men inte mycket) långsammare. Alltså går det till nöds att sitta med en åtta år gammal dator.

Och varför inte egentligen? Min G4a blev ju klassad som superdator med över 1 gigaflop i beräkningskapacitet. Lika mycket som en Cray man bara kunde drömma om när man själv satt på en ABC80 eller C64. Nuvarande MP är väl åtminstone 10-20 ggr snabbare än min G4 vid det här laget. Så med tanke på hur det ser ut i världen med naturresurser och sned ekonomisk fördelning vore det väl skam om inte en MP (vars chassi uppenbarligen är byggt för att hålla i århundraden) skulle funka i hemmiljö även år 2015.

Lite länkar:
http://lowendmac.com/crews/06/0602.html
http://lowendmac.com/jay/06/0601.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-20 18:27

Klart att en 8 år gammal dator kan fungera rent mekaniskt. Problemet är väl att den inte kommer fungera bra med program som släpps 8 år framåt i tiden.

Sedan beror det ju alltid på vad man använder datorn till. Folk som bara mailar och skriver klarar sig längre än de som utnyttjar datorn till max.

Cyber, jag gick i samma tankar själv. Största skillnade var att jag redan had en 22 tums Apple Cinema Display (LCD). Så jag ville inte köpa en dator med inbyggd skärm eftersom jag gillade den skärmen jag hade. Och jag tycker att jag byter skärmar ganska sällan rent allmänt, ofta lägger jag till dem till de jag har och får flera skärmar istället.

Dessutom så tycker jag att Apple's datorer "räcker" mycket längre än en WIndows PC gör, främst för att Mac OS X inte blir slöare för varje uppgradering, som WIndows blir. Jag använde en Mac Cube G4 från sommaren 2000 till vintern 2006. Den kändes lite för långsam att köra en del program då, men det gick fortfarande att arbeta.

Nu har jag en fyra-kärnors Mac Pro, som jag gissar kommer att vara bra i fyra-fem år (om inte längre). Speciellt som man kan uppgradera minne, diskar och grafikkort på ett mycket lätt sätt. Uppgradera CPUn kanske är lite svårare, men fortfarande möjligt om jag förstår saken rätt.

Om du har råd med en Mac Pro så tror jag inte att du kommer att ångra dig.

  • Medlem
  • 2007-10-21 14:16

Det som jag tycker är mest fantastiskt är att jag aldrig har installerat om systemet. Det har rullat, med uppgraderingar, sedan 2001. Jag producerar mest tidningar och böcker, vilket kanske hamnar någonstans i mittfåran för vad det kräver av datorn. Sysslar man med film och 3d är det nog en annan situation, men under tiden jag haft min G4:a har jag avverkat en rad bärbara, som inte har alls samma livslängd pga att de inte går att uppgradera.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-22 10:53

Jag är tillbaka

Var inne på YFO:s sida och läste att dom sålde en

Mac Pro Intel 2,0GHz Dual-Core, 1GB RAM, 250GB HD, NVIDIA GeForce 7300 GT

för 21385 kr. I och för sig så hade dom inte den på lager. Kan inte heller hitta den på Apple store så den kanske inte finns lägre?

Mac Pro Intel 2,6GHz Dual-Core, 1GB RAM, 250GB HD, NVIDIA GeForce 7300 GT

Såldes för 24 195 kr. Om jag inte har missat något så skiljer sig maskinerna åt när det gäller processorn och allt annat ska vara samma.

Är det bättre att ta den "billigare" datorn och lägga pengarna på minne och hårddiskar?

Mvh
Anders

Om det står mellan alternativen...
1. Den billigare maskinen, med extra minne
eller
2. Den dyrare maskinen, inget extra minne

...så är det definitivt alternativ 1 som gäller

Men det allra bästa alternativet (speciellt om du vill behålla datorn länge) är ju såklart:
Den dyrare maskinen, med extra minne.

Men det beror ju på hur tajt din budget är, och det kan bara du själv avgöra

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-22 11:35
Ursprungligen av cyber:

Jag är tillbaka

Var inne på YFO:s sida och läste att dom sålde en

Mac Pro Intel 2,0GHz Dual-Core, 1GB RAM, 250GB HD, NVIDIA GeForce 7300 GT

för 21385 kr. I och för sig så hade dom inte den på lager. Kan inte heller hitta den på Apple store så den kanske inte finns lägre?

Mac Pro Intel 2,6GHz Dual-Core, 1GB RAM, 250GB HD, NVIDIA GeForce 7300 GT

Såldes för 24 195 kr. Om jag inte har missat något så skiljer sig maskinerna åt när det gäller processorn och allt annat ska vara samma.

Är det bättre att ta den "billigare" datorn och lägga pengarna på minne och hårddiskar?

