Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur upprätta ett PC-Mac-nätverk med airport?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har just precis fått min Macbook som jag beställde för ett tag sedan. Jag har aldrig använt mac så det är ett helt nytt ämne för mig.

Nu behöver jag en guide dels hur man:
1. Skapar ett trådlöst nätverk på min PC (och sedan...)
2. ...ansluter till det nätverket på min Mac

Skulle vara ytterst tacksam om någon ville kanske ge mg en guid eller i alla fall en länk till en guide. Någon tipsade mig om ett "Adhoc"-nätverk, men hittills har jag inte hittat något om det.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-20 18:57

Välkommen till den underbara Mac världen och detta perfekta forum!

Vad gäller din fråga är det ett par saker jag undrar: Vad använder du för router? Har du överhuvud taget en router som du satt upp ett trådlöst nätverk med eller vill du bara kommunicera mellan din PC och Mac?

Hjälper gärna till, men alternativt kan du söka på detta forum eller köpa senaste numret av MacWorld. Där beskrivs just hur du låter din PC och Mac kommunicera med varandra.

Jag tackar. Kom hit just bara för att alal här verkar så hjälpsamma och till skillnad från andra forum, verkligen vill hjölpa till istälet för att håna.

Jag kör med BBB-s standard router. Det har fungerat att sätta upp ett trådlöst nätverk förrut, men något verkr ha hänt.
Har du några tips på olika routrar som passar till mac istället?

Ska kolla upp det med!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-10-22 12:49

Det finns inga speciella Mac-routrar då WLAN/WiFi/trådlöst inte har något med Windows/Mac OS X/Linux/FreeBSD/etc etc. Troligen har något hänt med inställningarna i din router. För du ska ansluta din PC på samma sätt som din Mac till din router. Och den är routern som skapar ett trådlöst nätverk och datorerna blir klienter i det nätverket.

Ad-hoc (dator-till-dator-nätverk) ska du inte använda dig av då du har en router. Kolla här.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-22 13:32

Pröva att koppla upp dig mot routern med en vanlig nätverkskabel och logga in på webinterfacet därifrån. (som du gjort tidigare över wlan med din PC).

Väl inloggad så kan du kika på alla inställningar osv i routern, kanske behöver du ändra lite rättigheter bara?

Jag hoppas nu att det är "så enkelt" annars får du väl återkomma så att någon kan hjälpa dig med lite bättre beskrivande svar.

Jag har haft problem att komma åt vissa routers web-interface med safari, men då fungerar det alltid med firefox istället.

Om du kopplar in macen med nätverkssladd, får du ett ip då?

Tack för hjälpen. "99" är ett himla bra forum!

1
Bevaka tråden