Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trasig hårdisk på ibook.

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-10-22 19:57

Hej

Min gamla följeslagare har gett upp. Det är en Ibook av den sista modellen. När man startar dator så visas det en liten mapp ikon med ett frågetecken över. Gissar att det är hårddisken som har gått åt skogen... Vad kostar det ungefär att byta ut den hos en datafirma. Själv kan jag inte göra det då jag har "data" tummen mitt i handen.

Så gott folk vad tror ni kalaset kan gå på?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-22 22:55

För mig tog hela operationen ca. 2 timmar inkl. påläsning och planering. Jag satte in en 7200RPM på 100GB från Hitachi och det blev genast lite fart maskinen då det satt (nog) en 4200RPM från början.

Med så pass mycket jobb så kan det bli en dyr historia att lämna in den. Jag rekommenderar att göra det själv och lägga pengarna på en bra HD ist.

Exakt hur man gör hittar man på nätet.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2007-10-22 23:06

Här har du en guide.

Ursprungligen av jerico:

Så gott folk vad tror ni kalaset kan gå på?

När jag lämnade in min iBook för hårddiskbyte 2002 kostade det 1850 kr plus moms, se den här tråden. Senare har jag bytt flera gånger själv i olika iBook-modeller. Det är en mycket bökig modell att jobba med, men är man metodisk och har rätt verktyg så går det bra, iFixits guider fungerar bra.

Fler länkar här: http://www.99.se/ibook-macbook/107241-raett-harddisk-till-ibook-g4.html. Bland annat tips på vilken skruvmejselsats från Clas Ohlson som behövs. Glöm inte att "spudgern" som iFixit använder för att bända isär chassit kan ersättas av ett gammalt plast(kredit)kort.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-10-23 13:30

tack för tipsen. Blir nog att köpa en macbook istället

Ursprungligen av jerico:

tack för tipsen. Blir nog att köpa en macbook istället

Det tror jag du blir väldigt nöjd med, det blir en riktigt ordentlig uppgradering i både funktioner och prestanda om du går från iBook till MacBook. Men det kan vara värt att vänta lite och se om det kommer en ny modell i november, om du inte har bråttom med ditt köp.

1
Bevaka tråden