Mvh
Anders

Vissa modeller i en produktlinje utgår så fort det kommer nya inom samma linje. 2,0GHz-modellen var den förste och finns ej i sortimentet hos Apple, som du märkte. Men vissa återförsäljare kan ha dem kvar.

Prestandan i de olika processorerna märks inte vid "vanlig användning" liksom grafikkortet. Du har ett brett hanteringsområde, allt från surfning till redigering av RAW-filer. Med rekommenderad framförhållning, bör du inte ta den modell med lägst prestanda. Satsa hellre på nästa modell, t ex 2,66GHz-modellen.

Det är både enklare och mer ekonomiskt i längden att satsa på en dator med högre processorhastighet och förstärka/förbättra med ytterligare minne och hårddisk efter behov. Dock sjunker priserna för processorer, så kanske inom snar framtid kan man komma undan billigt med att uppgradera processorn själv.

Jag personligen rekommenderar att ändå gå på en lite bättre modell. Ej ta den billigaste. Det lönar sig i längden. Även om du inte kan komplettera med mer minne eller hårddisk, så kan du förmodligen göra det lite längre fram. Se det som en investering för framtiden.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-23 09:59

Hej Reisan!

Det känns logiskt det du skriver och eftersom jag inte heller har så bråttom, mer än att jag vill ha något nytt roligt så kan jag vänta.

Måste sen måste jag även fundera på vad det är jag får för PC om jag lägger samma pengar. För det känns som att man får mera för pengarna om man köper en PC och då menar jag hårdvaran. Men å andra sidan får jag då inte Mac:ens operativsystem.

Egentligen bryr jag mig inte om hur häftiga nya saker som Leopard har eller tidigare Mac OS gentemot Windows. Utan vad jag vill ha är ett system som fungerar och fungerar och...

stfm skrev "Det som jag tycker är mest fantastiskt är att jag aldrig har installerat om systemet. Det har rullat, med uppgraderingar, sedan 2001".

När jag läste det så tänkte jag bara JÖSSES! Vet inte hur många ominstallationer jag har gjort för mig själv och mina vänner. Är detta något som är vanligt och hur lite/mycket krånglar egentligen Mac OS? Nu är jag väl utanför min egna tråd, men det är väl ok hoppas jag:D

En annan sak jag funderar på som inte är helt oviktig för mig. Hur mycket låter en MP?

Mvh
Anders

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-23 11:00
Ursprungligen av cyber:

Det känns logiskt det du skriver och eftersom jag inte heller har så bråttom, mer än att jag vill ha något nytt roligt så kan jag vänta.

Ja, är behovet inte alltför påtagligt i dagsläget, så vänta (förslagsvis) tills årsskiftet.

Ursprungligen av cyber:

Måste sen måste jag även fundera på vad det är jag får för PC om jag lägger samma pengar. För det känns som att man får mera för pengarna om man köper en PC och då menar jag hårdvaran. Men å andra sidan får jag då inte Mac:ens operativsystem.

Hårdvarumässigt, kan du ju få mycket för samma pengar som du lägger på en t ex Mac Pro. Egentligen kan man inte jämföra en Mac med OS X och en PC med Windows. Fungerar olika och har olika fokusområden. Här ska man ju värdera hårdvara, prestanda och miljö som man använder kontra ens egna behov och smak.

Ursprungligen av cyber:

Egentligen bryr jag mig inte om hur häftiga nya saker som Leopard har eller tidigare Mac OS gentemot Windows. Utan vad jag vill ha är ett system som fungerar och fungerar och...

stfm skrev "Det som jag tycker är mest fantastiskt är att jag aldrig har installerat om systemet. Det har rullat, med uppgraderingar, sedan 2001".

När jag läste det så tänkte jag bara JÖSSES! Vet inte hur många ominstallationer jag har gjort för mig själv och mina vänner. Är detta något som är vanligt och hur lite/mycket krånglar egentligen Mac OS? Nu är jag väl utanför min egna tråd, men det är väl ok hoppas jag:D

Ja, jag har själv varit avancerad användare av PC fram till för några år sedan, då jag kom i kontakt med Mac och OS X. Switcha helt till Mac/OS X i år. Minns själv för- och nackdelar med PC/Windows.

Ursprungligen av cyber:

En annan sak jag funderar på som inte är helt oviktig för mig. Hur mycket låter en MP?

Här råder det skilda meningar från person till person. Vissa är mer känsliga, vissa mindre och vissa bryr sig inte. Jag själv tycker att MP:n är inte tyst, men samtidigt inte högljudd. Har vant mig faktiskt. Man kan ju anpassa hårdvaran med delar som är mer tysta, t ex fläktar och hårddiskar. T ex jag har satt in systemdisk som är mer högljudd än den som medföljde. Och det fick jag ju acceptera om jag ville ha en snabbare hårddisk.

1
Bevaka tråden