Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min nya iMac 20" 2,4, Mystiskt problem

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Österåker
  • 2007-10-22 16:52

Hej!
Var igår inne på PC City med tjejen och inhandlade en iMac 20".
Kom hem glad i hågen och kopplade in den, installerade lite program och bootcamp med winxp, sedan så kollade vi på DVD film och gick och lag oss sedan.
På morgonen gick jag till jobbet, och vid lunch så ringde flickan och sa att datorn hadde hängt sig, så hon fick starta om med strömknappen, och när den startade upp igen så vart det flimmer på skärmen och en badboll, så hon stängde av den igen. Sedan efter ca 1 timme satte hon på den igen, och då fungerade den, men när hon satt och höll på med iMovie så hängde sig hela datorn igen, och då hadde jag kommig hem, helskumt, jag starade om, och nu funkar den igen, någon som vet vad hägningarna kan bero på?

Min första tanke är att minnet är sunkigt, om du satt i mer så ta ut extraminnet om problemet uppstår igen, då får du ett svar.

.. å prova även att koppla till ett jordat vägguttag (om du inte redan sitter vid ett).

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-10-22 21:31
Ursprungligen av Snabeldrake:

.. å prova även att koppla till ett jordat vägguttag (om du inte redan sitter vid ett).

Är det så viktigt alltså?
Jag har tänkt köpa en ny iMac i November och koppla in den i ett icke jordat vägguttag. (Min gamla kåk är en blandning av icke- och jordat, ibland i samma rum vilket givetvis inte är korrekt.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-22 20:59

Har själv sett något liknande på ett måndagsexemplar av förra generationen iMac. Det började som hängningar. /var/log/system.log antydde att det hade med grafikkortet att göra. Sedan blev det värre och värre, vissa grafikstörningar även kring äpplet vid boot, för att sedan inte ens visa skrivbordet när den bootat, även om datorn i övrigt fungerade. Till slut tändes inte ens bakgrundsbelysningen på skärmen. Efter garantireparation med logikkortsbyte fungerar den bra igen. När datorn fortfarande gick att använda rapporterade inte hårdvarutest-skivan några problem, men kan vara värt att kolla.

Testa datorn med hårdvarutestet på skivan som följde med datorn, och som nämnts tidigare, om du har mölighet, testa med annat minne. Systemloggarna kan även ge viss info.

Apple har erkänt problem med nya iMacen och säger att man jobbar på en mjukvarulösning:

http://www.macworld.com/news/2007/10/04/imac/index.php

“A small number of iMac users have made us aware that a recent software update issued by Apple can sometimes cause their iMacs to freeze, requiring them to restart their iMac,”

“We are tracking down the root cause of this bug, and will issue a software update which corrects it as soon as we can — most likely later this month,”

1
Bevaka tråden