Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byte av hårddisk i MacBook Pro

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-17 16:24

Hej!

Hur svårt är det att byta hårddisk på sin macbook pro?

Jag tänker följa denna guide:

http://www.ifixit.com/Guide/Mac/MacBook-Pro/SuperDrive/85/6/Page-7/Hard-Drive

mvh
soutine

Jag har bytt, det var inte så svårt, men akta dig så du inte böjer kanten som jag gjorde, se mer i den här tråden för info och bilder.

Jag har öppnat flera gånger och bl a bytt hårddisk och en av fläktarna, inga missöden men lite pill att hålla rätt på alla småskruvar.

håll reda på exakt vilka skruvar som satt vart (jag brukar lägga dem på ett underlag där de inte rullar (platt liggande handduk), och sedan följa ifixit guiden slaviskt (och sedan gå exakt spegelvänt tillbaka)). det är olika längd, men samma utseende på de flesta. Pilligt men klart utförbart (och jag är låååångt ifrån dataskruvar normalt).

Oron att det inte ska gå att få ihop är en riktig rysare! Men man kan ju alltid bygga en radio eller något av delarna som blir över annars.

Jag hade tänkt att göra detta själv. Blev dock osäker nu när jag såg att det var en jäkla massa klisterremsor... hur blir det då med garantin? Det lär ju synas att man varit där och rotat...

950kr + moms tar Inlife för att byta HDD; det tycker jag är lite väl saftigt.

För 950,- får du ju 500Gb extra på Komplett.. "Lite" dyrt ja..

Ursprungligen av misthv:

Jag hade tänkt att göra detta själv. Blev dock osäker nu när jag såg att det var en jäkla massa klisterremsor... hur blir det då med garantin? Det lär ju synas att man varit där och rotat...

Om du pajar någonting när du är inne och skruvar i datorn så gäller inte garantin, det är nog rätt säkert. Om du däremot gör ett snyggt jobb och inget går sönder så kanske inte garantin gäller formellt sett, men hur ska Apples reparatörer veta att du inte anlitat en aktoriserad firma?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-30 10:28

Jag bytte! Inte svårt alls. Ifixit guiden är mycket bra. Jag bytte för två veckor sedan och allt har fungerat klockrent!

Har dock en fråga. Finns säkert redan en tråd för detta. Postar ändå. När jag satte i min nya hårddisk "saknas" 10 gb... Är dessa redan avsatta för operativsystemet? Diskutilityn känner igen en sprillans ny hårddisk med en storlek som är 10 gb mindre...?! Trots att jag formaterade innan jag installerade Leopard. (Är newbie) för visst kan man bara köra "Erase" innan man kan installera operativsystemet på en ny hårddisk? Dvs. man måste formatera så att hårddisken blir macformaterad. Men ändå "saknas" 10gb?

mvh
soutinte

ps.
tack för all hjälp.
ds.

Hur menar du att det saknas 10 GB? Känner du till att tillverkarna och datorer anger utrymme på olika sätt? Dvs att en disk som säljs som 250 GB i datorn bara blir 232.89 GB i datorn.

1
Bevaka tråden